/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Demokrati for anti-demokrater
Fra : zoriny
Vist : 618 gange
23 point
Dato : 18-07-12 11:39

I Danmark har vi, som bekendt, demokrati og ytringsfrihed for ALLE, indenfor lovens rammer, naturligvis.

Jeg så denne udsendelse for 3 år siden :

http://video.google.com/videoplay?docid=-3808544272165712112

Det er Per Stig Møller fra De Konservative, samt Jonni Hansen, fra DNSB, som diskuterer forskellige ting. Bl.a Danmarks demokrati, som tillader at ALLE kan ytre sig.

Udsendelsen er interessant, synes jeg - Prøv at se den i sin fulde længde.

Spørgsmål til jer:

Er det rimeligt, at ekstreme partier og grupper kan ytre sig imod demokratiet.

Det demokrati, som tillader, at ekstremistiske gruppe, som vil afskaffe demokratiet i samme øjeblik de får magt, som de har agt.

Personer, som beskyttet af demokratiet, bekæmper demokratiet i ord, på skrift, på Internettet.

Synes at Per & Jonni har en interessant diskution, og mener det er sundt for demokratiet,
at meninger brydes, som de jo gør her.

Hvad mener du ?

Hvad er din kommentar til denne udsendelse, samt de to debattører ?

Skal ekstreme grupper tillades, som de gør i dag.

Eller skal man forbyde dem, for de er jo ude på, at afskaffe vores demokrati

Med Venlig Hilsen, samt god Onsdag

Fra

Zoriny

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 33 point
Dato : 18-07-12 11:46

Ytringsfrihed må være for alle. Så snart man afskaffer friheden for visse grupper, er man selv med til at afvikle demokratiet.

Men man skal huske at ytringsfriheden er også friheden til at protestere mod ekstremister og racister og at bruge alle fredelige midler til at gøre dette.

Og endelig er ytringsfrihed ikke ensbetydende med at medierne skal give ekstremisterne taletid. Det at ekstremistiske grupper er lovlige, bør heller ikke forpligte lokaleudlejere og forsamlingshuse til at stille mødefaciliteter til rådighed.

Man kan sige at jeg mener man skal finde en tilstand hvor ekstremisterne er legale, men ikke legitime.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 18-07-12 12:03
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-07-12 12:14

Citat
Er det rimeligt, at ekstreme partier og grupper kan ytre sig imod demokratiet.

Har endnu ikke set video`en,men umiddelbart mener jeg du har svaret her:
Citat
Ytringsfrihed må være for alle. Så snart man afskaffer friheden for visse grupper, er man selv med til at afvikle demokratiet.

M.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-07-12 14:12

Ytringsfrihedens paradoks:

Dem der ikke ønsker ytringsfrihed har behov for den for at kunne udtrykke deres utilfredshed, og i det øjeblik de kommer til magten, må de forfølge deres egne for at ytre sig.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-07-12 20:23

Helt enig med jqb.

Samtidig skal staten ikke blende sig i hvad der er den historiske sandhed, fx forbyde benægtelse af holocaust eller af folkemordet på armenierne. Det stopper forskningen i historien, bliver jeg straffet for at finde ud af, at der "kun" var 5,7 mio jøder??

Men, og det opfatter jeg som et problem, det er vigtigt at folk i skolen mv, samt medierne lærer at forstå/skelne mellem vrøvl og videnskab, så vi ikke evig og altid skal høre om de samme tåbelige myter, som "amerikanerne satte aldrig en mand på månen", "9/11 skete ikke fordi nogle fly fløj ind i bygninger" mv.

Problemet kan godt opleves som værende voksende=folk er blevet dummere, men jeg tror det især skyldes, at hvor det for 30 år siden kun var officielle medier, journalister mv, der kunne ytre sig offentligt, kan enhver idag blogge mv. og starks er våset allemandseje.

Det er på den side en demokratisk gevinst, på den anden side en forfladigelse af niveauet

Kommentar
Fra : zoriny

Dato : 19-07-12 10:37

Takker for indlæg ...

Er enig med jer -

Man skal bekæmpe ord med ord. Holdninger med holdninger - Som Per Stig Møller vist nok også siger.

Desuden tror jeg, at i de lande, hvor f.eks nazisterne er forbudt, så har de langt mere magt.

For de opererer jo alligevel, da man ikke (heldigvis) kan forbyde tanker og holdninger.

De er "martyrer" i de lande, hvor de er forbudt - og nogle synes måske det er mere spændende at være med, hvis det er sådan "tys tys" .

Hvad tror I ?

Og man har mere styr på disse grupper, når man kan læse deres holdninger og planer i blade, på internettet, og når de stiller op til demonstration.

Mvh Zoriny (Nej til forbud)

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 11:01

Citat
Jonni Hansen

Han er SGU da noget af det mest åndet at høre på

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-12 11:06

Citat
det mest åndet at høre på

Det er Jørn Rudolph squ osse, det er utroligt han kan blive ved med alle sine profiler!

Kommentar
Fra : poten

Dato : 19-07-12 11:31

Citat
Det er Jørn = Klovn Rudolph squ osse, det er utroligt han kan blive ved med alle sine profiler!

Hvad skulle han ellers give sig til, der er jo ingen der gider ham...

Kommentar
Fra : zoriny

Dato : 19-07-12 12:26

Utroligt at visse klaphatte ustandseligt skal hakke på brugere, som bare er lidt anderledes end flertallet.

Hvad med at svare på det pågældende spørgsmål, frem for at blive perfide og personlige ?

Men det har I vel ikke evner til, eller hvad ?

Nu er emnet demokrati og ytringsfrihed, selv for tumper -

Så bliv endelig ved med jeres undermåler-kommentarer, som INTET har med sagen at gøre, fjolser ...

Zoriny

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-12 12:47

Fjolser, og det kommer fra dig som opretter den ene profil efter den anden!

Lige de seneste, her fra 19-5 til 9-7

xyfuz
Ikke-Ekspert
Afire
cmora
JørnIgenIgen
hr.hare
YOGIxBEAR
linix
zoriny

Kommentar
Fra : zoriny

Dato : 19-07-12 13:46

ikke flere ?

...

Godkendelse af svar
Fra : zoriny

Dato : 19-07-12 13:47

Tak for svaret jqb !