/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Status for bukkejagten 2012
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 715 gange
300 point
Dato : 14-07-12 08:20

Hej allesammen.

Bukkejagten på forårsbukken 2012 er snart et overstået kapitel og forhåbentlig har alle fået udbytte af den spændende jagt, enten i form af nedlagt(e) dyr eller gode naturoplevelser eller helst begge dele !
Derfor kunne det være spændende at høre fra jer om jeres bedste oplevelser - har I opnået de resultater I havde sat jer for ??

Personligt har jeg skudt 3 bukke på 3 forskellige lokationer, men den bedste positive oplevelse fik jeg en morgenstund, hvor én af mine hunde (ung labrador) tog et påkørt lam fra sidste år, som det var umuligt, på forsvarlig vis, at skyde - dejligt at se hvordan hunden gik til opgaven og fik aflivet dyret, hurtigt og effektivt. Det er vigtigt at pointere, at alle jægere med en vis størrelse hund, lærer deres vovser at tage anskudt/såret råvildt i de situationer, hvor det er umuligt at bruge våben ! Men det kræver sgu' en trænings-indsats !!

Lad os høre jeres historier.

ØV4

Accepteret svar
Fra : Provsten1

Modtaget 300 point
Dato : 14-07-12 10:01

Hej Øjenvidnet4.

Ja, tiden går hurtigt og i morgen er det slut - men jeg synes det har været en god sæson.
For første gang har jeg "kun" nedlagt én seksender - til gengæld har jeg haft den store glæde at kunne hjælpe 3 nye unge jægere på vej ! Én hjalp jeg til rette (iøvrigt en pige på 19 år) og var med da hun skød sin første buk - en gaffelbuk. En helt fantastisk oplevelse - hun virkede som om det var en selvfølgelighed, pragtfuldt !
Jeg havde sagt til de unge mennesker, at de i god tid før sæsonen, selv skulle sondere terrænnet og udvælge sig en buk - de fik frie hænder. De gik til vaflerne allerede i slutningen af marts og var klar første dag. De to andre, begge unge mænd på hhv. 18 og 20 år, bad om ikke de måtte gå alene på pürsch og det fik de lov til. Den ene fik skudt en flot seksender den første morgen - den anden fik først skudt en spidsbuk den tredie aften - så det var glade unge mennesker der vendte tilbage. Selv har jeg ikke så meget tilgode, så blot den glæde det er at kunne hjælpe nye på vej, er for mig lige så stor en oplevelse som da jeg selv startede for mange år siden.

Med venlig hilsen
Provsten1
Stadig Multi-X'er - et værn mod bb1

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-07-12 17:13

Desværre, hvorend jeg gerne ville byde ind med en sandfærdig historie om forårets bukkejagt, må jeg desværre melde pas, da jeg ikke har været på bukkejagt i år.

Meen jeg regner da stærkt med, at jeg skal på bukkejagt foråret 2013, da jeg ligger i forhandling om nyt jagtareal.

Mvh.
Tommy.
Kan lige oplyse, at Ballegaard er begyndt at kalde skribenterne på DJ-debatten for hylere...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-07-12 17:15

Citat
Desværre, hvorend jeg gerne ville byde ind med en sandfærdig historie om forårets bukkejagt,
Der skal naturligvis stå - Hvorend jeg gerne ville, kan jeg ikke byde ind...etc

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-07-12 21:08

Hej Tommy.

Her gik jeg og troede, at bb1 kun kaldte alle os anonyme kandu'ere for hylere, men er han nu også begyndt at kalde alle sine navngivne medjægere for det samme ?? Det er helt uhørt - han må sgu' da snart få silkesnoren hos DJ - ellers er der noget helt galt !!

Jeg er ked af at høre du ikke har noget jagt mere - men lad os håbe du finder noget nyt til den nye sæson - knæk og bræk !

