/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk mellem Windows XP Pro og Windows~
Fra : ppk
Vist : 370 gange
225 point
Dato : 01-06-03 20:14

Hej

Jeg har to maskiner på internet via et NetGear FS105 Fast Ethernet Switch.

Den første maskine sidder i port 4 og har adgang til internettet, den anden maskine sidder i port 3 og har også adgang til nettet.

Nu er spørgsmålet så hvordan får jeg de to maskiner til at køre i lokalt netværk sammen via NetGearèt ?

Første maskine har Windows XP Pro installeret !
Anden maskine har Windows ME installeret !

Så hver især er der altså ikke problemer med at gå på nettet, men det lokale netværk giver mig altså extra sved på panden lige her midt i heden.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 01-06-03 20:23

Hej ppk,
Har du husket at tildele begge maskiner samme arb.gruppe (eks mshome) ligeledes at tilføje "klientprogram til MS netværk"?

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 01-06-03 20:24

Hvis du har sat dem sammen med en switch burde de allerede være i stand til at komme i kontakt med hinanden. du kan f.eks prøve at starte med at pinge dem inde fra det lokale netværk for at være sikker på at de kan "se" hinanden.

Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 01-06-03 20:34

Hvis du ikke aner, hvordan man finder den lokale IP adresse på et system gøres det således:
(WinXP)
tryk: Start -> kør
skriv: cmd

Nu vil et dos vindue blive åbnet

skriv: ipconfig

Nu vil den vise et lille skema som f.eks kan se således ud:

Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : opasia.dk
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.185
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1

IP Address er din interne IP. Prøv at gå over på den anden computer og gør således:
tryk: Start -> kør
skriv: command
Dos vinduet kommer frem
skriv: ping 192.168.0.185
husk at skifte 192.168.0.185 ud med din egen IP selvfølgelig.

Hvis der forekommer et svar er computerene i kontake med hindanden. Men hvis ikke, er der noget helt galt.
Hvis der kommer et svar så skal du være sikker på at du har husket at "dele" noget på den anden computer du ønsker at gå ind på via. netværket. Hvis du lige vil teste om der er noget delt i forvejen, ja så er det bare at åbne en browser og skrive følgende i adresse baren:

\\192.168.0.185

husk igen at det skal være din egen IP. Hvis der er noget delt vil det blive vist her.

Hvis du har evt. spørgsmål eller kommentarer til mit forsøg på et svar, vil jeg med glæde prøve at hjælpe dig igennem.

Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 01-06-03 20:41

Hej JudAs.J.LAiR.P

Dette vil jeg da lige afprøve !

Jeg har internet forbindelse via min by`s fællesantenne, det er Arrownet vi kører på.

Så det med at finde IP adressen må jeg lige undersøge, inden jeg får gjordt noget forkert.
Jeg har ellers prøvet fra begge maskiner og oprettet et lokalt netværk, men uden held.
Så nu prøver jeg lige dit foreslag.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 01-06-03 21:14

Hej JudAs.J.LAiR.P

Jeg har nu lige prøvet dit foreslag !

Følgende blev resultatet:
Pinger fra 10.0.192.1 med 32 byte data:
Svar fra 10.0.192.1: byte = 32 tid<10ms TTL = 128
Ping - statistikker for 10.0.192.1:
Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0%),
Gennemsnitlig tid for rundtur i millisekunder:
Mindst = 0ms, størst = 0ms, gennemsnitlig = 0ms

hvis jeg skriver \\10.0.192.1 i browseren kommer følgende svar i boksen:
\\10.0.192.1 er ikke tilgængelig
ikke logget på.

Så nu må det største problem så være at jeg skal finde frem til hvordan jeg får lavet den rigtige netværks opsætning på de to maskiner, jeg har husket at de skal bruge samme arbejds gruppe.

Måske kan du give mig et tips til hvordan jeg opsætter netværket rigtigt ?

Venlig hilsen Preben

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 01-06-03 21:22

Hej igen Preben.
Jeg kan jo gøre et forsøg på at hjælpe dig en smule.

Har du "delt" noget på den computer du forsøger at komme ind på?

Resultatet af dit ovenstående forsøg virker dog lidt mærkeligt synes jeg. da du skrev ipconfig, hvad stod der udfra Deafault Gateway. Grunden til jeg spørger er at oftest har din Router/switch adressen 1 til sidst i ip'en.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 01-06-03 21:24

Tildel dine pcèr 2 forskellige IP adr. Eks. host> 10.0.192.1 den anden maskine 10.0.192.2

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 01-06-03 22:11

Hej JudAs.J.LAiR.P

For at tage det sidste først, kan jeg oplyse dig følgende da jeg skrev IPCONFIG:
c:\>ipconfig
Windows IP-konfiguration
Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:
Forbindelsesspecifikt DNS-forbindelse:
IP-adresse : 10.0.192.1
Undermaske : 255.255.0.0
Standardgateway : 10.0.255.254
c:\>

Det var så det !

Det med at få delt noget har jeg ikke p.t. helt styr på, da jeg tror at jeg skal begynde forfra med at opsætte mit lokale netværk.

Så hvis du har en manual til det kan det være at det lykkeds for mig.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 01-06-03 23:03

Hej igen igen Preben.

