/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Udbetaling af pension og gæld
Fra : Skivsen
Vist : 1293 gange
20 point
Dato : 02-08-12 20:20

Jeg er førtidspensionist og overvejer, at få udbetalt en mindre kapitalpension nu.

Imidlertid skylder jeg det offentlige mere end pensionens størrelse.

Skat svarer mig desangående:

"hvis man får kapitalpension udbetalt fra bank eller forsikringsselskab, vil der ikke blive modregnet i pengene. Bliver de indsat på en almindelig bankkonto, kan Skat til gengæld tage udlæg deri."

Betyder det så, at Skat ikke rører penge, hvis jeg får dem i hånden, eller skal jeg skynde mig, at hæve dem, hvis de bliver sat ind på min bankkonto?

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 20 point
Dato : 02-08-12 21:27

det betyder at hvis du får dem ind på en alm. konto i banken, altså en konto du kan hæve på , trækker skat dem som gældsinddrivelse.

men hvis du sætter dem ind på en eller anden form for opsparingskonto, må de ikke røre dem..

Melander

Kommentar
Fra : Skivsen

Dato : 02-08-12 22:24

Okay. Kan en gevinstopsparing gøre det?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-08-12 23:07

Man er forlængst holdt op med at udbetale større beløb i rede penge, checks eller hævning på posthuset via postanvisning.

Bid også mærke i at Du skal betale 60 % i skat når kapitalpensionen hæves før tid, venter Du er det kun 40 %.
Hvis det var mig ville jeg få min bank til at udregne om der var nogen fordel i at hæve pensionen og få nedbragt gælden til det offentlige, hvilket jeg ikke tror i og med det koster 20% mere at hæve pengene nu............det kommer fuldkommen an på Din alder og beløbenes størrelse.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 02-08-12 23:09

Citat
skal jeg skynde mig, at hæve dem

Hvad med at betale noget af din gæld til det offentlige, nu hvor du har muligheden, frem for at spekulere i at undgå gældsafvikling?

- og vær glad for, at du bor i et land, der stadig giver sig råd til at forsørge dig med en førtidspension, selvom ikke alle borgere gider yde til den fælles kasse, men kun nyde.

Kommentar
Fra : Skivsen

Dato : 03-08-12 05:01

Nu handler mit spørgsmål om min økonomi og ikke samfundets.

Vi taler om ca. 13000 kr. før skat hvilket vil indbringe mig 300 kr. pr. måned om 20 år.

Til den tid koster et franskbrød vel 300 kr. Derfor overvejer jeg om jeg kan få glæde af dem her og nu.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-12 09:04

Som førtidspensionist har Du ydermere den fordel at Du må bruge pengene fra en pensionsopsparing til betaling af gæld, privat eller offentlig.

Den har kontanthjælpsmodtagere ikke, gør de det bliver der modregnet i kontanthjælpen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-08-12 04:13

Husk at der blive modregnet i pensionen så fremt du har rente intægter

Kommentar
Fra : Skivsen

Dato : 04-08-12 09:20

Jeg fandt lige ud af, at Pensionselskabet tager 768 kr om året for, at administrere min pension.

@LuffeA:
Citat
Som førtidspensionist har Du ydermere den fordel at Du må bruge pengene fra en pensionsopsparing til betaling af gæld, privat eller offentlig.

Den har kontanthjælpsmodtagere ikke, gør de det bliver der modregnet i kontanthjælpen

Hvis det passer, er det langt ude!

Godkendelse af svar
Fra : Skivsen

Dato : 04-08-12 13:56

Tak for svaret Melander.