/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
KOblingsfjeder?
Fra : Mr.Stock
Vist : 722 gange
40 point
Dato : 28-11-01 09:59

hva gør en koblingsfjeder fra Protina godt for? og hvor tung skal den købes! (til en Aprilia Sonic)

Sorry! jeg v godt det måske er et dumt spørgsmål.. men jeg aner Somsagt ikke en skid om knallerter og scooterer.. og jeg vilo gerne ha lidt mer viden!

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 40 point
Dato : 28-11-01 15:00

> hva gør en koblingsfjeder fra Protina godt for? og hvor tung skal den
> købes! (til en Aprilia Sonic)
>
> Sorry! jeg v godt det måske er et dumt spørgsmål.. men jeg aner Somsagt
> ikke en skid om knallerter og scooterer.. og jeg vilo gerne ha lidt mer
> viden!

Trykfjederen har det formål at holde remmen på sin plads, ikke andet.
Hvis du monterer et 70cc cylinderkit af en art, så kan den originale fjeder
ikke længere holde remmen på plads, og den vil glide = effekttab til
baghjulet + øget slid på remmen.

Jeg ved ikke hvor mange kg Protuna's fjedre trykker, bruger selv kun Polini.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--

"Mr.Stock" <Mr.Stock.news@kandu.dk> wrote in message
news:nB1N7.700$K4.133737@news010.worldonline.dk...

>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-11-01 16:45

RpR wrote:
>
> Jeg ved ikke hvor mange kg Protuna's fjedre trykker, bruger selv kun > Polini.

Sjovt, jeg troede GPR'en havde kæde. Må vidst hellere lige kigge lidt
nærmere på Buzz's næste gang jeg ser ham :)

--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte
Århus - Denmark
UIN : 6961994

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-11-01 17:47

> Sjovt, jeg troede GPR'en havde kæde. Må vidst hellere lige kigge lidt
> nærmere på Buzz's næste gang jeg ser ham :)

Nu hænder det jo at jeg roder med andet end lige min egen =)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

Godkendelse af svar
Fra : Mr.Stock

Dato : 28-11-01 19:45

Tak for svaret RpR.

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 28-11-01 19:53

En trykfjeder bruges ganske rigtigt til at holde remmen på plads som RpR skriver.
Som jeg fortalte dig tidligere skulle du prøve at gå ind på Polinis hjemmeside , på selve hjemmesiden står der en masse tekniksider vedr. tuning af scootere.
Hvis du vil vide alt skal du blot købe deres tuningskatalog (pris: 25,-) dette er sprængfyldt med alt vedr. det rent tekniske.
Når du har læst det og kan det udenad *lol* kommer der ikke flere spørgsmål fra dig , ihvertfald ikke om dette emne.
God læselyst!!!!!!!!!!!!!!

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-11-01 22:06

"Mr.Stock" <Mr.Stock.news@kandu.dk> wrote in message
news:8aaN7.1166$K4.197533@news010.worldonline.dk...
> Tak for svaret RpR.
>
Nok den hyppigste replik i denne NG...

--
Best regards
Rasmus AKA [UC]Rapperand
ICQ# 54047619
www.gramsespektrum.com

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-11-01 22:16

> Nok den hyppigste replik i denne NG...

Ka' jeg sq da ik' gør' for =) (jo, jeg kunne holde kæft, meeen ;] )

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-11-01 22:52

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message
news:3c05545b$0$762$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Nok den hyppigste replik i denne NG...
>
> Ka' jeg sq da ik' gør' for =) (jo, jeg kunne holde kæft, meeen ;] )
>

--
Best regards
Rasmus AKA [UC]Rapperand
ICQ# 54047619
www.gramsespektrum.com

Kommentar
Fra : Mr.Stock

Dato : 29-11-01 10:27

> Nok den hyppigste replik i denne NG...
øhhh nok fordi det bare står der når du acceptere et svar!.... godt sååå!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 15:20

