/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bosch opvaskemaskine går i selvsving...
Fra : Lincoln1242
Vist : 1321 gange
70 point
Dato : 17-07-12 00:12

Jeg har en 2 år og én måned gammel Bosch opvaskemaskine, som gør knuder.

Maskinen starter som normalt, pumper vand ind.... og herefter bliver den i tvivl om hvad den vil! Herefter står den skiftevis og pumper lidt vand ud (i ca. 2-3 sekunder, kan høre det i køkkenafløbet), og tager så lidt vand ind igen. Og sådan kører den i timevis, hvis ikke jeg slukker den. Vandet, den har pumpet ind i bunden er koldt, uanset hvor længe den har stået og pumpet ud/hevet nyt vand ind. Hiver jeg op i den lille hætte ved siden af vaskerarmen, så pumper den fint alt vandet ud, hvorfor jeg ikke tror på at hverken pumpe, slange eller afløb fejler noget. Den store firkantede si i bunden og det runde filter nedenunder ser helt fint ud, intet snavs at se. Har fjernet afdækningen ind til pumpen/'møllevingerne', de er intakte og drejer fint rundt.

Jeg har ikke skilt filteret til tilløbsvandet ad, for den kan jo sagtens hive vand ind. det er bare som om den ikke kan bestemme sig til hvad den vil...

Er det mon noget timer/chip-styret, der driller?

Det er ikke verdens dyreste opvasker, men synes at kun godt to års levetid er liiige i underkanten!

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 17-07-12 11:23

Hej Lincoln1242

Din maskine er højst sandsynligt forstyrret i vandniveau-styrringen..

Ud med maskinen på gulvet.. - afmonter venstre sidepanel - opstart maskinen på eks. skylleprogram og følg processen med vandindtag på siden af maskinen..

Der kan være tale om utætheder eller forstoppelser flere steder, så en visuel inspektion kan ofte gøre underværker..

Du kan også have en defekt microswitz ( den lille kontakt der styrer vandindtag / niveau - sidder for neden i sidepanelet i venstre side..

Mvh. Ole F. Brink
www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 17-07-12 13:52

Ok, det må jeg prøve!

Microswitchen - kan det ses visuelt om den virker - eller er man nødt til at skifte den før man ved om den er skyld i problemet!?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-07-12 13:52

Det kan jo også være forstoppelse i slangen til vandniveau-føleren (finder jeg mest sandsynligt)

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 18-07-12 02:08

pbp_et

Helt korrekt tanke.. - men Lincoln1242 skriver at det er en Bosch model der er 2,1 år gl.
( Hvilket betyder at maskinen tager vand ind via vandfalds-systemet.. - og ikke med den gamle trad. vand-niveau-føler.. )

Men korrekt tænkt.. - meget sandsynligt en forstoppelse eet eller andet sted.. - kan evt. være sæbelud/kalk i slangen der går fra vandfaldssystemet og over i pumpebrønden i maskinens bund..
( I så fald renses med rigeligt varmt vand / vandstøvsuger eller trykluft.. )

Mvh. Ole F. Brink
www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 18-07-12 09:13

Jeg har nu har haft pillet sidebeklædningen af og først startet et skylleprogram, dernæst et alm. program - resultatet er det samme; den tager vand ind indtil der står et par centimeter i bunden, derefter pumper den lidt ud, tager lidt, pumper lidt ud osv.

Jeg har filmet begge optrin - desværre fylder videoerne 167 MB Har også et billede - men det kan man ikke lægge ind her. Muligvis kan billedet ses her!?: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151050911489544.449768.831704543&type=3&l=fe7fba7158

Jeg kan ikke få øje på den microswitch (men ved selvfølgelig heller ikke hvordan den ser ud). Hvis jeg vil rense eksempelvis med trykluft, hvor skal jeg så 'blæse' den igennem? Har ingen vandstøvsuger, men en kompressor...

Jeg fandt i øvrigt lige papirerne frem; købskvitteringen er 2 år 1 md - men den er først tilsluttet af en vvs'er længe efter, så den har reelt kun kørt i 1 år og 4 mdr! Det står ikke engang på fakturaen hvilken model det er, men er ud fra søgninger på nettet kommet frem til at det er en Bosch SGU54E08SK...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 18-07-12 19:12

Nu hvor du har taget siden af skal du også tage det nederst af foran på maskinen og tjekke den slang der leder vandet ind i vaskerummet , den kan være delvis lukket og kan afmonteres meget let og rengøres med en flaske renser, " forstoppelsen" kan skulles at man ikke skyller det værste af sime tallerkner.
Det kan også være at du skal længer tilbage og rense der hvor vandet løber ned i den omtalte slange......

Mvh Bassebo......

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 18-07-12 21:39

Nu har jeg så samlet maskinen igen...

Det undrer mig når jeg læser brugsanvisningen, så står der at hvis indikatoren 'vandtilløb kontrolleres' lyser, så er der en række ting punkterman kan gennemgå. Men som jeg husker det, så har den lampe altid lyst...!

Jeg har prøvet at tage vandtilløbsslangen af - men der var intet i filteret.

Jeg må prøve at blæse alle slangerne igennem imorgen!

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 19-07-12 21:25

Nu har jeg så prøvet at blæse trykluft gennem de tre slanger slanger, som er vist i nedenståede link. Jeg har også undervejs forsøgt at hive det stik af, som jeg tror er microswitchen (se link)!? Og et billede af displayet når maskinen startes, hvor den indikerer at der er noget galt med vandtilførslen - men det kan jeg ikke se er tilfældet. Der er INTET snavs i filteret, der er rigeligt med tryk på vandet og den tager fint vand ind - indtil den begynder at pumpe lidt ud, tage lidt ind etc.

Link: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151050911489544.449768.831704543&type=1&l=fe7fba7158

Har kontaktet Bosch - de skal have 930 kr. for at en mand kommer ud og ser på maskinen i 36 (!) minutter. Hvad man helt præcist får ud af det - det ved jeg ikke. Formentlig kun hvad jeg allerede ved - at den ikke virker! Vil jeg have at vide om den kan laves, så koster det nok yderligere 930 kr. Og dernæst udgiften til selve reparationen...

Hvis ingen herinde har løsningen, så ryger den på genbrugen, undskyld, lossepladsen, ved nærmeste lejlighed...

Annuller spørgsmålet
Fra : Lincoln1242

Dato : 22-07-12 11:02

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål