/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Basilikum
Fra : BerndJ
Vist : 452 gange
100 point
Dato : 19-07-12 19:47

Har købt to basilikum-"planter", én i Kvickly (20 kr.) og én i Netto (7 kr.). Efter at have plugget bladende, og brugt dem til italiensk inspireret mad, vil jeg gerne have at planterne vokser frem med nye blade til høst om et par dage / uger. Men der sker ingenting, selvom de står i sol et par timer hver dag og bliver vandet (forsigtigt).
Spørgsmål: kan disse planter overhoved "producere" nye blade?? Og hvis "ja", hvad skal der til? Hvad har jeg gjordt forkert?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 19:54

Har du plukket alle blade ?

Så er det ikke sikkert du kan få gang i dem igen.

Men et godt råd er at du deler dine planter og planter dem i nye potter- du tager eks. 5 stængler og planter over i nye potter med ny jord.

Det er utroligt som de kan vokse sig store, men jeg bruger altså aldrig alle bladene.
Jeg har brugt 2 små fra supermarkedet- de er blevet til 3 store "buske" i 24 cm. potter- som jeg nu har i drivhuset.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-07-12 20:16

Planter gror vedhjælp fra energi de henter med bladene fra lyset.
Hvis du fjerner alle blade , er det slut.

enkelde arter , som anemoner og kartofler , kan gemme så megen energi under jorden i stængler at de kan skyde igen med nye blade. Men det er undtagelsen.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 19-07-12 22:22

Basilikum skal have ret meget vand og stå lyst - helst alene - altså ikke sammen med flere andre basilikumplanter. Jeg forstår ikke, hvorfor du flytter planterne væk fra lyset? - de trives med varme, lys og vand.
Stilkene skal nippes af lige over et blad for at planten forgrener sig. Det er vigtigt, at du nipper stilkene også og ikke kun bladene.
Jeg havde en meget stor basilikum før jeg tog på ferie, og det var bare en lille potte fra Føtex, da jeg fik den.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 19-07-12 22:40

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-07-12 23:38

Ja, mange gode råd. Basilikum skal netop som nævnt have usædvanligt meget lys, helst sol hele dagen og masser af vand. Endelig måske på længere sigt tilført noget mineral og næringsstoffer.