/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Venstre: Virksomheder, betal ikke skat!
Fra : zoriny
Vist : 635 gange
23 point
Dato : 16-07-12 20:05

Regeringen er klar med et nyt tiltag i forsøget på at hæve skatteindtægterne.

Fra efteråret skal Skat oplyse hidtil fortrolige detaljer om virksomheders og multinationale selskabers skattebetaling. Det er en meget dårlig idé, mener partiet Venstre.

"Vi frygter simpelthen, at det her vil betyde, at det er mindre attraktivt at investere i Danmark," siger Torsten Schack Pedersen, som er skatteordfører for Venstre.
"Det synes vi er en rigtig, rigtig dårlig idé for Danmark."

Gode grunde til at undlade skatten
Skatteordføreren mener også, at der kan være gode forklaringer på, hvorfor firmaer undlader at betale til samfundet i en periode.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-51874046:v-gode-grunde-til-ikke-at-betale-skat.html?forside

Er det OK, at virksomheder ikke betaler skat ?

Enten permanent, som med de multinationale selskaber, som ikke betaler én krone i skat i Danmark, fordi "de ikke tjener penge i Danmark" (Hvem tror på det ?

Eller i perioder ...

Er Venstre fornuftige ?

Hvad mener du ?

zoriny

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 33 point
Dato : 16-07-12 20:54

Jeg kan sagtens forstå, at et firma, nationalt eller multinationalt, ikke betaler skat i en opstartsfase, men at firmaer, år efter år, fortsætter driften uden nogensinde at have et overskud at betale skat af lugter af fup. Hvem gider holde et firma kørende, uden at tjene penge?

Såvidt jeg ved er "skurken" transfer pricing, altså at et datterselskab i Dk køber varer (vildt dyrt) af en afdeling fx på kanaløerne, hvor skat ikke er opfundet, eller skatten er MEGET lav.

Derved overføres den danske afdelings overskud til et andet land, hvor de ikke har nogen aktivitet, men hvor skatten er mikroskopisk.

Det synes jeg er fint at få stoppet/begrænset, og jeg tror ikke at et firma pludselig forlader Dk fordi skatten bliver reel, for firmaet kan formentlig ikke bare udvide i et andet land, for der er de i forvejen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-07-12 20:56

Undskyld, glemte egentlig at svare, Venstre er enormt fornuftige, men skal ikke genere sine store bidragydere, penge er vigtige i en valgkamp!

Kommentar
Fra : zoriny

Dato : 17-07-12 09:21

Tak for svar, Vagn ...

Lader spørgsmålet "hænge" lidt - Måske er der andre, som har lyst til at kommenterer
Venstres erhvervsvenlige skattepolitik ? ...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-07-12 11:09

Jeg kunne da godt tænke mig at bore lidt i emnet.

Din overskrift lyder som om Venstre har sagt til de multinationale selskaber; Betal ikke skat.
Kan det nu også passe???

Grunden til den manglende skatteindbetaling. Følger de multinationale selskaber ikke bare dansk skatte-lovgivning vedr. afskrivninger, handel med hinanden, og lovlig kreativ bogføring?

Citat
Undskyld, glemte egentlig at svare, Venstre er enormt fornuftige, men skal ikke genere sine store bidragydere, penge er vigtige i en valgkamp!
Vagnr., vil du være sød at fortælle mig - og andre selvfølgelig da, hvor får Socialdemokraterne deres penge fra?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-12 12:13

Selvfølgelig ville jeg da fortælle dig hvor S får deres penge fra, hvis ikke du vidste det i forvejen

Bortset fra at du nok tror S får mange flere penge fra fagforeninger, end de faktsik får!

Men først en infromativ graf, der viser at V og K i de to forrige valgkampe (de ville ikke ud med tallene i 2011) tilsammen havde ca 4 gange så mange penge som S, og hvis man regner SF og R med, stadig over det dobbelte.

http://www.ugebreveta4.dk/a4-fakta.htm?/~/media/UBA4/2011_04/grafik/10.ashx

Som jeg skrev tidligere, selvfølgelig vil V (og K) ikke genere deres store bidragydere, penge ER vigtige i en valgkamp.

