/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Rygning er ikke så farligt
Fra : PeterTheisen
Vist : 520 gange
10 point
Dato : 06-07-12 19:00

Rygning er ikke så farligt, som det ofte bliver påstået i medierne.

Knud Juel, forskningsleder ved Statens Institut for Folkesundhed, er manden bag statens tal om rygning, fx at 14.000 danskere dør af rygning årligt, at rygning er skyld i 2,8 mill ekstra sygedage årligt, at rygning (og alkohol) er årsagen til den kortere levetid i Danmark end i Sverige, og at 180 danskere årligt dør af passiv rygning.

Kilde: http://politiken.dk/indland/article886474.ece

I et debatindlæg i JP 29. maj udfordrer Lars U. Lamm, professor, dr. med., imidlertid disse påstande. Han siger, at Knud Juel i et andet indlæg i JP af 12. maj går til bekendelse og må indrømme, at op imod de 160 af de 180, der hvert år dør af passiv rygning i Danmark, selv var rygere.

Kilde: http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/article2789081.ece

Og det forholder sig også sådan, at ifølge den officielle evidens vedrørende passiv rygning findes der kun en lille øget risiko for lungekræft og hjertesygdom i ikke-rygende kvinder, gift med storrygende mænd - og først efter mange års massiv udsættelse i private hjem.

Det findes imidlertid ingen evidens for, at denne risiko øgning findes på europæiske arbejdspladser. Der er lavet syv store undersøgelser, før rygeloven trådte i kraft, fremgår det af den officielle autoritet, Surgeon General 2006. Men ingen af dem viser en signifikant øget risiko.

Kilde: http://www.cdc.gov/tobacco/data_statistics/sgr/2006/

Man kan undre sig over, at det er manden bag de falske påstande om bl.a. 180 passivrøg-ofre, som blev spredt i alle medierne i marts, før regeringen vedtog den sidste stramning af rygeloven. Lars U. Lamm og hans ligesindede skulle have haft taletiden.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 06-07-12 19:59

PT, kunne du ikke linke til Knud Juels angivelige indlæg af 12. maj i JP, jeg får nemlig ikke hits på den dato?

Hvis du havde skrevet" Passiv rygning er ikke så farlig", havde jeg været ret enig, men du blander tilsyneladende rygning og passiv rygning sammen.

Og at rygning koster mange leveår er der ingen grund til at tvivle på, det værste er at der er tale om stor overdødelighed i 50'erne og 60'erne!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-07-12 20:56

Det er usundt at ryge!

En cigaret om dagen holder lægen for døren............

http://politiken.dk/videnskab/ECE707291/norsk-tobaksgys-saa-farligt-er-det-at-ryge/

http://www.xhale.dk/index.asp?id=31

http://www.liv.dk/fakta/lovgivning/

Uanset hvad og hvilke påstande ved vi godt, at rygning er et onde, passivt eller ej!

Som voksne kan vi selv vælge omgangskreds og regler, men det kan børn ikke!

http://astma.regado-dev.dk/print_page.jsp?type=document&id=803

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-07-12 00:05

Citat
Rygning er ikke så farligt, som det ofte bliver påstået i medierne.

Se du da så og tændt nogle cigaretter og puls løs på dem, det er overhovedet ikke spor farligt!

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-07-12 00:11

Dit næste indlæg vil sikkert påstå at der heller ikke findes farlige stoffer...

http://borsen.dk/nyheder/roskilde_festival/artikel/1/236343/festival_frygter_farlige_stoffer_i_omloeb.html

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 07-07-12 06:17

Her er artiklen, vagnr:

http://www.e-pages.dk/jp/306/21

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-07-12 06:39

PT, har du fået job som lobbyist for tobaksindustrien, siden du kan se den amerikanske rapport som en frikendelse af faren ved passiv rygning?

Fra the executive summary:

"1. Secondhand smoke causes premature death and
disease in children and in adults who do not
smoke.
2. Children exposed to secondhand smoke are at an
increased risk for sudden infant death syndrome
(SIDS), acute respiratory infections, ear problems,and more severe asthma. Smoking by parents causes respiratory symptoms and slows lung
growth in their children.
3. Exposure of adults to secondhand smoke has
immediate adverse effects on the cardiovascular
system and causes coronary heart disease and
lung cancer.
4. The scientific evidence indicates that there is no
risk-free level of exposure to secondhand smoke.
5. Many millions of Americans, both children and
adults, are still exposed to secondhand smoke in
their homes and workplaces despite substantial
progress in tobacco control.
6. Eliminating smoking in indoor spaces fully protects
nonsmokers from exposure to secondhand
smoke. Separating smokers from nonsmokers,
cleaning the air, and ventilating buildings cannot
eliminate exposures of nonsmokers to secondhand
smoke."

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-07-12 07:12

Tak for artiklen, men den handler KUN om konsekvenserne af passiv rygning på ARBEJDE, dvs. at der må være flere der dør af passiv rygning samlet set.

Jeg gætter på, at langt flere (nu) udsættes for passiv røg hjemme, og der er man jo længere tid end på arbejde.

Men det ændrer ikke på, at det er rygerne selv, der har langt den største overdødelighed!

Personligt er jeg godt tilfreds med stramningerne af rygeloven, en tilrøget restaurant/værtshus er da noget af det mest ulækre at komme ind i!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-07-12 11:17

Citat
Jeg gætter på, at langt flere (nu) udsættes for passiv røg hjemme, og der er man jo længere tid end på arbejde.

Som barn af rygende forældre, (dog ikke slemt da min mor luftede ud 24/7) kan jeg da huske at jeg indimellem blev utilpas, og især når vi var sammen med den rygende familie.
Man skal være mindre bemidlet for ikke at kunne forstå en sammenhæng.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 08-07-12 08:08

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-07-12 09:10

Selv tak, PT.