/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dampspærre
Fra : Rosalil
Vist : 571 gange
100 point
Dato : 07-07-12 10:56

Jeg skal sætte en gipsvæg op foran de indvendige mursten. Jeg havde tænkt mig at bruge stålskinner, men hvordan hæfter man dampspærren?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-07-12 11:01

hvis du kun sætter lægter og gips op, skal du ikke bruge dampspærre.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 11:12

Det var da et dejligt svar, men der kan vel også dannes kondens mellem gips og mur?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-07-12 12:51

Ja, men den kan også slippe væk igen. Hvis der i muren er en dampspærre, får du spærret fugt inde , hvor den ikke kan slippe væk; så bliver den desperat og man ved ikke hvad der kan ske. Dette er kun halvt i spøg; mange huse har fået mug- og rådskader fordi folk i misforstået iver lagde for tætte materialer i ydervægge.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 13:29

Jeg ved ikke om der er en dampspærre i muren, men den er hulmursisoleret.

Er det så i det hele taget dumt at sætte en gipsvæg op? Er det bedre at filse væggen?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-12 13:34

Jeg forstår ikke lige rådgivningen om at udelade dampspærre....

Men du du kan sætte den på dine skinner med tape.

For at sikre at fremme baglæns udluftning ville jeg pille tapet af vægen, så den ikke er lukket ud af.

Fuget der kommer ind i vægen ude fra, kan komme ud samme vej som den kom ind. Den fugt / em som dampsærren skal holde er den der opstår inde fra, derfor skal din dampspærre ligge helt ud til gipsplade (altid på den varme side af isoleringen).

Hvis du mangler noget at lige den på med kan du også anvende monteringslim, det ville jeg dog kun anden hvis intet andet er til rådighed.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 13:52

Jeg er lige blevet bekendt med at det har noget at gøre med dugpunktet. Og fik oplyst at hvis jeg satte dampspærre op, ville jeg flytte dette punkt, og skulle dermed også sætte ny isolering op.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-12 13:57

Taler vi inder væg eller ydrevæg?

Hvis det er en inder / skillevæg sætter man normalt ikke dampspærre i...

Så svaret kommer jol lidt an på hvad du spørger om....

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 14:06

Jeg taler om en ydervæg (mursten og hulmursisolering)

Jeg ved at man på indvendige vægge beklæder med dampspærre på begge sider af væggen. Det samme gør man i lofter.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-12 14:13

Men hva,, du har fået svar på hvordan du klæber den fast og det var vist det der var spørgsmålet..
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 14:20

Ja tak for det Benjamin Hansen

Men det er nok meget godt at få vendt det hele, jeg er jo ikke håndværker, og har brug for forklaringer, så jeg ved hvorfor jeg gør som jeg nu vælger at gøre. Men guderne skal vide der er mange forklaringer og måder på det samme arbejde.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-12 14:33

Ja der er mange meninger om det emne...
http://www.gimp.org/downloads/
Neders til venstre skulle være et eksempel på ding væg.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 14:42

He he he, det er for uoverskueligt for mig. Jeg får bare at vide jeg ikke kan se dem.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-12 14:47
Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 14:54

Tak for linket, meget oplysende.

Mine overvejelser er kun at sætte gipsvæg op, altså uden isolering.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-12 15:23

Hvad skulle være fornuften i at undvære isolering?

Du kan vel med fordel blot pudse vægen op. Hvis du ikke ofre isolering. Vis du blot har en ydervæg med 80 mm hulmursisolering mangler du omkring 100 mm isolering i at have en mur med nutidens isoleringsegenskaber.

Jeg ville ikke ofre at bygge en væg op uden isolering.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-07-12 15:27

Hvis ydermuren er helt uden dampspærre, og hvis du isolerer mellem stållægterne, skal du have dampspærre, og den kan som meget rigtigt skrives sættes op på lægterne. Hvis der er plastictapet eller vaskbart tapet eller plasticmaling på væggen, skal det fjernes eller mindst gennembrydes med stålbørste, knivrulle eller andet, for to dampspærrer er af det onde.
At sætte gipsplade op uden at benyttet chancen for at isolere er en rigtig skidt ide med dagens/vinterens energipriser.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 15:50

Ja det er ganske rigtigt at det bedste ville at isolere. Jeg er bare gået i gang med et projekt lille hurtigt projekt, fordi der var cellotex på væggen. Det viser sig selvfølgelig at sådan nogle små hurtige projekter udvider sig og bliver til kæmper.

