/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Eltilslutning af til eksisterende eldåse
Fra : bluesky
Vist : 661 gange
100 point
Dato : 15-07-12 16:16

Hejsa,

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål
Jeg har fået lagt nyt køkkengulv men desværre har de ikke tilsluttet el til opvaskemasinen som er ca 5 år gammel. Opvaskemaskinen har tre ledninger brun sort og grøngul og disse ved jeg godt hvad betyder men i den ældre (vægmontering, rund dåse) er farverne Hvid rød og sort.

Kan i hjæpe mig med den rette tilslutning ?

Pft tak
Bluesky

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 15-07-12 16:31

Hvad stod der før?
Hvis der stod en 220(23o)V maskine før er det sansynligvis:
Hvid = fase, Sort = nul, Rød = jord
Hvis der stod en 380(400)V maskine er der flere muligheder:
1. Hvid, Rød & sort = 3 faser
2. Hvid & Sort = faser, Rød = jord
3. Hvid & Rød = faser, Sort = nul
Men det kommer an på en måling, hvis du har en polsøger kan du se hvilke ledninger der er faser.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-07-12 16:35

1 mål på ledningerne med et multimeter

( et hurtig gæt brun til hvid , sort til sort, gul/ grøn til rød )

Men jeg ville altid lige måle først

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-07-12 16:38

Hejsa

Det er samme maskine der skal tilsluttes og samme dåse men det er lige farverne der forvirrer mig

Bluesky

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 15-07-12 16:39

Mål på ledningerne

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 110 point
Dato : 15-07-12 17:00

Brun = Hvid
Sort = Sort
Grøn/gul = Rød

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-07-12 17:13

Hejsa igen,

Jeg har faktisk et digitalt multimeter (Millarco proff) men aldrig brugt det så her må i også gerne skære det ud i pap hvordan jeg måler med dette

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-07-12 17:25

Hejsa,

Her er lige et billede af dåsen https://picasaweb.google.com/114811427526381639995/Elstik#

Pft
Bluesky

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 15-07-12 17:26

Linket virker ikke

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-07-12 17:28

Den skal stå til. AC 400V

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 15-07-12 17:31

Hejsa

Har lige fået målt og du har fuldstændig ret Bjarnebr Med din angivelse fik jeg 238V
Godt at I er så flinke til at hjælpe for umiddelbart havde jeg troet at hvid var jord

Tak til jer alle
Bluesky

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-07-12 17:34

Hvis du skal spørge om, hvad der er hvad i en tilslutningsdåse, vil jeg foreslå, du får fat i en elektriker!

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-07-12 18:07

Hejsa,

Alt fungerer nu som det skal

Tak til alle bidrag
Bluesky