/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Antennekabel
Fra : Seff
Vist : 848 gange
200 point
Dato : 04-07-12 19:36

Hej

Jeg har længe døjet med et problem med at modtage alle "mine" kanaler, som jeg har via Boxer.

Lidt info: Jeg har før brugt en Sagem-boks og har nu købt en HDD med indbygget tuner. Uanset model, skulle enheden trækkes halvt ud af mit tv-møbel, for at kunne modtage bare nogenlunde signal. Nu fik jeg endelig taget mig sammen, og prøvede så at trække en ledning (9 meter) direkte fra antennen og ind i boksen (igennem vinduet!). Nu er der fuld og perfekt modtagelse, så der er ingen tvivl om at antennen står som den skal. Juhuu tænker man, springer ud og køber et kabel der er langt nok (40 meter). Jeg afprøver kablet gennem vinduet først (for en sikkerheds skyld) og modtager et fint signal. Trækker kablet igennem væggen, hvor det gamle sad, og afkorter det, så det kun lige er langt nok (ca. 30 meter).

Problemet:
Nu skriver min modtager at jeg intet signal har!! Hvad hel.... sker der? For en sikkerheds skyld har jeg efterfølgende afprøvet med præcis de samme stik som med det kabel, som nu stikker ind igennem vinduet og viser perfekt tv-signal.

Hjælp!!

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-07-12 20:13

Det er dog en ordentlig omvej at køre, det er for stort et tab i kablet. Du kan prøve med en forstærker til dit antennesignal, eller fører kablet en anden kortere vej. Det er vel ikke sådan at der er sat flere fjernsyn til det samme kabel?

Kommentar
Fra : Seff

Dato : 04-07-12 20:26

Tv'et står i den modsatte ende af stuen, af hvor antennen står. Og når man fører kablet langs med kanterne og ikke bare lader det løbe tværs over, så bliver det længere.

Men hvad kan en forstærker hjælpe med, når der overhovedet ikke kommer noget signal igennem? Det gjorde der, da kablet var 10 meter længere!?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-07-12 20:39

Er du sikker på stikne er rigtig monteret og kabler er uden skader?

Kommentar
Fra : Seff

Dato : 04-07-12 20:45

Ja, har tjekket flere gange, og som sagt er det præcis de samme stik jeg har afprøvet med på begge ledninger, og den lange ledning er HELT ny, og virkede fint, inden jeg førte den igennem væggen.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 04-07-12 21:07

Hej.

Jeg vil sige ligesom kimpetersen, 30 mtr. uden signal tab ?, har du mulighed for at låne en antenne forstærker.
Hvilke antenne bruger du: digi m/u strømforsygnng, alm tv antenne (retningsbestemt)

Når du køre ledning gennem vindue hvordan er dit signal på HD kanalerne både Dr 2, tv 2.
Du kan på din boks se signal styrke samt signal kvalitet, prøv lige at oplyse hvilke værdier de har.

Prosat

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-07-12 21:21

Signalet fosvinder ikke fordi kablet føres igennem vægge. check lige at intet af skærmen rør inderlederen, er der bare en tråd fra den flettede skærm eller lidt af den "faste del" af skærmen der rør kvæles signalet. Begge leder skal sidde spændt godt fast så der er god forbindelse.

Accepteret svar
Fra : olarsen

Modtaget 200 point
Dato : 04-07-12 21:29

Er antennekablet blevet klemt fladt eller er der bøjninger på, som er skarpe, radius i bøjningen skal helst være >5xkabeldianeter. Hvis du kan låne en forstærker skal den placeres så tæt på antennen som muligt, det du’r jo ikke at forstærke et signal som er dårligt

Kommentar
Fra : Seff

Dato : 04-07-12 22:15

Ok. Jeg må imorgen lige prøve at føre kablet ind tættere på antennen, og smide en forstærker på der.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-07-12 00:03

Du skal montere stik med videre, så inderlederen bliver sat rigtigt til og yderlederen (skærmstrømpen) bliver sat rigtigt fast under bøjlen. Så skal du også sørge for, at der ikke er kortslutning mellem inderleder og skærmstrømpe. Jeg har set mange fejlmonterede kabelforbindelser af den slags, jeg har beskrevet.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-07-12 10:04

Antennekabel må ikke lægges med skarpe knæk eller bøjninger.
Det gælder især de lavtabstyper som er med overvejende luftisolering( let skumplast).
Hvis centerlederen bøjes ud af position på et sted ændres kabletkarakteristiske impedans, og man får en del af signalet reflekteret tilbage til antennen.

Kablet kan også være for dårligt med for store tab, ved de høje uhf frekvenser.

Supermarkedskabel eller billigvarehuskabel er ofte for dårligt til lange træk.

Hvis du bruger forstærker til kompensation for kabeltab, skal den sidde i antenneenden.

Check at antennestik er korrekte i begge ender

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-07-12 11:03

prøv lige at måle OHM på kablet med et billigt Harald Nyborg multimeter ( ikke tilsluttet )
Mellem yderleder og idetleder på stik må der ikke kunne måles modstand. Prøv så at kortslutte i den en ende . Nu må der ikke være mere end 3-5 OHM. Nu virker kablet DC mæssigt -his ikke noget signalt igennem er det for dårligt kabel du har købt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-07-12 19:45

Vrøvl- De gængse antenner er dc mæssigt en kortslutning. Så man får intet fornuftigt ud af en ohmmetermåling med antennen monteret.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-07-12 20:09

Transor
jeg skrev " ikke tilsluttet" altså hverken i den ene eller anden ende ,men med stik monteret

Godkendelse af svar
Fra : Seff

Dato : 30-09-12 09:06

Tak for svaret olarsen.