Bare V's stunt med at sende et brev til boligejerne, der kom på valgdagen i 2007, tror jeg det var, må have kostet 5-7 mio kr.

Her er regnskaberne for 2010 for alle partier i FT

http://www.ft.dk/Demokrati/Partier/~/media/Pdf_materiale/Pdf_download_direkte/Regnskaber/Partiregnskaber/2010/samlet_01-11.pdf.ashx

S får dels kontingenter fra medlemmerne, dels (ligesom V og andre partier i FT) partistøtte, der er over 24 mill af de knap 30 mio de har (udover medlemskontingenterne på ca 6 mio), så deres tilskud fra fagforeninger m.fl ligger (når det ikke er valgår) ligger på ca 5 mio,så det er efterhånden ikke meget, S får fra fagfroeninger mv.

Bidragene til S milevidt fra hvad V får fra arbejdsgiverforeninger, store virksomheder mv. Det er en fordel at have rige venner!

www.ugebreveta4.dk/2011/201104/Artikler/Valgkamp_koster_partierne_op_mod_100_millioner_kroner.aspx

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-07-12 12:37

tak vagnr.

Kommentar
Fra : zoriny

Dato : 17-07-12 13:18

Nej, Venstre har, ikke direkte, i hvert fald, sagt til virksomhederne "Betal ikke skat" -
Det er en overskrift, som jeg selv har opfundet. Men det dækker vel egentlig, ikke ?

Synes det er forkasteligt, at Venstre, "bare" fordi det er virksomheder - enten multinationale eller nationale, har den holdning, at så ser vi gelinde bort fra skatter.

De skatter kommer jo hele Danmark til gode - lige som skatter i almindelighed, som er med til at finansiere den danske velfærd, som nogle - ihærdigt prøver på at undergrave med skattelettelser & skattelettelser & skattelettelser, som de, det tjener mest får mest ud af.

Jo - alle får/fik skam skattelettelser !

Nogle fik 300 kr - andre fik 300.000 kr totalt udemokratisk

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-07-12 14:03

Jow jow, min holdning er skam også, at firmaer/privatpersoner skal betale den skat, de nu engang skal betale. MEN - og her er men'et, når nu vores lovgivere har skruet lovgivningen sammen på en måde, at de ligefrem tillader selv samme selskaber/privatpersoner, at der lovligt kan bogføres kreativt, må selskaberne/privatpersonerne være idioter, såfremt de ikke benyttede sig af disciplinen - eller hvad? Mig selv, sagde hunden - jeg betaler lige nøjagtigt den skat jeg skal, og kunne ikke drømme om at betale én eneste krone mere. Hvad med dig, lægger du lidt ekstra i bøtten? Nej vel. Og sku' lige hilse at sige, det gør Hellepigen heller ikke.

Jeg tror ikke på den virker, den med gabestokken. Danmark vil blive endnu dårligere stillet, hvis og såfremt selv samme selskaber lukker virksomhederne i Danmark og flytter. For det første, bliver der mange arbejdspladser nedlagt med arbejdsløshed tilfølge. For det andet, kommer vi til at mangle skatteindtægter fra de medarbejdere, der arbejdede for de virksomhederne.

Ergo, uanset hvordan vi vender og drejer os, vil røven altid vende bagud...

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : zoriny

Dato : 17-07-12 14:26

Tommy - Du har da ret med hensyn til at betale skat :

Jeg betaler da også kun det jeg skal betale -

Og trækker det fra som jeg kan - hvilket ikke er meget, da jeg bor i lejet lejlighed.
Bruger gå-ben, cykel, bus, s-tog - og har ikke noget at trække fra på transport.

Men det er vel en kendsgerning, at de mest velstillede fik mest ud af de sidste 10 års skattelettelser på skattelettelser under O+VC-Regeringen.

De skattelettelser var jo ikke retfærdige, da de rigeste fik mest.

De var desuden u-financieret, har jeg ladet mig fortælle.