Jeg har ikke lge råd så derfor min nødløsning.

Der står de rå mursten, med nogle pudsklatter til at hæfte træbetonpladerne som også sad der. Så der er ikke andre problemer med dem. Medmindre man også kalder mineraluld for en dampspærre? Jeg har valget mellem at filse væggen eller sætte gipsplader op. Begge dele giver mulighed for at isolere senere hvis det er nødvendigt, uden det store og uoverskuelige arbejde.

Jeg er i gang med at undersøge mulighederne så jeg kan vælge hvordan jeg skal gøre.

mvh
Hende der synger "gå glad igang - skadubidua" og hende der altid skal passe på med at synge sådan

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 15:51

Man kan også spørge sig selv hvad er ideen med at isolere den ene væg når de andre 2 ikke bliver udsat for samme behandling?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-07-12 15:56

Hvis dine ydervægge er lige store, så vil en isolering på den ene sænke dine opvarmningsomkostninger med en femtedel til en fjerdedel.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-12 15:58

Citat
Man kan også spørge sig selv hvad er ideen med at isolere den ene væg når de andre 2 ikke bliver udsat for samme behandling?

Uanset smider du ikke varmen igennem den væg du har isoleret...

Tjek lige prisen på isolering, da det er det dummeste sted at spare. Så vent hellere med at lave vægen pæn til du har råd til at lave den rigtigt.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 16:02

Og hvad hvis de ikke er lige store? Det er ikke langsiden jeg har renset.

Man hører meget om hvor stor en procentdel der kan spares i diverse råd, men kommer det ikke i sidste ende ud på hvordan resten af huset osv er isoleret?

Jeg har gamle slidte og utætte vinduer og er ikke sikker på rockwoolen under tagstenene har de pt anbefalede mm rockwool.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 16:06

Benjamin, ja til en vis grænse har du ret. Men jeg vil også leve og nyde mit hjem, så det skal være pænt også indtil jeg har overskud.

Tror måske jeg vil holde mig til filsningen, man kan jo godt isolere efterfølgende på en filsning, hvis bare jeg maler med andet end plastikmaling.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-12 16:30

Så støvsug vægen og lap de værest huller. Der er mange finesteder cafer og resturanter, der har en enkelt rustik væg.

Lad den stå til du har pengene. Det med at se pænt ud, handler blot om følelser. At lave tingne forkert og fortryde i mange år efter, er langt være end at tage 2 -3 måneder med en rustik væg.

Isolering af en væg udgør nok ca 25% af prisen for det samlede resultat...

Jeg skal ikke bestemme....

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 17:04

Jeps at det skal se pænt ud handler om følelser, og dem vil jeg ikke tilsidesætte. De er mine og bestemmer hvordan jeg har det

Ja man kan godt have en rå murstensvæg i et stykke tid, uden at gå i spåner over det. Og jeg medgiver dig at det er for dumt at lave tingene forkert og dermed få større problemer.

Men hvis nu væggen bliver filset, så er det jo ikke at gøre noget forkert, eller hvad? Men nok en ekstra udgift, som jo også kan ses som forkert, men jeg forstår det ikke som fortrydeligt. Silikatmailing skulle efter sigende være diffusionsåben, og kunne derfor bruges selv om der bliver isoleret efterfølgende.

Og bare rolig, jeg tager beslutningen ud fra den viden jeg tilegner mig igennem vores korrespondance og andre råd jeg høre rundt om. Og jeg er mega glad for jeres rådgivning, som faktisk giver mig relevant viden og skærper min opmærksomhed om emnet.

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 07-07-12 18:56

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Nu er det svært at bedømme hvem af jer der skal have pointene, Ph var jo hurtigst med et svar, men din hjælpsomhed er meget værd.