/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Skifte netværksnøgle?
Fra : o.v.n.
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 24-07-12 16:42

Efter opdatering af min smartphone kan jeg ikke koble på mit hjemmenetværk, telefonen finder mit netværks ID uden problemer og kan også se at det en WPA/PSK nøgle som skal bruges, men efter at jeg har indtastet 16 (så vidt jeg husker) bogstaver og tal så forsøger den at koble på, det kan den ikke fordi nøglen er på 64 tal og bogstaber!

1. Er her nogen som ved hvordan jeg får lov at taste hele nøglen ind inden telefonen forsøger at logge på?

2. Hvis jeg skifter netværksnøglen i routeren til en med 16 tal og bogstaver, vil det så være besværlig at koble de computere på som benytter mit hjemmenetværk? Der er 1 med Windows 7 og 1 med Windows XP Home + 3 med forskellige Linux distrubitioner, vil jeg bare blive bedt om at indtaste nøglen og det er så det?
Eller skal jeg oprette et nyt netværk med nyt SSID?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 24-07-12 18:03

1. Er her nogen som ved hvordan jeg får lov at taste hele nøglen ind inden telefonen forsøger at logge på?

Det ved jeg ikke !

2. Hvis jeg skifter netværksnøglen i routeren til en med 16 tal og bogstaver, vil det så være besværlig at koble de computere på som benytter mit hjemmenetværk? Der er 1 med Windows 7 og 1 med Windows XP Home + 3 med forskellige Linux distrubitioner, vil jeg bare blive bedt om at indtaste nøglen og det er så det?
Besværligt : Nej
Skal du indtaste nøgle : JA

Eller skal jeg oprette et nyt netværk med nyt SSID?
Det Behøver du ikke, med minder du synes at dit netværk fremover skal hedde noget andet....

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-12 20:10

Hvis du skifter nøgle så kan det være en god ide at slette autologon på de forskellige computere.
Så vil de søge og finde dit netværk og bede om indtastning af den nye nøgle.

Jeg går ud fra at du ikke bruger MAC filter.

Ps. Det må være skrappe naboer du har, siden nøglen er på 64 tegn.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-12 22:48

Tak for svar begge 2 korrekt jeg bruger ikke mac filter.
Angående de 64 tegn så er det en som Windows XP generede i sin tid da hjemmenetværket blev oprettet, jeg syntes det var Ok og lod den være, min nærmeste nabo bor over 500 meter væk så for den sags skyld kunne jeg helt undvære sikkerhed på mit netværk, men sp vidt jeg husker så er der en farlig ballade med Windows 7 hvis ikke netværket er sikret
Jeg forsøger at ændre og slår auto login fra på computerne først, svaret bliver accepteret fra min bærbare når jeg kommer på ny nøgle

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-07-12 22:53

autologon - Behøver du ikke så fra

men hvis du giver den et nyt SSID - kan du med fordel slette det gamle netværk i listen over kendte trædløse netværk.

Dette finder du under administrer trådløse netværk.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-12 00:32

Det virker nu igen og jeg skriver fra min bærbare med Windows XP, men jeg begyndte fra den forkerte ende og forsøgte først med Windows XP, det kunne ikke lade sig gøre, så startede jeg Windows 7 computeren og forsøgte der, den var så venlig at oplyse mig om at en WPA/PSK nøgle skulle være på mellem 6 og 13 tegn, min var på 16 og da jeg fik det lavet om så kunne både Windows 7 og XP komme på nettet, på dem begge slettede jeg den profil som var og oprettede en ny med samme navn, telefonen kom også på hjemmenetværket, så jeg kan få opdateret nogle apps som siger at der er en opdatering men for svag internetforbindelse hjemme hos mig, det er nemlig kun når jeg er i byen at jeg kan bruge mobil netværket, derfor ønsket om at kunne bruge min WI-FI på telefonen også

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-12 00:56

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Så er Ubuntu computeren også på med den nye nøgle, det gik betydeligt lettere end med Windows, da den havde forsøgt logge på cirka 10 sekunder blev jeg bedt om at indtaste netværksnøgle - og det var så det. Svaret bliver accepteret fra Ubuntu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-12 12:06

ubuntu, XP, Vista og Win7 smutter også ind på diverse åbne netværk i udlandet........gratis
Jeg starter altid med ubuntu, da den er stærkest overfor angreb.