Naturligvis skal vi passe på, at alle virksomheder ikke ikke forsvinder ud af Danmark, hvis de brand-beskattes.

Men det er der vel heller ikke tale om.

I øvrigt er mange virksomheder da usolidariske med Danmark -
Bruger polske arbejdere og indiske it-kyndige.

Ikke fordi jeg har noget imod disse folkeslag -
Men de arbejder jo til dumpingpriser - og skaber arbejdsløshed blandt danske arbejdere.
Fik de samme overenskomstmæssige løn, som var det da OK - Men det er jo ikke tilfældet.

De virksomheder, som flytter ud til billigere lande, rent arbejds-løns mæssigt,
ja de lyver jo folk lige op i deres åbne ansigt "Made in Denmark" ! - Fup & Fidus ...

Men made in China, India, Tjekkiet

Finder det meget usolidarisk mod deres danske landsmænd, som der bliver flere og flere fyrede af på den bekostning.

Igen - jeg har intet imod udenlandsk arbejdskraft - men det må da være på lige forhold.

Samme løn - samt arbejde efter kvalifikationer - IKKE fordi de vil arbejde for en 10 del
i forhold til det danske arbejdsmarked med LO & DA og de andre faglige sammenslutninger.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-07-12 14:54

Citat
Men det er vel en kendsgerning, at de mest velstillede fik mest ud af de sidste 10 års skattelettelser på skattelettelser under O+VC-Regeringen.
Vær nu ikke så enøjet, Zoriny. Det samme er sket under A,SF.R - det var derfor Johanne bruge ordet - at Pisse på

Citat
De skattelettelser var jo ikke retfærdige, da de rigeste fik mest.
Ja, det er også uretfærdigt. Men der er noget teknisk i det. Hvis vi leger tanken, at alle i Danmark får en skattelettelse på 10% - vil de rige stadig få mest ud af det, da 10% af 500.000 giver = 50.000
men 10% af 200.000 giver = 20.000...

Citat
De virksomheder, som flytter ud til billigere lande, rent arbejds-løns mæssigt,
ja de lyver jo folk lige op i deres åbne ansigt "Made in Denmark" ! - Fup & Fidus ...

Men made in China, India, Tjekkiet
Det kaldes globalisering. Det har noget at gøre med, at danske lønninger er høje i forhold til den pris virksomhederne kan få for varen i butikkerne.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-12 15:25

Som man kunne vente, og se her, blev sjats (undskyld ikke et freudiansk slip, det er ikke sjatter vi betaler) hjemmeside til frivillig indbetaling af ekstra skat ikke den store succes, og den er da også blevet lukket igen

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article1718758.ece

Selvfølgelig trækker vi alle transport, fagforening, renter, pensionsindbetalinger osv fra (Sjat gør det meste af sig selv), fradragene er en del af skattesystemet.

Men forskellen er, at lønmodtagere af selve systemet er kontrolleret i hoved og røv, mens firmaer og selvstændige har langt mere, de selv skal opgive, og langt flere fradrag.

Fornylig kunne man læse, at Dks borgere er verdens ærligste skattemæssigt set, det skyldes nok mest at det efterhånden er umuligt at snyde for alm. borgere, undtagen ved sort økonomi.

Så sent som i dag kan man læse, at en række rigmænd/kvinder?, pludselig er kommet ud af busken med formuer, der har været skjult i udlandet, pga en frit lejde-aktion fra sjat, hvor man kan nøjes med at betale skatten + bøde, men slipper for de stivede gardiner.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1792929.ece

Kommentar
Fra : zoriny

Dato : 17-07-12 15:26

Citat
Vær nu ikke så enøjet, Zoriny. Det samme er sket under A,SF.R - det var derfor Johanne bruge ordet - at Pisse på

Jeg er 100& enig, Tommy - Både at det er sket, og enig med Johanne om det er "at pisse på", når man før valget lovede, at det ikke skulle ske.

Et brudt valgløfte.

