/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havetraktor
Fra : BørgeMor
Vist : 3686 gange
100 point
Dato : 07-07-12 16:35

15,5 hp Briggs & Stratton med startproblemer. Startmotor løfter sig godt nok, men har ikke kræfter til at dreje svinghjulet rundt? Jeg har sat nyt startrelæ i.
Kan nogen hjælpe mig ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-12 17:09

Hvad med et nyt batteri?

Drejer motor frit rundt?

Kan den køre let, hvis du udtager tænderør?

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BørgeMor

Dato : 07-07-12 18:49

Hej Bernjamin,
Spørgsmål 1: Jeg har forsøgt med startkabler til bilen Ford Mondeo 12 volt.
Spørgsmål 2: Med håndkraft, Ja indtil kompression men kan godt dreje den forbi.
Spørgsmål 3: Ja. Der føles da ingen kompression

mvh BørgeMor

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-12 18:58

Det kan være svært at bedømme hvad årsagen er her.

Det kræver man kan måle hvor effekten bliver af.

Det kan være fejl i vikling på stater, der kan være spændingsfald i ledninger til starter så den ikke får noget at leve af og det kan være at dit batteri er lidt dødt.

Men hvis du kan måle lidt kan du tjekke om der er 12V starter når du drejer start-nøglen.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BørgeMor

Dato : 07-07-12 19:33

Hej igen Benjamin,
Det var en alvorlig mundfuld du der gav mig.
Jeg har ikke de store muligheder for at måle mig frem.
1. Vil skifte til det gamle startrelæ og prøve med det igen.
2. Vil på mandag anskaffe et nyt batteri.
Men jeg er klar over, du har fat i probemernes rod.
Du skal nok høre frea mig såsnart jeg har nyt at melde.
Indtil da
Mvh BørgeMor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-12 21:04

Forsøg ikke at starte med hjælpekabler, når bilens motor er igang............det kan gå ud over generatoren.

Kommentar
Fra : BørgeMor

Dato : 07-07-12 23:56

Hej Eyvind
Tak for dit tip. Det skal jeg efterleve.
Med venlig hilsen
BørgeMor

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 08-07-12 14:18

Du kan evt prøve ved hjælp af start kabel ( kortvarig 3 sekunder)fra bil bat at sætte direkte ned på starter.
husk at afmoner kablerne fra traktoren på starteren
Altså så går du helt uden om startrelæ
Hvis startmotor ikke livligt drejer rundt så er starter defekt den får jo mange flere ampære fra bil batteriet end fra traktor batteriet

Kommentar
Fra : BørgeMor

Dato : 08-07-12 18:18

Røskva,
Nul reaktion -så du ramte plet. Jeg havde frygtet det for det er en 14 tands- vel nok een af de dyreste man kan købe. Anyway tak for hjælpen, BørgeMor

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-07-12 18:26

Hvorfor er der nu nul reaktion?
Har du slået den ihjel under fejlretningen?

Til at starte med havde den ikke kræfter nok og nu nul reaktion... hmm

Har du tilsluttet kabler korrekt?

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BørgeMor

Dato : 08-07-12 23:46

God aften Benjamin,
Tak for al din opmærksomhed.
Jeg fik fat i en oplader, men batteriet har tilsyneladende hele tiden været helt opladet.
Jeg har fulgt skemaet for 15,5 hk Craftsman IC Plainum nr 28U707 1174-E1 990200ZE.
Det sidste fortæller dig, at den har 13 år på bagen.
Jeg købte den for godt 2 måneder siden og mener efterhånden at kende enhver krog på den.
Men lur mig om den vil starte - nixen.
Jeg kan se at den startmotor den er født med er en 693551 med 14 tænder og koster 1765,- + 75,- i forsendelse hos HT Handel. Temmelig voldsomt for en folkepensionist.
Mvh Børge

