/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fornyelse af kørekort 70 år.
Fra : kai-d
Vist : 1282 gange
300 point
Dato : 29-07-12 22:32

Fornyelse af kørekort 70 år.
Får man besked med posten, eller kommer man bare med et billede, og det gamle kort når tiden nærmer sig?
Mvk. Kai.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-12 22:48

Du får brev.

Du skal først til lægen, som så bedømmer om du er egnet til at bevare dit kørebeviset.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-12 22:56

Det står på kørekortet hvor længe det er gyldigt, du har selv ansvaret for at du har et gyldigt førerbevis, som der allerede er skrevet, så starter du med at gå til lægen og får en erklæring på at du er egnet som fører af motorkøretøj

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-12 23:07

Hvis lægen er i tvivl, bliver det afgjort af politiet, så kan der gå et par uger med uvished

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-07-12 02:18

Hvad er den "normale" gyldighed på kørekort fra 70år ?

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 30-07-12 06:32

Det skal fornyes hvert 2. år indtil man fylder 80 år, så er det hvert år.
Det at lægen skal afgøre om man kan køre bil er et spil for galleriet. Fordi man ikke kender klokken eller kan regne, kan man vel nok køre bil.
Der kører alt for mange rundt i dag som ikke kan køre bil, også af de unge.

vic200

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 300 point
Dato : 30-07-12 08:31

Du skal medbringe:

En lægeattest, som er udstedt af din egen læge.
Et fotografi (farve eller s/h):
Billedet skal bl.a. være taget lige forfra, og andre detaljer skal være på plads, før kommunen kan godkende et billede til kørekortet.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/fornyelse_koerekort/

Fornyelse af et almindeligt kørekort på grund af alder koster 30 kr. (2012) og kræver desuden en lægeattest fra din egen læge.

Kørekort til almindelig personbil skal fornyes, når du fylder:

70 år
74 år
76 år
78 år
og 80 år.

Derefter skal det fornyes hvert år.

Kørekort kan i særlige tilfælde - navnlig som følge af helbredsmæssige forhold - udstedes med kortere gyldighed end nævnt ovenfor.

https://www.borger.dk/Sider/Fornyelse-og-aendring-af-koerekort.aspx

Lægeerklæringen skal du formentlig selv betale.

Kørekortet fornys hos kommunen. Der kan være ekspeditionstid på kørekortet, så husk at henvende dig i god tid.

http://www.fdm.dk/koerekort/fornyelse-af-koerekortet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-07-12 11:14

hvis lægen eri tvivl, er det ikke politiet , men embedslægen , som vurderer sagen. Måske efter udtalelse fra en speciallæge, hvis man har en særlig sygdom.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-07-12 11:35

Og du skal ikke kun kunne tegne et ur hos lægen og angive et givet klokkeslet, du skal og kunne huske.

Afhængig af hvor udspekuleret lægen er, nævner han tre ord du skal kunne huske,
så snakker han i lang tid om noget andet og pludselig spørger han om de tre ord...

Der der lige så vigtig er om du kan reagere, dreje hovedet og, kigge bagud, etc.
Så hold dig i form.

Jeg har fornøjelsen næste år...

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 30-07-12 14:58

Tak for svaret ans.
Også tak til alle.
Mvh.
Kai.