/ Forside/ Teknologi / Hardware / Modem / Spørgsmål
10  bredker 320
WAN eller LAN
Fra : gnilbo
Vist : 453 gange
100 point
Dato : 16-07-12 22:28

Hej
Min nabo har fået en Zyxel WLAN router. Han har ADSL internetadgang. Det gamle modem var forbundet via en ADSL-line direkte fra væggen og til modem'et. Skal han nu benytte WAN eller en af LAN indgangene på den nye router?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-07-12 22:32

LAN

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-07-12 22:32

Wan er den indgang han skal sætte kablet fra udbyderen i. Og Lan er de eller den udgang der skal sættes et kabel over til pcen.
Der er samtidig en trådløs enhed hvor det er muligt at logge på via Wifi.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-12 22:34

Han skal benytte det samme udtag på modem til routeren, som han brugte da forbindelsen var direkte modem computer.
Wan (Wide Area Network) er internetet
Lan (Local Area Network) er hjemmenetværket

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-07-12 04:33

WAN ?????
Men det er ikke sikkert han bare kan bruge en ny Router
der skal være skillefilter i den, så den kan skille telefon fra internet
---
Har selv prøvet turen og det virkede ikke hos mig
jeg kunne montere routeren efter - det gamle - men ikke
bruge den direkte i stikket

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-12 09:37

Telefonledning > skillefilter > telefon.

Telefonledning > skillefilter > modem > router.

Skillefilter og modem kan godt være sammenbygget.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-07-12 20:46

Sig lige til, hvis det virker, savner nemlig selv en løsning på samme problem.