Kommentar
Fra : BørgeMor

Dato : 13-07-12 12:34

Gode venner,
Så er jeg tilbage med mine problemer.
Jeg har isat ny startmotor, men lige lidt har det hjulpet.
Jeg har en ledning med et krokedillenæb i hver ende og en 12 volt pære midtpå.
Jeg undrer mig over (undskyld min kyllinghjerne på det område) at hvis jeg sætter et næb på den tykke røde indgangsledning på startrelæet og det andet næb på ditto udgangslednig, der går til startmotoren, så lyser pæren. For mig at se, har jeg derved minus på begge sider af startmotoren?
Har jeg fortalt, at det er en Craftsman havetraktor. På startrelæet er der sammen med det tykke røde kabel fra batteriet en tynd rød ledning, der går til amperemeter og igen videre til tændingsnøglen. Der er yderligere 2 skruer for henholdsvis hvid og sort ledning. Hvid går til kontakt for til/frakobling af klippeaggregatet og videre til kontakt i kobling og derpå op til tændingsnøgle. Den sorte ledning går til stel.
Jeg skal til Rudkøbing og handle ind, så det varer nogle timer før jeg er tilbage.
Med venlig hilsen Børge

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 13-07-12 13:20

Hej

Det du kan se med din prøvelampe er ok, du laver en direkte forbindelse fra + på batteriet til + på starteren og den har jo forbindelse til stel = minus på batteriet. Så pæren skal lyse

Jeg kan ikke se at du har testet for en evt. dårlig forbindelse til stel fra dit batteri på traktoren.

Prøv at montere et enkelt starkabel fra minus på traktorens batteri til et sted på en metaldel af traktoren evt. til minus på starteren IKKE den røde på starteren !!

Mvh Finn

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 13-07-12 13:22

Hmm glemte lige, når du har tilsluttet det startkabel skal du selvfølgelig prøve at starte traktoren

Kommentar
Fra : BørgeMor

Dato : 13-07-12 18:40

Hej igen Finn
Har nu haft stelforbindelsen af og været over den med stålbørsten, men det var ikke nok.
Første gang jeg drejede nøglen efter din anvisning brummede starteren.
Anden gang sagde den ikke noget.
Vover næsten ikke at sætte startkabel direkte fra bilbatteri til startmotor. Den har været ret så dyr i anskaffelse, men hvis du også vil foreslå det, ja så må jeg jo forsøge..
Mvh Børge

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-07-12 18:55

Hvis du ikke vover at sætte kabler over de tykke forbindelser, kan du jo holde din lampe på.

Der hvor du kan se en ledning - skal der være forbindelse. Hvis du på ledningesn vej har en lampe, kan du se om forbindelsen er ok. Strømmen skal jo løbe i ledningen - hvis lampen lyser når denne er forbundet over samme sted som der blot er en ledning, kan de se om ledningen er i stykker.

Man kan godt komme ud for at der er dårlige forbindelser i kabelsko der afslutter tykke ledeninger. Man kan ikke altid se på en ledning om den er god til at lave forbindelse.

Hvis du har kabler med 2 kabelsko kan du stikke en syl igennem kappen for at komme ind til kober. Så kan du sætte lampe på fra denne syl og ud til din kabelsko.

Ved disse måliner skal du huske at drejen nøglen så der løber strøm (burde løbestrøm) i dine kabler.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 13-07-12 19:55

Hej igen

Jeg skrev jo netop at startkablet skulle gå fra minus på batteriet på din traktor til et godt stel sted på traktoren - ikke fra en bil - og evt fra minus på dit traktorbatteri til MINUS på din startmotor

Mvh Finn

Kommentar
Fra : BørgeMor

Dato : 13-07-12 20:13

Hej Finn
Det gjorde jeg også, men da den "døde" ved andet forsøg på at dreje nøglen var det at jeg hentede bilen.
Til benjamin: Jeg går nu ud og følger dine anvisninger.
Mvh Børge

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 13-07-12 20:45

Hej igen Børge

Hvordan med din starter, har den kun et (rødt) kabel fra + på batteriet eller også et minus til stel ?

