/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
gastroenteroanastomose
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 1206 gange
100 point
Dato : 06-07-12 17:37

Jeg er ved at skrive en artikel om en doktor der "udførte gastroenteroanastomoser med en enkelt sygeplejerskes hjælp".
Hvad er det han har udført?

mvh Finn

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 06-07-12 18:04

du kan jo fx. google ordet. men i det hele taget er det en dum ide, at skrive om noget man ikke ved noget om

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 06-07-12 18:21

Selve det han gør er et kirurgisk indgreb i mave-tarm systemet. Det er langt fra det primære i min historie, så så dumt er det heller ikke.

... og nej, jeg kan ikke få nogen fornuftig forklaring ud af at google det. Det er prøvet

mvh

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-12 18:33

Citat
... og nej, jeg kan ikke få nogen fornuftig forklaring ud af at google det. Det er prøvet

Det der kommer mest af er lægesprog som Du vel ikke har planer om at indbygge i artiklen

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 06-07-12 18:38

Nej - vil egentlig bare have en be-/afkræftelse på om det er en mave-tarm operation.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 06-07-12 18:38

Det er sandelig genialt at skrive en artikel om noget man ikke ved noget om
og med hvilket formål og hvem skal bruge det?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-12 19:08

Citat
Nej - vil egentlig bare have en be-/afkræftelse på om det er en mave-tarm operation.

Nok troligt idet det også er nævnt i forbindelse med kræftoperationer................men jeg vil garantere for at der er flere personer tilstede medmindre det er et akut tilfælde i et U-land.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 06-07-12 19:13

Jeg tror også at der er flere til stede - nu. Men for 100 år siden var der ikke.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 06-07-12 19:18

Det er fint at I bekymrer jer om hvad det er for en artikel og fraråder den - men det er et citat i artiklen, der som sådan ikke har noget med resten af artiklen at gøre. Den handler om lægen, hans familie og tjenestefolk - hvor sønnen udtaler om sin far, at han "udførte gastroenteroanastomoser med en enkelt sygeplejerskes hjælp".

Andet er det såment ikke. Er det en mave-tarm operation. Det er mit helt enkle spørgsmål. Er der nogen der kan svare på det?

mvh

Kommentar
Fra : werter

Dato : 06-07-12 19:37

Dejligt med så mange belærende svar.
Jeg kender ikke svaret.
Men hvis det var mig, der ville vide det,
ville jeg ringe til et hospitals kræftafdeling.
Mon ikke der er nogen der der har det præcise svar!
mvh W

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 06-07-12 19:41

hvis du googler kan du se at det er en operation i mave/tarmregionen - http://laegehaandbogen.dk/kreft/tilstande-og-sygdomme/ventrikelkreft-2333.html

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 06-07-12 19:43

skytten49 skriver
Citat
i det hele taget er det en dum ide, at skrive om noget man ikke ved noget om

poten skriver
Citat
Det er sandelig genialt at skrive en artikel om noget man ikke ved noget om
og med hvilket formål og hvem skal bruge det?

Jeg forstår ikke hvorfor i skriver sådan! Mange kommer i en situation hvor de må skrive om noget de ikke kender til.

F.eks er der journalisten der skriver om en person - og støder på noget personen foretager sig - som ikke er en almindelig kendt hobby/arbejde/sygdom o.s.v. Men for at artiklen skal fremstå troværdig, og fortælle mest mulig om personen, kan det være nødvendigt at journalisten sætter sig ind i det han ikke kender til, for at han kan skrive om det, med helt almindelige danske ord.

Og hvad med dem der er under uddannelse. De må ofte sætte sig ind i stof de ikke kender til - og aldrig vil få brug for - men for at bestå eksamen er det nødvendigt at undersøge og skrive om emnet.

Måske skal Finn_Kyhn vide noget om
Citat
gastroenteroanastomoser

for at hans artikel kan blive fyldestgørrende.

Undskyld Finn_Kyhn. Mit indlæg giver ikke svar på dit spørgsmål, jeg synes bare at det var nogle underlige svar du fik

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 06-07-12 19:49

det hedder gastroenteroanastomose ikke gastroenteroanastomoser, det hjælper lidt når man søger

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-12 20:26

Læs her under Pylorusstenose.

Der står at man vil bringe mavesækken i forbindelse med tyndtarmen.

http://runeberg.org/salmonsen/2/19/0762.html

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 100 point
Dato : 06-07-12 20:41

Gastroenteroanastomos Gastroenteroanastomos En kirurgisk kunstig åbning mellem maven og tyndtarmen. Tidligere gastroenteroanastomoser generelt forbundet med gastrisk kirurgi, de såkaldte Billroth II-operationer. Dag, fortrinsvis fremstillet gastroenteroanastomoser i tilfælde, hvor en tumor forskyder pylorus, således at fødevaren ikke kan passere i det tilfælde, hvor det ikke er muligt at fjerne tumoren.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 06-07-12 20:44

Hej Kim
Nu er vi på sporet kan jeg se. Hvis jeg oversætter det med - en kirurgisk åbning mellem maven og tyndtarmen. Så kan det andet fagsprog vel udelades.

mvh

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 06-07-12 21:29

Tak for svaret kimpetersen.
God weekend.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-07-12 00:34

Velbekomme Finn

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 07-07-12 09:22

Jeg mener at det er når lægen går ind i tarmen i maven og bestemmer sig for om han/hun skal lave en udgang i siden.
alan57