/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Læse problemer
Fra : kimpetersen
Vist : 634 gange
300 point
Dato : 30-07-12 18:11

Hej med jer
Jeg har et problem med en PC med Windows XP på, den vil ikke læse iso filer, så jeg kan ikke lægge Linux ind. Det er ikke det samme som sidste spørgsmål.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-07-12 18:37

Forklar lige hvad du laver. Du kan jo ikke installere linux på en harddisk som køre og er inde i windows. Du skal brænde .iso filen som image og boote fra skiven og på den måde installere på harddisken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-12 19:00

Altså.

Du henter og gemmer din Linux iso fil evt på skrivebordet.
Start et brænder program
Vælg brænd iso fil / billedefil /image
Find din iso fil
Læg en C /DVD i skuffen og luk
Brænd din iso fil

Er det en Linux med wubi kan den installeres inde i windows og nemt pilles ud igen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-12 19:02

Har du brændt den ISO fil korrekt? Den skal brændes som en Image eller ISO fil, det er ikke alle brænder programmer som kan det, men der er gratis brænder software som kan, har du Nero så kan den også brænde Image filer, ellers spørg hvis du mangler et brænderprogram.
Computeren skal starte fra CD drevet, Windows må ikke indlæses, det kan indstilles i BIOS eller måske har du en Boot menu under en af F tasterne, som webnoob skriver så kom med en mere udførlig forklaring på dit problem, alle computere kan læse ISO CDer altså dem som har et CD/DVD drev

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-12 19:06

Nemlig som Eyvind skriver, der er en wubi.exe på de fleste ISO Cder, kan du åbcdenne den CD og se hvad den indeholder? Så prøv at dobbelt klik på wubi.exe som er på Ubuntu eller mint4win.exe hvis det er en Linux Mint CD:
http://www.thegeeksclub.com/install-ubuntulinux-mint-windows-wubimint4win/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-12 19:14

Mint 13 kan også ligge for sig selv i et logisk drev, hvis der installeres en www.boot-us.com
Det gør den lemlig her.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-07-12 19:33

Hej alle sammen.
Ja et er rigtig hvad I siger, da jeg som I nok ved er de brændt til det sidste spørgsaål jeg havde, og der kunne skiverne læses, men ikke på det andet "vrag" jeg har stående med en ulovlig Windows xp. Jeg kan også læse de tre DVDer på min PC som jeg bruger i det daglige. Det andet er bare legetøj.

Lige et tillægs spørgsmål, hvordan får jeg accepteret det sidste spørgsmål?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-12 19:38

De fleste Linux / ubuntu kan læses på næsten alle computere.
Kan du overhovedet boote med en CD

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-12 19:46

Kan drevet bruges til andet, en CD med musik for eksempel? Eller har du lagt en ISO DVD i et CD drev? Jeg gætter på at der er noget i vejen med drevet, som før skrevet så kan alle computere med CD/DVD drev starte på en ISO CD/DVD

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-07-12 20:45

Eyvin – jeg har lige prøvet at boote fra den, med en Windows XP hvor den bad om at trykke en knap for cd. Det gjorde den ikke med linux.
o.v.n. – den har kørt med både CD og DVD, jeg vil prøve at skifte drevet senere.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-07-12 20:51

Hvis du kan få den til og boote fra en Windows CD så er det ikke drevet der er noget galt med. Så er problemet sikkert at du ikke har brændt .iso filen til image. Du kan ikke bare brænde .iso filen over som fil, du bliver nød til og vælge som image, ved at du brænder den som image så bliver filen pakket ud og samtidig bliver der skrevet en en boot og master boot resord fil på skriven som gør at computeren vil begynde og læse fra skiven.

SÅ BRÆND SOM IMAGE!!!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-12 20:55

Er dit brænderprogram for indviklet så brug dette som er gratis
http://cdburnerxp.se/

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-07-12 21:14

webnoob - skiverne er iorden de har været læst og kørt ind på en anden maskine.
Eyvin det er ikke grundet brænderprogrammet der er de tre som vi prøvede på den anden,
hvor Zorin 5,2 kører uden problemer, og de 2 andre der ikke kørte ordenlig havde ikke noget med skiverne at gører for maskinen var oppe og kører med begge men maskinen kunne ikke trække programmerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-12 21:17

Ok - så er der jo også muligheden for at maskinen ikke kan klare den.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 300 point
Dato : 31-07-12 21:24

Prøv og gå ind i bios og fjern alt fra boot sequence så det kun er dit dc/dvd drev der er der.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 31-07-12 23:51

Hej webnoob.
Der går nogen dage før jeg får tid til at gå vidre med problemet.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 02-08-12 23:07

Hej alle sammen.
I skød godt vedsiden af alle sammen, dem der var tættest på var dem der var inde på CD/DVD drevet. Jeg fandt fejlen da jeg satte et andet drev i, så viste det sig at det drev der sad i maskinen var sat som slave. Det er mig uforståelig hvorfor det drev der sad i maskinen kunne læse en Windows iso skive og Linux iso skive, men der kan skrives tykke bøger om det jeg ikke kan forstå. Det er også lige meget, nu er der installeret Zorin-os-5,2 og Zorin-os-6 på maskinen.
Tak for hjælpen alle sammen, så må jeg slå plat og krone om hvem der skal modtage pointene.

Mange hilsner Kim

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 03-08-12 11:02

Jamen så lukker du jo bare spørgsmålet, ik'?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-08-12 00:57

Det gør jeg da også

Godkendelse af svar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-08-12 01:16

Tak for svaret webnoob. Det var dit svar der var medvirkende til at jeg skilte maskinen helt ad, og da jeg samlede den opdagede jeg fejlen, men efterlod endnu et spørgsmål. Hvorfor reagerede den på en Windows XP og ikke på en Linux?