/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Jeg har desværre slettet en systemfil.
Fra : bjarnefilm
Vist : 611 gange
50 point
Dato : 15-07-12 19:12

Jeg har Windows Vista Home Premium. Jeg har desværre fået virus på min maskine. For at fjerne virus, gik jeg igang med at slette de filer, som Microsoft Security Essentials havde problemer med. Det gik meget godt med de to første. filer. Men så slettede jeg C:\Windows\System32\services.exe. Det skulle jeg aldrig have gjort. Nu kan maskinen ikke starte op. Når jeg trykker på start, kommer der en blå skærm med hvide bogstaver, hvor der står at computeren er i stykker.

Hvad kan man gøre ved det?
Det vil være rart med et godt råd.

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-12 19:30

Citat
hvor der står at computeren er i stykker.

Den har jeg godt aldrig hørt om.....

En "bluescreen" der snakker dansk

Men der er jo ikke andet at gøre end at installere Vista igen....

Enten har du en DVD eller du har en partition der indeholder styresystemet.....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-07-12 19:44

Ja der er kun en vej og det er i med skiven og lad den gøre forfra

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 15-07-12 19:47

Det står selvfølgelig ikke på dansk. Der står ting som 'thread ended', 'prevent damages', 'screen dump' og den slags. Hvis jeg ikke trykker på noget, går der et stykke tid, og så prøver maskinen at genstarte. Men det kan den ikke, og så kommer den blå skærm tilbage. Jeg kan komme ind i bios, ved at trykke F11 når maskinen genstarter. Jeg ved ikke om det kan bruges til noget.

Det er ikke en mulighed at geninstallere. Jeg har en masse liggende på harddisken, som jeg ikke vil miste.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-12 19:57

Du behøver IKKE miste noget - du skal blot rep. systemet.....

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 15-07-12 20:06

Kan det her lade sig gøre:
1) Sætte en disk i, gå ind i bios, og boote fra disk?
2) Finde en maskine med det samme operativsystem, tage en kopi af services.exe. Derefter gå ind i bios på den maskine der er i stykker, åben dos, læg den nye fil ind det rigtige sted, og så kan maskinen starte op?

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 15-07-12 20:08

->refi Desværre kan jeg ikke finde min Windows Vista disk. Men du mener, at hvis jeg skaffer en, så kan jeg reparere windows?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-12 20:09

Yep....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-07-12 20:11

Sæt din CD i drevet og sæt BIOS til at BOOTE fra VD
på et tidspunkt kommer du til ? REPARER eller.......
klik ind på reparer - du bliver måske bedt om at logge ind på et system VÆLG 1
eller bare ENTER
Kør så kommandoen (RET MIG ENDELIG) sfc scannow
og lad din cd sidde i maskinen
Det tager op til en time, hvis den kan det fra boot
---
Har ikke selv prøvet den tur, men et forsøg værd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-12 20:12

men men men....

services.exe kan udmærket være en virus

Så med mindre du er sikker på du har slettet den fra system32-folderen skal den slet ikke være der......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-12 20:15

Du kan selvfølgelig også bruge din "dos" metode hvis du er sikker på hvordan det skal gøres...

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 15-07-12 21:17

Det ser ud som om jeg skal købe en Windows Vista disk.
Jeg vender tilbage når der er nyt.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 16-07-12 00:36

Citat
Det ser ud som om jeg skal købe en Windows Vista disk.
Jeg vender tilbage når der er nyt.

Har et par stykker du gerne må få:
(fra første gang den kom på gaden - næsten / mange herinde bruger den stadig)
Kan ikke huske om der er DK sprog på?
Ellers mener jeg det sker ved en simpel opdatering af systemet.
32/64 udgave?
Sikkert HAMRENDE ulovligt_men har du egen licens = ingen problemer
http://peecee.dk/upload/view/375394
Det kræver sikkert LOGIN for at kunne hente en skive - gratis
samt det tager en JERN_ALDER at hente det ned.....
Men du kan oprette en GRATIS bruger her/ hvis de stadig har 2 døgn / for intet
http://www.alldebrid.com/register/

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-07-12 04:15

Citat
Det er ikke en mulighed at geninstallere. Jeg har en masse liggende på harddisken, som jeg ikke vil miste.

hvis du vil investere 139,- 149,- kr. burde du kunne
hente alle dine data ud af harddisken inden du formaterer,

tilsluttes din HD og USB port i en anden PC
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?gclid=COfzm8GMnbECFQpj3wodL0cieA

http://www.olsens-it.dk/adaptere-bokse-mm/429-usb-til-sataide-35-25-konverter--adapter-6922255278727.html

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 50 point
Dato : 16-07-12 15:56

Skaf en vista dvd, pil harddisken ud og tilslut den en anden computer, kopier services.exe fra vista dvd over på din harddisk i c:\wndows\system32, sæt harddisken tilbage i computeren og start den op.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 21-07-12 23:11

For at komme videre gik jeg ind i en computerbutik i Valby. Så forklarede jeg problemet. Den venlige mand sagde så, at det var helt håbløst. Hvis der var slettede filer og filer med virus på harddisken, så kan det ikke repareres.
Istedet skulle jeg gøre følgende: Tag den gamle harddisk fra. Sæt en ny harddisk ind som c-drev. Læg Windows 7 ind på den ny harddisk. Sæt den gamle harddisk til igen som sekundær. Så er det mulig at hente fra den gamle harddisk til den nye, som om den gamle harddisk er et usb-stik. Det gik jeg så igang med, og det virker. Jeg har fået computeren til at køre igen og jeg har genetableret mine filer. Efter at have hentet fra den gamle harddisk, har jeg taget den fra igen.
Af skade bliver man klog, men sjældent rig. Nu vil jeg tage en sikkerhedskopi af mine filer, lægge dem på en ekstern hardddisk, og opbevare den et sikkert sted. Jeg har skannet en masse papirer ind, og jeg har alle mine fotografier liggende på harddisk. Det er dumt ikke at have en kopi.

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 21-07-12 23:56

Webnoob er tættest på det, som det endte med, så han får pointene.