/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Spil med en plade med huller
Fra : kipumi
Vist : 703 gange
100 point
Dato : 07-08-12 09:25

Som barn lavede min far en spil. Det bestod af en tyk plade med en masse huller. Hulelrne forestillede nærmest et bredt kors, tror jeg, og der var så tændstikker i, på nær en, (måske sad det tomme hul i midten) så flyttede man, sprang hullet over med en tændstik ad gangen. Mit spørgsmål er, både hvad det hedder, og om der er en hjemmeside, hvorfra jeg selv kan fremstille et til børnebørnene ??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-12 09:43
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-12 09:53

Sådan et solitarespil har jeg også selv haft lavet.

En masonit plade i bunden og så et stykke træ, i samme størrelse, og så et fint bor der passer til størrelsen med en tændstik

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-08-12 14:08

Det hedd4er forskelligt rundt omkring.

Her i Linux udgave:
http://peecee.dk/upload/view/378500/full
Du kan nok lave det spil efter billedet.

Forslag:
Lav alle hullerne gennemgående i en plade og læg den så sammen med en anden plade.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-12 14:45

Nå ja Eyvind, sådan kan man da også forklare det - det var bare så indlysende for mig, at man skulle bore helt igennem, når jeg skrev at der skulle være en masoniplade i bunden

Til gengæld er jeg ret så sikker på at det ikke er det rigtige spil

Solitairespil betyder jo bare =kabale, og den kipumi efterlyser skal ligne et kors

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 07-08-12 16:38

Jeg tror det er det rigtige spil ans foreslår.
Solitare betyder ikke kabale men eneboer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-08-12 18:34

Nordsted - jeg så ikke din anvisning, men lavede bare en.

Citat
Som barn lavede min far en spil. Det bestod af en tyk plade med en masse huller. Hulelrne forestillede nærmest et bredt kors, tror jeg, og der var så tændstikker i, på nær en

kipumi det er dette spil din far lavede.
http://peecee.dk/upload/view/378500/full

Ps. Det lykkedes aldrig for mig, at slutte med én i midten.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 07-08-12 22:17

Spillet ligner ikke helt, jeg mener der var 3 rækker x 3 før der blev flere huller. Og at disse 3x3 var på 4 sider af pladen. Derfor kom det til at ligne et kors. Jeg er da glad for en udførlig vejledning, jeg havde jo ikke tænkt på, at bore igennem og så sætte en plade på nedenunder til sidst. Jeg ved godt, at det ikke er forbudt at bruge hjernen, men jeg er ikke nogen ørn til bor, sav, malerkost eller andet værktøj.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 07-08-12 22:37

Nu har jeg fundet et spil som hedder drillepinden.
Det er fra BR.
Der er 33 huller i kors form
foto følger i morgen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-12 22:53

Kipumi, kl.22.17, det netop sådan spillet så ud, jeg er heller ikke en ørn til at bruge værktøj, men synes det er sjovt at bruge Og så farvede jeg hele "forsiden" gul med en alm. oliekridt.. og jow jeg fik den til at "gå op"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-12 22:55

Fattig, jeg tror nærmer det betyder "enmandsspil" og pudsigt nok så tænkte jeg nok at den kommentar ville komme, efter jeg fik tænkt mig om

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-12 08:43

Ans har ret - det hedder også "Solitaire"
http://peecee.dk/upload/view/378638/full

Men "Solitaire" er også kortspil/kabaler
http://peecee.dk/upload/view/378637

Den Gordiske knude er hermed endnu en gang løst......................alle har ret.

Ps. Nordsted, med løsningen.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 08-08-12 10:47

Tak for svaret Eyvind. Jeg har nu ideen til, hvordan det skal laves ved hjælp af både dig og andres gode r+åd. Når jeg ser jeres smiley - sovende eller storgrinende, bliver man altså i utroligt godt humør. Men tak for svaret. Jeg vil se om de har et mini i i BR - bare for at prøve at være barn igen