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-07-12 22:56

Rent udbyttemæssigt (kød, knogler og opsats)har det været endda meget sløjt. Sønnen og jeg har ellers slidt støvlerne i forsøget på at få nedlagt en gammel morder og en noget slunken gaffelbuk. Det er ikke lykkedes for os, men vi har begge iagttaget flere store seksendere på parade lige foran snuden på os. Det er nu engang mit princip at lade de største formere sig frem for skravlet. Darwins lov håndhævet af os.
Dertil kommer, at kronvildtet presser bukke ud af skoven - selv om vi da har set adskillige råer med lam. Halvdelen af skovens træer er fuldstændigt raseret, og skovbunden ligner snart noget i Dyrehaven - nedtrådt. Hver eneste dag esser kronvildtet på agerjorden, og de skal da være velkomne med håbet om gensyn de sidste 14 dage af november.
Men det har været lækkert at iagttage det øvrige dyreliv. Masser af ræve - voksne og hvalpe, ravne og rovfugle + tusindevis af grågæs. Jeg glæer mig allerede til at se kærhøgehannen svæve hen over det gule modne korn.
Harer er der masser af, og på vores tur gennem skoven nærmest vrimlede det med de lystige langører.
Jeg har skiftet pibetobak - W.Ø. Larsen´s Old Fashioned, og jeg har det fint med bare at bevæge mig gennem landskabet - eller at sidde og studere dyrene.
I morgen er det sidste chance for at få nedlagt en af de to udvalgte - og denne gang foregår jagten i skovens sydlige del, hvor en stor mose med friske graner måske kan lokke bukke frem.
Vi nedlægger i gennemsnit mellem 7 og 10 dyr årligt, og om det først sker i november, er aldeles ligegyldigt. Så er løvet ved at falde på alle træsorter - og det er langt lettere at øjne dyrene - i tide.

Mvh.
Tonganeseren
Multi-X

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-07-12 23:02

I denne tid er vore tanker velsagtens hos de stakkels forældre, som lige har mistet tre døtre. Når man - som undertegnede, selv engang mistede en dengang 12-årig søn, så æder den frygtelige hændelse angående de stakkels små piger helt ind i sjælen. Da jeg hørte om ulykken havde jeg svært ved at trække vejret normalt - og det samme sker hver gang jeg hører ulykken omtalt. Jeg håber derfor, at så mange som muligt i forældrenes nærhed vil mandsopdække dem i lang tid fremover.
Lad os alle gøre vores yderste for at vore børn og unge ikke kommer galt afsted. Et øjebliks mentalt fravær kan nemlig koste dyrt. Jeg beder for forældrene og pigernes bror.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-07-12 07:15

Kære Tonganeser.

Tak for nogle velvalgte ord i forbindelse med den tragedie med de tre omkomne børn fra Vestjylland.
Alt andet er jo så ligegyldigt sammenlignet med dét at miste, specielt vore børn og unge. Livet skal gå videre for denne familie og jeg håber ligesom du, at man vil beskytte dem mod nysgerrige og specielt den del af pressen, som tror de har krav- og ret til på at navlebore i forholdene omkring ulykken.

Tak.

ØV4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 15-07-12 10:15

Det berører også os meget dybt. I vores område har vi også mistet alt for mange unge mennesker, som vi har haft en nært kendskab til. Det er og må være ubærligt, at gennemleve noget sådant for den familie, næsten umenneskeligt, at de skal igennem noget sådant og bare komme nogenlunde fungerende ud på den anden side.
Det er mit absolutte indtryk, at de lokale på egnen tager sig af hinanden, med både sjæl og hjerte det er der brug for langt ind i fremtiden. Jeg håber inderligt på, at man er istand til, at fjerne den frygtelige skyldføelse, som uvilkårligt lige meget hvad, må plage de stakkels mennesker, i en sådan frygtelig ulykke som har ramt dem.
Bare nu smadderpressen, som desværre bestemmer næsten alt herhjemme efterhånden, kan holde deres indre sviner hjemme.

Jeg har stadigvæk rådyr på frys, og har ikke haft den store iver og så lader jeg bukkemanden gå. Der er nok rundt omkring der gerne vil have en, så dem om det. Jeg har været ude med et par nyjægere til "mentaltræning" på rådyr, de lider af invaliderende bukkefeber , så det har været rigtig fint, at sidde og pege på en rå og lam, med uladt rffel vel og mærke, og se den næsten hamre hochsitzen helt i stykker, af bare nerver med rifflen, det med at trække vejret, havde de også totalt glemt, så det havde også nært aflivet den ene af gutterne. Begge de herre skyder som små guder, men en egenspredning på under 4 cm på skiven, så jeg fik banket et andet menatlt billede ind i hovedet på dem, for hvordan de skal betragte vildtet.
Mange tror, at så snart de ser vildtet skal det gå hu hej vilde dyr, man kan så sige hver gang forklare dem, at de har afdækket hele området længe, fra et sikkert skjul, inden de stikker klovene ind på lysning, eng osv. så der er masser af tid til et sikkert kontrolleret skud.
Mit gamle trick med "falsk bukkefeber" virkede igen, en lille spurt og 5 hurtige armbøjning, og der skal skydes, når man mener sig klar i bolden og på hånden, herefter sammenliges resultaterne fra den ustressede skydning, og selvransagelsen begynder, forhåbenligt til gavn for vildt og jæger, for hvor klar var man.
Den ene har fået hans første buk, som han først fik lov til at skyde, efter vi havde kigget på ham i over 10 minutter. Han skar sig også ved opbrækning, så alt gik efter bogen.
Den form for jagt er meget bedre, at deltage i, end selv at trykke på aftrækkeren. Jeg vil påstå at man lærer meget mere personligt ved "makkerjagt", oveni får man også en meget god " ven" ud af det, for der er ikke meget på opleveren, som slår en jægers første buk, og jeg syntes det er herligt, og ikke mindst bukkebesparende . ikke at forglemme.