Finn

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-07-12 20:47

Har du kontroleret de 2 kontakter der sidder 1. under sædet som stopper motoren når du rejser dig fra sædet, 2. ved klippeaggregatet som hindre at du kan starte motoren når klippeaggregatet er sat til hvis der er aktiveret kan startmotoren ikke køre rundt, det er en sikkerhedsforanstaltning der hindre at man får fingrene eller andet i klemme i knivene.

Kommentar
Fra : BørgeMor

Dato : 13-07-12 22:09

Godaften Finn,
Der er kun det ene røde + kabel på startmotoren, men Bingo - der er ingen strøm til det nye tændrør.
I morgen tager jeg skjoldet af igen og prøver at finde årsagen.
Og Godaften til Kim,
Jrg har kontrolleret alle 3 kontakter: sæde, kobling og ved klikppeaggregatet.
Tak for al Jeres ulejlighed med mig. Håber jeg en dag kan gøre lidt til gengæld. Hvis I en dag står og mangler et godt Bed and Breakfast på Langeland, så har vi i Tranekær et af øens bedste.
Mvh Børge

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-07-12 22:16

Du får da blandet tingene rigtig godt sammen...

Skal du ikke først finde årsagen til at startmotor ikke køre inden du begynder at rode med tændrør?
(der kan jo være en fælles årsag til dyret ikke virker).

Løs et problem først inden du kaster dig ud i noget andet...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 13-07-12 22:18

Hej igen Børge

Tak for tilbuddet

Det vil sige at din nye starter kan "starte" d.v.s. dreje motoren rundt, men at den ikke vil starte ?

Mvh Finn

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-07-12 20:40

Hvad har du fundet ud af?

Har du fået styr på dine ledninger til stater?

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-07-12 20:41

Har du mulighed for at tage nogle billeder af dyret du kal lægge på http://peecee.dk/
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BørgeMor

Dato : 14-07-12 21:43

Ja, så er jeg tilbage igen.
Jeg har taget tændspolen af og konstateret, at der ikke er strøm igennem den. Jeg må nok se i øjnene, at der også skal en ny til der.
'Finn du spurgte om den nye starter kan dreje motoren rundt. Når jeg koblede bilens batteri til klarede den lige at dreje motoren rundt. Traktorens eget batteri fik den ku til at brumme. Det var selvfølgelig forsøg jeg udførte, før jeg afmonterede tændspolen.
Ak ja græsset gror lysteligt.
Mvh Børge

Kommentar
Fra : BørgeMor

Dato : 14-07-12 21:49

Benjamin,
Jeg skal tage nogle billeder af "u-dyret" i morgen ved dagslys.
Mvh Børge

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-07-12 21:57

Hm..

Det er meget sjældent at starter og tændspole ryger samtidig....

Der kan være flere årsager til at det ser ud til at tændspolen er røget... Men jeg tvivler....

For mig ser det ud til at der er noget andet galt.

Jeg glæder mig til at se nogle billeder af dyret.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-07-12 22:07

Når du tager billeder
- Vil jeg gerne se et billede af tilslutninger (ledningerne) til din starter....
- Batteri, Især stelforbindelsen fra Minusterminalen til Chassi.
- Minusforbindelsen fra Chassi til Motorblok.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 15-07-12 11:36

Du kan også have en kortslutning i tændingslåsen således at den kortslutter selv om du sender strøm ned til starte Den får en falsk stop strøm.
Har du kontroleret alle sikkerheds kontakter (den ved sædet / den når kniv er slået til /evt en i håndbremse)

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 17-07-12 13:25

Hej igen Børge

Du har ikke skrevet nye indlæg , har du mon travlt med at slå græsset ?

Mvh Finn