Ja, globalisering kan vi ikke komme uden om - Men der burde være en eller anden form for lov om,
at arbejderne og lønmodtagerne i det pågældende land. F.eks Danmark, som selv har skabt de gode forhold via fagforeningerne og overenskomstforhandlingerne skulle have første ret til jobs.
Det ved jeg godt, at det kan man ikke.

Og det er jo heller ikke alle fag, som har det på dén måde.

Skolelærere og pædagoger har f.eks ikke løntrykkere af udenlandsk oprindelse.

Arbejder "nydanskere" eller hvad vi nu kalder folk i skoler og i daginstitutioner, ja så får de ens løn.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-12 15:33

Citat
Det kaldes globalisering. Det har noget at gøre med, at danske lønninger er høje i forhold til den pris virksomhederne kan få for varen i butikkerne.

Enig, og det store danske problem er, at vi har ladet lønningerne stige, arbejdstiden og uddannelsesniveauet falde, så vi ikke er konkurrencedygtige.

Så, uanset hvem der sidder ved roret de kommende år, får vi en røvtur ned ad uhøvlede brædder, det er kun et spm om vi vælger en kontrolleret nedtur, eller den græske model

Det var ganske dristigt/modigt af LLR at melde ud kort før et valg, at efterlønnen skulle forringes voldsomt, og det siger noget om, at danskerne ikke er de rene velfærdsnarkomaner, at V fik så pænt et valg, med tanke på Nyrup 1998!

Kommentar
Fra : zoriny

Dato : 17-07-12 15:34

I øvrigt vil jeg også hellere betale en højere skat, som går til velfærd -
frem for have en lavere skat, og brugerbetaling + nedskæringer m.m - fordi man nu ikke har råd til basale goder for ALLE landets borgere.

I USA f.eks, hvor man, når det går godt, er glad for lav skat.
Men sker der ulykker, sygdom, arbejdsløshed - så ser man folk må flytte fra hus og hjem.

Ved ikke helt om Obamas "Sundhedsreform" som er vedtaget under stor protest vil hjælpe på det.

Men vi har i familien en, som gjorde nar af de danske skatter - Han boede i New York siden 1968.

Så længe det gik godt var det helt fint.

Men f.eks sendte han sine børn til tandlæge i Danmark. Det samme hvis han eller familien på anden måde var syge - Så kendte de godt Danmark, som de ellers "foragtede" for sine høje skatter. Organisation og regler.

Han blev meget alvorligt syg faktisk - måtte sælge alt i USA - og kom så hvem og blev forsørget af den danske stat.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-12 15:38

Citat
Men vi har i familien en, som gjorde nar af de danske skatter - Han boede i New York siden 1968.

Så længe det gik godt var det helt fint.

Men f.eks sendte han sine børn til tandlæge i Danmark. Det samme hvis han eller familien på anden måde var syge - Så kendte de godt Danmark, som de ellers "foragtede" for sine høje skatter. Organisation og regler.

Han blev meget alvorligt syg faktisk - måtte sælge alt i USA - og kom så hvem og blev forsørget af den danske stat.

Kender også folk der kører den model, flyver gratis, mens andre betaler sikkerhedsnettet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-07-12 16:25

Hvordan får de svage i samfundet det så bedre?
Skal vi ikke bare konstatere, at de svage bliver ikke fattigere af, de rige får skattelettelser. Men når deres egne såkaldte partier A + SF lægger hindringer i vejen for at de kan få et bedre liv - økonomisk set, så er selvsamme partier noget hule at høre på. A + SF er absolut ikke på de svageste side. Tro endelig ikke det.

Hvem rammer den nye fedtafgift hårdest - de rige eller de fattige?
Hvem rammer afgiften på vand og el hårdest - de rige eller de fattige?
Hvem rammer afgiften på fjernvarme, og fyringsolie hårdest - de rige eller de fattige?
Hvem rammer benzin og dieselafgiften hårdest - de rige eller de fattige?
I det det hele taget, hvem rammer unødvendige prisstigninger hårdest - de rige eller fattige?

