/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad sker der hvis jeg vasker
Fra : Tak_for_hjælpen
Vist : 443 gange
50 point
Dato : 25-07-12 18:18

et uldskinstæppe i vaske maskinen?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-07-12 18:57

er det sådan et lammeskindstæppe, man også bruger til babyer?

I så fald har vi haft spørgsmålet her før, og der er mange gode svar.

Kig her:

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=124601

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-12 19:14

Et ægte uldtæppe må ikke vaskes i en vaskemaskine.
Ulden indeholder lanolin og den vaskes væk.
Jeg ved godt at det er sommer men sådan et ægte tæppe skal lægges i sne og så børstes af.

Viden fra en af mine rejser til Canarieøerne, hvor et Norsk firma solgte ægte uldtæpper.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 25-07-12 19:47

Der er lavet lammeskindstæpper, med en speciel garvning, som betyder de kan vaskes i vaskemaskinen på et uldprogram. Så kan man efterfølgende tilføre lanolin igen i et vandbad.

Når det er denne specielle garvning- så betyder det at det er ligeså blødt igen efter vask.

Jeg ved ikke hvilket tæppe du har.

jeg tror ikke problemet ligger i, om det kan vaskes eller ej- det kan alt vel. Men problemet kan være om det bliver helt stift efterfølgende.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-12 19:52

Tja - det må jeg fortælle det Norske firma ....................... når jeg ser dem igen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-07-12 19:56

Citat
Tja - det må jeg fortælle det Norske firma ....................... når jeg ser dem igen.

ja det må du så. Jeg havde sådan et lammeskindstæppe, (gotlandsk lammeuld) til barnevognen da børnene var små. Det var garvet så det kunne vaskes. Men for at det var smudsafvisende igen- lagde jeg det i et lanolinbad, svarende til det vi gjorde med uldblebukser. Og det var ligeså blødt og lækkert igen.

Godkendelse af svar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 26-07-12 10:44

Tak for svaret smuller54.

tror ikke jeg tør at vaske det, jeg brugte det aldrig til den baby vi har nu, det viser sig at de babyer der ligger med lammeskindstæpper ofte led vuggedød end dem der ikke gjorder men ville gerne bruge det på gulvet når hun sidder og leger, så tager det trækken fra døren og hun falder blødt, tror bare jeg banker det, gider ikke et stift tæppe.

eller må jeg den tunge gang til tæppeland hvor det er købt