/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Blød eller lidt hård murersten til puds?
Fra : Odense
Vist : 1586 gange
2 point
Dato : 31-05-03 13:05

Hej! Jeg her fået nogen priser på mursten og den billigest var en celle facade sten i rød med præ (1.80 incl moms). med den er lidt over brændt (2-3mm minder end normal er den også), og så tænkte jeg på om det er godt at pusse på sådanne hård sten. Var det beder med en sten som ikke er så hård ?` Huset skal pudes anyway, så det er måske lige meget... Hvad fortrækker en murer at pudse på ? og hvad holder bedst ?

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 12 point
Dato : 31-05-03 13:34

Det er bedre at pudse på en blød sten, da den er mere ru, derfor hænger det jo bedre ved. Så det må vel være svaret på alle dine spørgsmål. Men du kan sagtens pudse den hårde sten, bare sørg få at gøre den godt våd..og det skal også nok holde.
Venligst
Sus
(som har fået svaret ved sin mand der er murer)

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 01-06-03 17:28

Hej
Jeg bed lige mærke i at du skriver at huset skal pudses alligevel.
Hvis det er en sten til udvendig brug så skal det være en sten til facade altså en sten der er hårdt brændt, altså i forhold til f.eks en molersten som jo er meget blød.
Hvis stenen er så hårdt brændt at det er lige før den er "glasseret" kan du få problemer med at pudsen tørrer uens eller måske næsten ikke; men så vend bagsiden udad..!!
Niels

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 02-06-03 21:11

Hej Odense

Hvis du vælger en maskinsten, skal du sikre dig, at den er beregnet til at pudse på, hvadenten den skal bruges ude eller inde. Teglværkerne laver maskinsten til pudsning (følg altid deres anvisninger), og ja, de koster ikke mere end 1,8 - 1,9 kr. pr. stk. + moms.
En anden ting som måske er værd at bemærke: erfaringer viser, at hvis du pudser på gule maskinfacadesten, vil disse skalle, næsten uanset type, men kun næsten. Så vær på vagt.

BDG

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 02-06-03 21:53

en maskinsten er det = en cellesten eller? de fleste er vel maskinsten eller?

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 19-03-04 17:30

Tak for svaret mango.