/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
108mm bor til mursten
Fra : anetteogjesper
Vist : 1144 gange
40 point
Dato : 15-07-12 20:12

Hej

Jeg skal have sat en solcelle op og skal have boret et 108mm hul i min mur, men hvor finder jeg et sådan bor, der kan klare det til ordentlige penge?

Håber der er nogen der evt. kan hjælpe

Venlig hilsen
Jesper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-12 20:18

108 mm

Det er vel ikke en skibsskrue der skal i ???????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-12 20:19
Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-12 20:25

Nå ja - skiveskærer dur nok ikke i en murstensmur...

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 15-07-12 20:26

Du skal have fat i (låne/leje/købe/stjæle) en hulsav med hårdmetal- eller diamantskær.
Alternativt tegner du en cirkel på muren og borer huller tæt ved siden af hinanden hele vejen rundt og tager resten med en elektrikermejsel. Det sidste ville bære min metode. Hvis muren er teglsten, skal du bruge slagboremaskine og et langt bor. Hvis det er beton, foreslår jeg borhammer og tilhørende bor med SDS-hals og rigtig længde.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-07-12 20:27

En solcelle, skriver du. Er det en solfanger til varmt vand eller et elektrisk solbatteri? (er bare nysgerrig)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-12 20:28
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-07-12 20:32

De gange, jeg skulle have lavet store huller i muren (til emhætte mv) , har jeg brugt et murbor, helst til en SDS-borehammer, lavet huller så tæt på hinanden som muligt i en passende cirkel, hugget mellemrummene ud med et murmejsel.

Ved en hulmur skal man selvf starte med et langt murbor, så man får boret igennem begge lag sten på en gang.

Selv gennem en dobbelt hulmur har det taget mindre end en time, alternativet er at købe en borekrone og en kraftig borehammer til 3-5000 kr, eller leje en!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-07-12 20:34

Du kan også bare tage en mejsel og hugge de sten ud inden for cirkelhullet. Så lægger du pænt stenene, der er huget for meget ud, tilbage i noget mørtel. Der er sikkert en flange eller lign til projektet, der kan skjule de evnt. skæve tilhuggede sten.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 15-07-12 22:10

det er gode svar men ikke gode nok bor med et lille lang bor lav hullerne tæt tag en større bor så hullerne går sammen så er den fikset

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-07-12 07:39
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 16-07-12 08:16
Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 16-07-12 08:28

Tak for svaret pbp_et.

Og tusind tak for alle de brugbare svar

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-12 08:31

Og INGEN blev klogere på hvad i alverden du skulle med et hul af den størrelse til en solcelle