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> Ka' jeg sq da ik' gør' for =) (jo, jeg kunne holde kæft, meeen ;] )

helst.. hvis du i hvert fald ikke kan komme med de rigtige oplysninger..
trykfjederen i bagerste variomatic-del, som nogle vælger at kalde koblingen,
har ikke blot det formål at holde remmen fast..
Den yder en modstand i den bagerste remskive, sådan at den ikke fiser op i
højeste "gear" med det samme. Der skal altså en kraft fra variomaticen´s
forreste del som hiver i remmen, og får den til at komme længere ind
bagerst..
RpR.. Hvorfor sætter man så ikke bare den strammeste fjeder i fra start?
Jo, fordi at så ville knallerten stå i et maget højt omdrejningstal næsten
ligegyldigt hvor tunge ruller og tun man nu måtte have på..
BTW: koblingsfjederen skal altså tilpasses rullevægt og cylinderkraft.. kun
polini kan anbefales.. ved at protuna´s egne sucks for hårdt..

Håber det var mere hjælp,
Venlig hilsen
Mads Poulsen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 17:38

MADS POULSEN wrote:
>
> kun polini kan anbefales..

Fair nok Karl smart det er din mening. Jeg har dog aldrig hørt om
problemer med Malossi og andre heller...

--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte
Århus - Denmark
UIN : 6961994

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 17:41

"Simon D. Hansen" <Sputte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Fair nok Karl smart det er din mening. Jeg har dog aldrig hørt om
> problemer med Malossi og andre heller...
sorry.. det skulle have været ment som koblingsfjedre og som min mening..
går bare ik ud fra at man skal skrive at det er noget som man selv syntes..

Mads Poulsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 18:40

MADS POULSEN wrote:
>
> sorry.. det skulle have været ment som koblingsfjedre og som min > mening..
> går bare ik ud fra at man skal skrive at det er noget som man selv > syntes..

Det går såmænd nok - Men hvis du kan belære, så kan jeg oxo :)

--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte
Århus - Denmark
UIN : 6961994

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 22:05

> helst.. hvis du i hvert fald ikke kan komme med de rigtige oplysninger..

Same goes to you smartass.

> trykfjederen i bagerste variomatic-del, som nogle vælger at kalde
koblingen,
> har ikke blot det formål at holde remmen fast..

Det er det ENESTE formål den har.

> Den yder en modstand i den bagerste remskive, sådan at den ikke fiser op i
> højeste "gear" med det samme. Der skal altså en kraft fra variomaticen´s
> forreste del som hiver i remmen, og får den til at komme længere ind
> bagerst..

Det er kun en bivirkning at skålene bliver sværere at presse fra hinanden
som ikke kan undgås. Da der skal tungere ruller i varioen for at kompensere
for den strammere fjeder vil det give øget slid på ruller og variomatic.
Sikkert ikke meningen.

> RpR.. Hvorfor sætter man så ikke bare den strammeste fjeder i fra start?
> Jo, fordi at så ville knallerten stå i et maget højt omdrejningstal næsten
> ligegyldigt hvor tunge ruller og tun man nu måtte have på..

Vås.
Det der vil ske hvis trykfjederen er for stram og motoren ikke har de
fornødne kræfter til at trykke fjederen sammen og derved trykke skålene fra
hinanden som så igen får remmen til at smutte ind mod midten af remskiven,
så vil remmen blive siddende hvor den var, medmindre der kommer seriøst
tunge ruller i så motoren ved selv lave omdrejninger kan slynge rullerne ud
i yderposition og derved få remmen til at trykke fjederen sammen i anden
ende.

> BTW: koblingsfjederen skal altså tilpasses rullevægt og cylinderkraft..
kun
> polini kan anbefales.. ved at protuna´s egne sucks for hårdt..

Allerede fra cylindre med samme effekt som Polini Sport kan Polini's
guldfjeder faktisk anvendes uden mærkbart effekttab (kan sikkert måles, men
slet ikke mærkes), i forhold til f.eks Polini's sølvfjeder. Slidet på
rullerne vil være større, så alene det er grund nok til at køre med præcis
den fjeder der liiige forhindrer remmen i at glide, og så ellers få smidt
nogle ruller i der opvejer den større modstand i den anden ende.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-12-01 19:27

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
>bla bla bla...

sikkert...! vi har åbenbart hver vores mening..

ring til motoline og hør dem, som nok har en DEL mere forstand og erfaring
end en som synes at han skal styre hele denne gruppe med alle hans smarte
råd..

