/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Prøve mønter
Fra : DJHausted
Vist : 644 gange
20 point
Dato : 25-07-12 01:34

Hej alle sammen som gad at bruge tid til lige at tænke/svare mig på et spørgsmål.
Jeg er en rimelig stor Mønt samler, og så, så jeg en der solgte prøve-mønter.
Hvad er prøve-mønter? Dem jeg fandt var fra 1990 2 krone og 1 krone.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 20 point
Dato : 25-07-12 07:56

Citat
Den Kongelige Mønt fremstillede i periode 1983 – 1990 en del prøvemønter for at finde frem, til de mønter som vi bruger i dag.

De fleste af disse mønter er blevet solgt på offentlig auktion i 1989 og 1990. Mønterne er i dag ude blandt private samlere, og der bliver mere og mere efterspørgsel på disse danske prøvemønter. Der blev dog taget 4 styk fra af hver mønt til offentlige samlinger.

Prøvemønterne som blev produceret er lavet i ganske få eksemplarer, det vil typisk være 1 stk. og optil ca. 220 stk. af hver.

http://dk123mont.dk/articles/danmarks-proevemoenter-4/

Godkendelse af svar
Fra : DJHausted

Dato : 25-07-12 11:52

Tak for svaret pifo.