Hvad hørte vi i fjerneren i går? Jo såmænd, en såkaldt ekspert -og overlæge Arne Astrup, udtale sig om, at danskerne nu lever sundere - altså, der blev købt sundere mad, alt sammen på grund af de såkaldte madeksperter, kokken Meier og restaurant Noma....da disse angiveligt - og ved hjælp af kokkeudsendelser, skulle ha' ændret danskernes madvaner. Vrøvl siger jeg bare! Vrøvl og atter vrøvl. Grunden til at danskerne angiveligt køber sundere mad - i Danmark, er, at de henter alt det usunde ved grænsehandel. Supermarkeder syd for grænsen udvider så det basker for at betjene de afgiftplagede danskere.

Samme Arne Astrup blev for år siden kendt for at sine postulater "Spis bare store mængder sukker, det skader og feder ikke." Arne måtte senere trække sine udtalelser tilbage og blev af eliten lagt lidt på is. Det ser nu ud til, at Arne har fået taletid igen - desvære som ekspert -hvorfor mon??

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-12 16:57

Problemet er, at der er mange flere fattige end rige, og at de rige sagtens kan flytte fra Dk, mens de fattige sjældent kan. Så man kan få meget mere i kassen ved at tage lidt (i kr, ikke nødvendigvis som det føles af dem der betaler) fra de mange fattige, end meget fra de få rige (der ikke flytter fra landet).

Og desværre er vores konkurrenceevne nok dels svækket af relativt høje ydelser til de fattige, dels en beskeden gevinst for mange ved at arbejde, og af en lav produktivitetsudvikling/ arbejdstid.

Men nu vi alligevel er en trekant, kan jeg vel godt tage en omvej

http://www.b.dk/kronikker/da-dansk-politik-blev-lagt-i-benlaas

Det er ikke fordi NKK skriver noget nyt, men jeg undrer mig endnu engang over, hvorfor ingen journalister/kommentatorer råbte op om det mens Fogh var statsminister?

Var de bange for at blive ramt af hans dødelige basiliskblik fra de ublinkende øjne, eller frygtede de bare at blive lagt på is som en EB-journalist oplevede?

Den fjerde statsmagt, som de ynder at kalde sig, trænger til at smide bleen og gøre en aktiv indsats for deres løn!

Når det gælder mad (sund) så lægger jeg meget mærke til hvad andre har i kurven ved kassen, og hvor mange der liiige skal have slik med hjem, sammen med 2 l. sodavanderne.

Mens jeg stort set kun køber grønsager, skummetmælk, havregryn, mel samt vin og øl, men aldrig noget af det usunde

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-07-12 18:44

Citat
Det er ikke fordi NKK skriver noget nyt, men jeg undrer mig endnu engang over, hvorfor ingen journalister/kommentatorer råbte op om det mens Fogh var statsminister?
Arhhh, det fænomen ses temmelig tydelig - også i dag. Nutidens journalister ejer ikke skyggen af rygrad og nosser. Mikrofonholdere hele bundtet.
NKK, er jo udpræget kulturradikal, så vent og se, han får hurtigt modspil i en anden blog.

Men ellers er vi meget enige...så'en da.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-12 07:08

Prøv lige at "vende" spørgsmålet venner....

HVORFOR skal "firmaer" overhovedet betale skat.....

Skatten bliver jo betalt når pengene udbetales enten til aktionærer eller medarbejdere.....
De penge der bliver i firmaet er jo ikke indkomst før de UDBETALES til en eller anden..... Det er jo blot en kapitalbeholdning....

Den mad du køber betaler du vel heller ikke skat af igen når du spiser den...

Problemerne ligger i at de penge IKKE burde kunne flyttes UD af landet men enten geninvesteres i landet eller udbetales i landet.... (moderselskab eller ej)....

Det er DER landenes lovgivning svigter....

Kommentar
Fra : zoriny

Dato : 18-07-12 11:40

Tak til alle tre for en godt debat ...

Godkendelse af svar
Fra : zoriny

Dato : 18-07-12 11:41

Tak for svaret vagnr !

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-07-12 19:19

Selv tak, zoriny