/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Rød eller Gul fagforening ?
Fra : zoriny
Vist : 1181 gange
13 point
Dato : 19-07-12 21:21

Det giver mislyde i frokoststuerne, når kolleger dropper medlemskabet af en traditionel fagforening med overenskomst og i stedet bliver kunder hos de gule fagforeninger.
Svarerne

I hvilken grad giver det gnidninger på din arbejdsplads, at kolleger ikke er medlem af den fagforening, der tegner overenskomst i din branche?

Svar:
I meget høj grad 4%
I høj grad 6%
I mindre grad 23%
Slet ikke 44%
Ved ikke 13%
Alle mine kolleger er medlem af den fagforening, der tegner overenskomst 11%

Det viser en ny rundspørge lavet for Avisen.dk af analyseinstituttet af Wilke, der har spurgt 357 repræsentativt udvalgte danskere i arbejde.

Her svarer hver tiende, at de i høj eller meget høj grad oplever gnidninger på deres arbejdsplads, fordi kolleger ikke er medlem af den fagforening, der tegner overenskomst.

Link:
http://avisen.dk/roed-eller-gul-strid-giver-uro-i-frokoststuen_173238.aspx

Ja, der er gnidninger fordi nogle dropper den traditionelle fagforening til fordel for en alternativ "Gul" fagforening til en mindre pris, og - måske dårligere service ?

Hvad mener du - bør man være solidarisk med sine kolleger og stå i den traditionelle fagforening, eller skal man være solidarisk med "sig selv" - og vælge et alternativ.

Vi har jo, trods alt, organisations frihed ...

Selv har jeg altid været i en "rød" fagforening, og fundet det mest naturligt.

Dansk Typograf Forbund og PMF og BUPL ...

Har ikke kendt til nogen, som ikke var i disse fagforeninger, når de arbejdede sammen på samme arbejdsplads med samme overenskomst.

Hvor gode er de "gule" fagforeninger egentlig ?

Det Faglige Hus, Kristelig Fagforening, Frie Fagforeninger.

Er de lige så gode, som de traditionelle røde fagforeninger, som mister mange medlemmer hvert år.

Er fagforeningerne ikke i krise, og hvad skal de gøre ved denne krise ?

Zoniny

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 21:57

Sikker på du IKKE hedder Peter Thiesen
-------
Eller bare mangler et sommer-job
nu
hvor skolen har fri.....
Men du skal vel i skole igen på et TI_punkt

Kommentar
Fra : zoriny

Dato : 19-07-12 22:21

Useriøse svar fra useriøse personer frabedes ...

Accepteret svar
Fra : klemme2006

Modtaget 13 point
Dato : 19-07-12 22:37

Det er enkelt nok: Gule fagforeninger hjælper ikke til enden, men henviser til en advokat. På det område får man som medlem af en gul fagforening, hvad man betaler for. Hvad angår arbejdsforhold og løn er der ingen forskel: medlemmerne af de gule fagforeninger nyder godt af de fordele de røde fagforeninger har forhandlet hjem. Der får man som medlem af en gul fagforening, hvad de andre har betalt for.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 19-07-12 23:39

Medlemmer af gule fagforeninger er hvad der i andre sammenhænge kaldes "snyltere"

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-07-12 23:43

I min fagforening er der advokater, der tager sig af sager. Det er måske også her den gule sparer.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 20-07-12 00:02

Hvilken farve har f.eks. Kristelig Fagforbund - har ingen fornemmelse af at de skule være specielt gule?

Og hvor f....n kommer den farveindikation fra?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 20-07-12 08:36

utroligt at folk er så blåøjet at de ikke kan se at det fagforeninger gør er faktisk det som enhedslisten gør , rødfront vi alene vide , jeg vil ikke sige at fagforeningerne har overlevet sig selv men i stedet for at forny sig kører de bare der ud af med de svage sjæle som er lette at overtale

Kommentar
Fra : zoriny

Dato : 20-07-12 10:59

Hej og, foreløbig tak for svarene ...

Zoriny

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 20-07-12 12:06

Spørgsmålet er om man vi være medlem af en solidarisk forening, der arbejder for medlemmernes bedste. Eller vil betale til et privat firma, der udover at tjene mest muligt, kun går op i at udbrede sine kristne fordomme.

Jeg har aldrig været medlem af en fagforening, det har aldrig givet gnidninger eller problemer.

Godkendelse af svar
Fra : zoriny

Dato : 20-07-12 15:37

Tak for svaret klemme2006 !

+ tk til alle deltagerne. Selv nomore