/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Samling af installationskabler
Fra : myg
Vist : 822 gange
100 point
Dato : 16-07-12 10:51

Er det tilladt at samle /forlænge et installationskabel i en kabelbakke, der sidder frit tilgængeligt i rummet eller skal kabelenderne føres ud af bakken og ind i en af de kvadratiske plasticsamledåser og samles der?
Jeg vil jo mene, at kabelbakken er lige så frit tilgængelig for inspektion som samledåsen.
Skal samlingen så foretages med klemmuffer eller er det ok at samle med samlemuffer? Jeg har læst at klemmuffer(+krymp) kan beskadige kobberet en lille smule (1,5mm2) men i samlemuffer kan kobberet svinde, så klemtrykket mindskes med risiko for gnistdannelse. Er der der noget om disse ting?
Jeg mener, der er en elektriker ved navn Hans herinde, der ved meget om disse ting - men andre KVALIFICEREDE er meget velkomne til at komme med indlæg.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-07-12 11:08

Hej

Det er lovligt at samle kablet i en membrandåse som du nævner , eller ved at bruge et crimpsæt med krympflex om hver enkelt leder afsluttet af en der dækker det hele yderst.

Og det er så IKKE tilladt at gøre hvis man ikke er elektriker / installatør .

Mvh Finn

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-07-12 11:19

Det med elektrikeren er jeg klar over, men jeg er ved at foretage hele ledningsføringen og montering af stik osv. selv for så til sidst at få en elektriker til at godkende det og udføre de sidste ting, så installationen bliver lovlig.
Der er trods alt en god tidsbesparelse i at jeg selv laver de grundlæggende ting - men jeg skal jo forberede det hele, så det lige er klar til ham - derfor spørgsmålet

Der er vel ikke noget til hinder for at 16A (2,5mm2) trækkes i samme kabelbakke som 10A(1,5mm2) og evt. bløde (0,75/1mm2) ledninger ???

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-07-12 11:28

Hej igen

Nej det er intet problem, men den bløde 0,75 ledning er vel så en tilledning = alm. forlænger ledning ?
Den må ikke bruges som fast installation.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-07-12 11:51

Jeg skal have 3 el. 4 36W lysstofarmaturer under loftet, og vil parallelforbinde dem fra den samme fødeledning.
Må jeg ikke bruge en 0,75 eller 1 mm2 trukket fra sikringen ?
Eller skal det være 1,5 installationskabel ?
Der kommer ikke yderligere belastning på.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-07-12 12:02

Hej igen

Hvis det skal være fast installation skal der bruges min. 1,5 mm2 dobbeltisoleret godkendt installationskabel eller et kvadrat der passer til det forbrug der vil være.

Din 0,75mm2 er jo kun enkeltisoleret og tåler heller ikke den belastning som sikringen er på , d.v.s. hvis der skulle ske en kortslutning er det ikke din sikring der springer men din ledning der bliver varm.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-07-12 12:06

Nu bruger jeg næsten udelukkende - og da især her - dobbeltisoleret blød ledning (går ud fra den type, der er to isolerede ledere i en tykkere plastkappe går som dobbeltisoleret), men det er altså ikke nok ?
Heller ikke i 1 mm2 selv om belastningen ikke kræver det ?

Accepteret svar
Fra : finnostervig

Modtaget 100 point
Dato : 16-07-12 12:12

Hej igen

Nej det er en normal "lampeledning" eller forlængerledning og den er ikke godkendt til fast installation.

Mvh Finn

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 16-07-12 12:48

Tak for svaret finnostervig.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-07-12 13:11

Det var så lidt myg

Held og lykke med arbejdet !

Mvh Finn