Jeg sad efter ræv i et meget tæt hegn klods op af en agerrende. På et tidspunkt, kan jeg hører at der kommer noget løbende op imod mig, det var en gævling, som drejer af bare en halv meter fra mig, stopper op og sikre på mig, på under 2 meters afstand fra hvor jeg sad. Jeg sagde højt dav,- til den, og først her, vendte grævlingen om og forsvandt ud i en kornmark. Der gik ikke en halv time, så gentog forestillingen sig, men denne her gang, var det en ordentlig grimbard, så jeg måtte op og stå, for han stod længe og sikrede på mig, han løb lige forbi mit ben, og retur hvor han kom fra, da jeg vinkede til ham. Så det med, at man skal have knuste æggeskaller og koks i støvlerne passer ikke, han bed slet ikke. Det var en spændende oplevelse, de er meget nærsynede, man kunne næsten se på dem, at de kæmpede med at få " klumpen" foran dem i fokus.
Vil nu ud i aften for at få " lukket"

Mvh
BW
MULTI-X
Pas på jer selv og alt jeres

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-07-12 15:07

Mine Herrer, jeg bøjer mig dybt i støvet over Jeres smukke velskrevne beretninger fra bukkejagtens lyksagligheder. Hvor det gennemgående tema handlede om, ikke er at rage til sig, men at gi' plads til andre mennesker, som lige mangler lidt erfaring udi den svære kunst, som rigtig bukkejagt endnu engang er. Hunde der lige skulle "finpudses" på et trafikskadet lam, der ellers ville gå en grum fremtid i møde. Beretninger om jagt på råvildtets betingelser. Thi, så er man rigtig, og brav jægersmand, som med stolthed kan kanaliserer sine oplevelser ud til gud og hver mand.

Mine Herrer - endnu engang, det var en udsøgt fornøjelse at læse Jeres beretningener.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-07-12 10:54

Der findes mange skrøner om jagt og dyrenes gøren og laden, som f.eks. betterwissers:Så det med, at man skal have knuste æggeskaller og koks i støvlerne passer ikke, han bed slet ikke, om grævlingen
Får en del år siden hed det sig også, at man for alt i verden ikke måtte give hunde ost, da det ødelagde deres lugtesans !!!!
Ja sådan er der så meget - kender I flere af samme skuffe, så tøv ikke med at delagtiggøre os andre i disse "sandheder" !!

ØV4³
Multi-X

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-07-12 11:20

Nu, vi er igang med myter og skrøner, så hed det sig jo i gamle dage, at jagthunde helst skulle ha' tæsk fra morgen til af aften for at lystre. Denne nytteløse ugerning bliver heldigvis ikke uøvet ret mange steder mere, idet 99,9% af jægerne benytter moderne pædagogiske træningsmetoder.
Det forlyder dog, at gammeldags jagthundetræning stadig kan forekomme Østjylland.

Mvh.
Tommy
Nu med guitar.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 16-07-12 11:35

En af dem var, skulle du på bjørnejagt, var det bedst du lavede dine kugler af sølv og ikke bly.
Der var selvfølgelig overtro med i det her, men måske kunne sølv holde bedre sammen i en kuglekonstruktion, så der blev en bedre dybdevirkning og stabilitet ved skud på skulderbladet eller knogler.
Jeg ville nok også smutte over i sølvminen efter lidt, istedet for at tage chancen. Det forlød ikke denne gang, i fordums dage, at det var nogle miljø folk henover.