Det er dumt at gå ind at rode med din netværks konfiguration nu da de tilsyneladende godt kan "se" hinanden og at de begge kan komme på internettet. Det hele burde virke, hvis du f.eks prøver at "dele" en mappe.

f.eks, hvis vi nu ønskede at dele c:\temp (dele vil sige at man gør en mappe synlig over netværk):

gå ind i denne computer, her inde dobbelt klikker du på dit c drev. her finder du mappen temp ( dette kunne selvfølgelig være en hvilkent som helst mappe). Højre klik på temp og vælg egenskaber. I dette vindue skulle der være en "tab" for oven, hvor der står "deling", den trykker du på.

Hvad der nu kommer til at stå er forskelligt fra windows til windows, men lige i den ver. jeg sidder med her er der en lille rund knap som hedder del denne mappe. Den trykker man i. neden under er der en lille boks, hvori man kan skrive, hvad mappen skal hedde på netværker. Efter du har gjort alt dette er det blot at trykke OK. Du har nu delt en mappe.

Nu kan du prøve følgende fremgangsmåde:

(WinXP)
Gå ind i denne computer. Tryk i adresse baren for oven i vinduet, vælg "mine netværks steder". Nu kommer der et nyt vindue frem, hvor der sikkert ikke står noget som helst. helt ude til venstre i vinduet er der en lille slags link hvor der står "hele netværket" den trykker du på. Nu kan der komme et par ikoner frem eller måske kun et enkelt. Ikonet du skal trykke på hedder "Microsoft Windows Network". Her skulle den vise de arbejdsgrupper der er på dit netværk. Dobbeltklik på den gruppe den ønskede computer ligger inde under. Her skulle der så være et ikon med navnet på den computer du søger, hvis den ikke er her så kan det være fordi du ikke har delt en mappe eller fordi at computerne kører på forskellige network packets, men det kan vi komme tilbage til.

Med venlig hilsen

JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 02-06-03 08:24

Du skal lave en speciel netværksdiskette fra XP, som du skal køre på ME.
Find og kør guiden på xp maskinen og tilsidst vil den spørge om du vil lave en diskette.

Dydendak.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 03-06-03 22:08

Hej JudAs.J.LAiR.P

Jeg har nu prøvet at dele nogle mapper på begge maskiner, men det hjalp desværre ikke meget.

Jeg tror at mit problem er opsætningen af hjemmenetværk, da begge maskiner kan gå på nettet. Jeg har nok rodet lidt rundt i denne opsætning.

Maskinen med windows XP pro ville jeg gerne kalde NISSAN1 og maskinen med ville jeg gerne kalde NISSAN2. (under computernavn)

Og der hvor der står arbejdsgruppe skriver jeg PRIVAT og under computerbeskrivelse på XP maskinen skriver jeg Maskine i STUEN og på ME maskinen skriver jeg Maskine på LOFTET.

Og det Dr_Dydendak skriver har jeg også prøvet, mener jeg men er ikke helt sikker da der har været prøvet mange ting. Så det er nok en god ide at prøve med lidt hjælp at lave en ny hjemmenetværks op sætning, med hvad man skriver i de forskellige bokse.

PS:
jeg tænker lige på at jeg også har været ude for at jeg ikke kan sende filer via MSN da jeg åbentbart på et tidspunkt har haft installeret en TINY firewall, som det ikke kan lykkedes mig at få fjernet helt.

Så det er sørme nok den der spøger igen.

Venlig hilsen Preben

Accepteret svar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Modtaget 225 point
Dato : 03-06-03 23:36

Hej Preben.
Har du haft firewall på dem begge? og hvilken firewall?

Det er dumt at rode med selve netværksopsætningen nu når de begge godt kan komme på nettet.

Du kan lige teste et par enkelte ting.

på din ME maskine så prøv at gør følgende:
1. tryk: start -> kør
2. skriv: command
3. skriv: ping NISSAN1 (hvis du får svar er navnet på din xp sat korrekt op medmindre svaret er fra 127.0.0.1)
4. skriv: net view NISSAN1 (Hvis XP maskinen er sat korrekt op vil dette vise de delte mapper på maskinen)

Herefter prøver du det samme på din XP maskine:
1. tryk: start -> kør
2. skriv: cmd
3. skriv: ping NISSAN2 (hvis du får svar er navnet på din xp sat korrekt op medmindre svaret er fra 127.0.0.1)
4. skriv: net view NISSAN2 (Hvis XP maskinen er sat korrekt op vil dette vise de delte mapper på maskinen)

Du kan også lige prøve dette:

på din ME maskine åbner du internet explorer hvor du skriver følgende i adresse baren:
\\NISSAN1\c$ (dit c-drev er måske delt, da det er standard i windows når man installerer det)

ellers så prøv at skriv:
\\NISSAN1\navnetpådindeltemappe (istedet for "navnetpådindeltemappe" skal du så skrive navnet på den mappe du har delt på den anden maskine. Altså delings navnet, ikke bare mappens navn.)

Prøv det samme på din XP maskine:
\\NISSAN2\c$

\\NISSAN2\navnetpådindeltemappe

Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 04-06-03 15:52

Hej JudAs.J.LAiR.P

Dette vil jeg prøve i løbet af i aften, og derefter give dig en rapport om hvad jeg fik ud af det.

Hilsen Preben

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 17-07-03 07:23

Tak for svaret JudAs.J.LAiR.P.