Mads.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-12-01 20:02

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3c04edfd$0$25387$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Trykfjederen har det formål at holde remmen på sin plads, ikke andet.
> Hvis du monterer et 70cc cylinderkit af en art, så kan den originale
fjeder
> ikke længere holde remmen på plads, og den vil glide = effekttab til
> baghjulet + øget slid på remmen.
>
> Jeg ved ikke hvor mange kg Protuna's fjedre trykker, bruger selv kun
Polini.

Det er lidt noget sludder du kommer med nu ! Det er ikke alle der skal
skifte fjeder fordi de går fra 50cc
til 70cc. Jeg har stadig min orginale i Stalkeren og det fungere bedre en
Polini Guld fjederen. Guldfjederen tager meget af
min topfart. Sølvfjederen tog en smule topfart. Så jeg har beholdt den
orginale ! Den synes jeg bedst om. Og jeg ved at der er
flere som også har den orginale i .....

/Thomas
>
> --
>
> - RpR
> Moped Gallery.com - The World's biggest!
> http://www.mopedgallery.com

/thomas
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-12-01 22:45

> sikkert...! vi har åbenbart hver vores mening..

Det skal der også være plads til

> ring til motoline og hør dem, som nok har en DEL mere forstand og erfaring
> end en som synes at han skal styre hele denne gruppe med alle hans smarte
> råd..

Jeg ryster stadigvæk på hovedet da min kammerat havde ringet derned og fik
at vide han skulle bruge standard dysen til sin Rally med Sport cylinderkit.
Go'nat siger jeg så.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-12-01 22:46

> Det er lidt noget sludder du kommer med nu ! Det er ikke alle der skal
> skifte fjeder fordi de går fra 50cc
> til 70cc. Jeg har stadig min orginale i Stalkeren og det fungere bedre en
> Polini Guld fjederen. Guldfjederen tager meget af
> min topfart. Sølvfjederen tog en smule topfart. Så jeg har beholdt den
> orginale ! Den synes jeg bedst om. Og jeg ved at der er
> flere som også har den orginale i .....

Hmm, min Neo's rykkede den originale rundt =)
Nu er mine erfaringer også kun baseret på Minarelli's motorer, Piaggio har
jeg kun meget sjældent rodet med.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-12-01 17:05

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3c0aa17b$0$29593$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Det er lidt noget sludder du kommer med nu ! Det er ikke alle der skal
> > skifte fjeder fordi de går fra 50cc
> > til 70cc. Jeg har stadig min orginale i Stalkeren og det fungere bedre
en
> > Polini Guld fjederen. Guldfjederen tager meget af
> > min topfart. Sølvfjederen tog en smule topfart. Så jeg har beholdt den
> > orginale ! Den synes jeg bedst om. Og jeg ved at der er
> > flere som også har den orginale i .....
>
> Hmm, min Neo's rykkede den originale rundt =)
> Nu er mine erfaringer også kun baseret på Minarelli's motorer, Piaggio har
> jeg kun meget sjældent rodet med.

Det er også ok ! men så skal du måske lige passe på med hvad du skriver. Jeg
forstår det som
man SKAL skifte når man får 70cc cylinderkit på.. Citat : "Hvis du monterer
et 70cc cylinderkit af en art, så kan den originale fjeder
ikke længere holde remmen på plads."

/Thomas
>
> --
>
> - RpR
> Moped Gallery.com - The World's biggest!
> http://www.mopedgallery.com
> FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
> --
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-12-01 21:51

> Det er også ok ! men så skal du måske lige passe på med hvad du skriver.
Jeg
> forstår det som
> man SKAL skifte når man får 70cc cylinderkit på.. Citat : "Hvis du
monterer
> et 70cc cylinderkit af en art, så kan den originale fjeder
> ikke længere holde remmen på plads."

Se det var så ikke meningen =)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--

Kommentar
Fra : Benelli

Dato : 07-05-02 15:45

Hvad vil det give i topfart og optræk, hvis jeg tager alle begrænsningerne og sætter Proma Legal udstød. og Italy racing eller Polini variator på en Benelli 491 ST?

Kasper