/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Overfører MIDI til mixer
Fra : pedersenjacob19
Vist : 408 gange
20 point
Dato : 17-07-12 11:09

Hej

Jeg har et keyboard som kun har MIDI-udgang. Jeg vil gerne overføre lyden til min lyd-mixer og derefter til min computer. Keyboardet kan lave lyde så det er forskelligt hvilke instrumenter der spiller i hver højttaler. Hvordan kan jeg overføre dette til mixer så jeg kan smide MIDI-lyden over?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-07-12 13:33
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-07-12 13:34

Hvorfor skal det gå gennem din mixer??

Kommentar
Fra : pedersenjacob19

Dato : 17-07-12 13:52

Der sidder alm. mikrofonstik med "3 ben" og også jack-stik.

Det skal igennem mixer, fordi jeg så yderligere kan regulere på lyden.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-07-12 14:06

Citat
Det skal igennem mixer, fordi jeg så yderligere kan regulere på lyden.

der findes gratis pc programmer der kan det samme
og helt sikkert mere.
http://audacity.dk.malavida.com/d436-download-gratis-windows

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-07-12 14:14

ellers kan du bare klippe kablet over
ben 4 + 5 bruges til data/lyd = højre og venstre lydside
ben 2 er stel
http://www.soundpartner.dk/stik.htm
Du skal så bare købe et par Jack stik

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-07-12 14:17

Citat
Hvorfor skal det gå gennem din mixer??

Helt enig, hvorfor dog det.

du skal da tage det direkte ind i din computer i et sequenser program
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_MIDI_editors_and_sequencers

Kommentar
Fra : pedersenjacob19

Dato : 17-07-12 14:55

Tak for svarene. Grunden til jeg vil have det gennem mixer, er fordi det er MEGET nemmere for mig at indstille og få den lyd frem jeg ønsker. Jeg bruger også audacity, men jeg har svært ved at styre det og få den lyd frem jeg ønsker. Gennem mixer kan jeg lave medhør gennem høretlf, mens jeg indstiller.
Men OK, hvordan får jeg så lyd fra keyboardet smidt over på computer?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-07-12 16:24

En lyd-mixer kan ikke regulere MIDI-signaler, for MIDI er ikke lyde men informationer om lyden, som kan anvendes i et lydmodul, der så skaber lyden.

Det du skal gøre er at forbinde lyd-udgangen i dit keyb. (brug evt udgangen til hovedtelefoner, hvis ikke der er andre) til mixeren med et passende kabel.

Hvis du absolut vil bruge MIDI-signalet skal det gennem et externt lydmodul inden det kommer i mixeren, men så er det jo lydene derfra du bruger (udført fra tangenterne på dit keyb.) og IKKE lydene fra det lydmodul, der er indbygget i dit keyb.

Lidt indviklet, ja - men sådan er verden jo til tider

Kommentar
Fra : pedersenjacob19

Dato : 17-07-12 16:33

Ok, men problemet ved at bruge lyden fra høretf er vel at man så ikke får stereoeffekten ordentlig med???

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-07-12 16:43

Sludder - lyden fra hovedtelefonudgangen er den samme, som bliver sendt til højttalerne - blot ikke effektforstærket.
Du får alt med her!

Kommentar
Fra : pedersenjacob19

Dato : 17-07-12 17:01

Jojo, men høretlf. er jo todelt. Mine-jack'et går ud i to små ledninger som går op til hver sit øre

Kommentar
Fra : pedersenjacob19

Dato : 17-07-12 17:14

Tænker på om man kan binde de to kanaler sammen med phono-stik og så sætte op til mixeren?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-07-12 17:56

Citat
binde de to kanaler sammen med phono-stik

Det går ikke godt..
Citat
Der sidder alm. mikrofonstik med "3 ben"

Det kan du sikkert bruge

Kommentar
Fra : pedersenjacob19

Dato : 17-07-12 18:00

Nej så har man jo stadig kun mono-lyd.

Tror jeg er kommet frem til løsningen. Tager bare et kabel med jackstik i den ene ende og phono i den anden og tilslutter på denne måde ;)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-07-12 18:50

Citat
Tror jeg er kommet frem til løsningen. Tager bare et kabel med jackstik i den ene ende og phono i den anden og tilslutter på denne måde ;)

Det skrev myg jo her
http://www.kandu.dk/spg163057.aspx#1871772

Citat
Det du skal gøre er at forbinde lyd-udgangen i dit keyb. (brug evt udgangen til hovedtelefoner, hvis ikke der er andre) til mixeren med et passende kabel.

Kommentar
Fra : pedersenjacob19

Dato : 17-07-12 19:08

Jamen det gjorde han/hun jo også ;) Det er bare først nu gået op for mig hvilket kabel jeg kan bruge ;) Takker for svarene :D

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-07-12 20:10

Så pinder vi den lige ud:

Du skal bruge et kabel med et (mini)jackstik i stereo i den ene ende og 2 f.eks. phono stik i den anden ende alt afh. hvad der passer i mixeren. Det er som regel enten phono eller de store jack-stik.
De 3-benede XLR-stik er som regel til microfon og hvis ikke der er en mic/line omskifter ved hver stik kan du ikke bruge dem.

På mixeren tilslutter du enten et stik i hver sin kanal eller bruger line-indgangen.
Men lad nu være med at købe de billigste du kan få - lyden bliver derefter!

se eks. på kabler her:
http://www.av-connection.dk/?PGr=2329&ML=313

Kommentar
Fra : pedersenjacob19

Dato : 17-07-12 20:13

Super myg! :D Tak for hjælpen..