De har lige fået øjne op over for de dybt kriminelle lystfiskere. Jeg har godt nok også tænkt på, hvad en sådan elendigt kastende kystfisker og ditto Put And Tak fisker, ( ( Udtrykket er opfundet af en venlig bondemand, som viste mig og sønnen + et par af hans venner til en Put And Take sø, vi kunne ikke holde masken før vi var kørt igen, de kunne næsten ikke fiske af bar grin ((( En ren Ballerøv)))) kan få smidt ud i moder naturs våde områderr henover et langt lystfiskerliv, kender ligesom lyden, når man med et herresving sætter skub i 150 gr bly befængt med trekroge og børsteorm, og ikke får bøjlen slået over, første smeld når der er mest inerti i tingene, og andet smeld når man rammer en pustende havkajak roer uden styrmand,

Tonga du er jo ivrig Sund og Bælts fisker, hvor mange kg bly skrotrender har du smidt i " Røvhullet". Kender en del kirker med løgformede kupler, gad vide hvor længe de får lov til at være i fred for bly hungrende fritidsfiskere, det var nok ikke længe før en neopren-waders dreng står og rykker i dem

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-07-12 13:16

Kære BW
Hold da helt kæft og tak for et nærmest eksplosivt grin her ved frokosttide. Vel nok den hidtil morsomste udlægning af enhver søfarendes mareridt - når han/hun er mål for flyvende pirke. Mesterligt og prosa i topklasse. Tak for det!!! Hvor er det dog dejligt med et godt grin. Tmmy har squ ret, når han ytrer tilfredshed med niveauet her på siden.

BW skrev bl.a. følgende:

"De har lige fået øjne op over for de dybt kriminelle lystfiskere. Jeg har godt nok også tænkt på, hvad en sådan elendigt kastende kystfisker og ditto Put And Tak fisker, ( ( Udtrykket er opfundet af en venlig bondemand, som viste mig og sønnen + et par af hans venner til en Put And Take sø, vi kunne ikke holde masken før vi var kørt igen, de kunne næsten ikke fiske af bar grin ((( En ren Ballerøv)))) kan få smidt ud i moder naturs våde områderr henover et langt lystfiskerliv, kender ligesom lyden, når man med et herresving sætter skub i 150 gr bly befængt med trekroge og børsteorm, og ikke får bøjlen slået over, første smeld når der er mest inerti i tingene, og andet smeld når man rammer en pustende havkajak roer uden styrmand, ".

Men først til sølvkuglen!! Du rammer squda noget centralt noget jeg ikke tidligere har skænket en tanke. Man fandt naturligvis ud af, at bly opførte sig mere "gennemtrængende" iført tin eller sølv". At almuen så har givet det en småreligiøs iklædning - er så noget helt andet.
Jeg har lavet en stribe .357`ere med typemetal og bly med et BN-tal på 30,6. Med 80% bly og 20 % tin kommer vi så ned på 20,6 - og sådan en fætter tygger betydeligt igennem, end en ren blykugle. At rent bly så - rent spektakulært, bedre har evnen til at sende en vampyr på røveren - er så en helt anden sag.

Og jo! Jeg har da mistet pilke på Sundet, men på et år har det drejet sig om mellem højst 200 til 600 gram. Jeg holder mig nemlig fra muslingebankerne - som dagligt røver en masse dyre pilke fra fiskerne. I "Røvhullet" har jeg aldrig mistet en pilk.

Endnu en gang tak for et godt grin.

Mvh.
Tonganeseren
Multi-X

Har kontortid i dag. Dejligt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-07-12 13:21

ØH! Det er ikke kun lystfiskere som hungrer efter bly. Sortkrudtsskytter lurer altid på en chance. Når jeg kommer forbi et lokalt loppemarked eller genbrugsforretning, smutter jeg altid ind og køber "tinsager" - til omsmeltning. Jeg kom hjem med en skidefin tinkaffekande - og skulle lige til at ændre dens facon i smeltedigelen - da konen greb ind. Hun kunne dokumentere, at kanden var vurderet til 1600 kroner - og jeg gav 30 dask for den.
Nu går turen snart til Jylland, og så skal der hamstres.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-07-12 16:25

Tak for svaret Provsten1.

Det er prisværdigt med din indstilling til dine medjægere, specielt de unge - det kunne vi andre godt lære noget af
Iøvrigt tak til de andre skribenter for gode og positive fortællinger - tak for en god tone.

ØV4

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 17-07-12 17:10

Tak for points, kære Øjenvidnet4.

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X