/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
2 plans hus vs 1 plans hus
Fra : mmoel02
Vist : 3341 gange
100 point
Dato : 07-07-12 18:41

Min mand og jeg har kig på en byggegrund i Odense, hvor der er krav om at bygge et 2-planshus. Vi kontaktede Huscompagniet for at få oplyst priser på deres huse. Der er meget stor forskel i prisen alt efter om man vælger at få bygget 1-plans og 2-plans hus hos dem. Et hus på 160 m2 koster ca. 800000 kr. mere hvis huset skal være et 2-plans hus i forhold til hvis det skal være et 1-plans hus. Det betyder desværre at vi slet ikke har råd til at bygge på denne grund. Er der nogen, der kan fortælle mig hvorfor der er så stor forskel i pris på henholdsvis 1 og 2 plan?

Kh Merle

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 18:53

Jeg har nogle forslag:

Flere vinduer i et hus koster mere end færre. Der bruges mere materiale generelt og der skal laves flere tegninger som kommunen skal godkende. Det tager længere tid at bygge to plan end et plan.

Men nu er jeg jo ikke byggesagkyndig på nogen måde.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 07-07-12 19:07

Hvis du kigger på denne prisliste, er forskellen "kun" 175000 kr på 1 og 1½ plan på godt 160 m2

http://www.lr-hus.dk/bygnyt/prisliste

Så måske skulle I kigge på andre firmaer?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-07-12 19:27
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-12 20:49

Det lyder mærkeligt at der er krav om 2 plans hus - med mindre det er sælger som skal bygge det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-07-12 21:50

Lokalplanen for området kan sagtens stille krav til byggeriet, det er helt normalt.

Spm er, om der er krav om fulde 2 plan, eller om 1½ plan er ok?

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 08-07-12 08:20

Et 2 plans hus er selvfølgelig dyre end et hus i 1 plan.
Et 2 plans hus er i teorien 2 huse sat oven på hi anden, dog med undtagelser.
Der bruges meget mere materiale, kraftigere fundament m.m.

vic200

Godkendelse af svar
Fra : mmoel02

Dato : 08-07-12 10:29

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 08-07-12 10:30

Og tak for svaret til alle I andre Vi vil nok begynde at lede andre steder.