/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Plet-fjerning
Fra : Nul7
Vist : 1054 gange
100 point
Dato : 10-07-12 09:48

Hvordan får man fjernet pletter eksempelvis på skjorter og bluser der normalt vasket.
Især pletter fra frugt har jeg problemer med, ofte kan man ved at komme lidt opvaskemiddel på pletten og lade den ligge og trække, men ikke når det gælder frugt og lignende.
Vaskemidler har mistet sin kraft, før hen kunne f.eks. bioteks og valo klare mange en plet.

Det kan vel ikke passe at man blot køber en ny skjorte hvergang!

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 10-07-12 10:08

Glycerin er din ven. Køb en lille flaske hos Matas . Dup pletterne, læg tøjet i en lukket plastikpose, så det ikke tørrer. Efter 6-8 timer vaskes tøjet. Jeg har fjernet flere genstridige pletter med denne metode

Her er også en Pletfjerner tabel

http://www.gorenje.dk/support/rad_tips/ups/pletguide/sadan_fjerner_du_pletter

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-07-12 10:17

HEJ HELLE BIRGITTE

UNDSKYLD JEG BLANDER MIG,
MEN DET VAR DOG EN HERLIG LISTE AT FÅ, JEG GEMMER DEN LIGE.
TAK FOR DET.
MVH AG112

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 10-07-12 12:59

Du varmer sødmælk i en gryde. Det må ikke koge og det skal være mere end fingervarmt. Max. 45-50 grader. Dup pletten grundigt og lad det sidde. Enzymerne i mælken bliver aktive af varmen og æder de organiske stoffer i pletten. Efter en times tid gnides pletten med varmt sulfovand for at fjerne fedtstofferne fra mælken. Herefter vaskes blusen normalt. Sådan fjerner jeg rødvinspletter fra dugen.

Hilsen Malaga.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 11-07-12 10:04

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 11-07-12 10:12

Der er lige kommet en app med grøn plet-fjerning!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-07-12 10:35

Velbekomme - håber du kommer af med pletterne