/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Hej. Jeg sidder fast i en soduko :(
Fra : dayworker24
Vist : 1015 gange
100 point
Dato : 04-07-12 00:26

Er der en der kan sige mig et tal jeg kan sætte ind i min soduko og som kan fortælle mig hvorfor. Altså ikke kun give mig løsningen.

8 2 6 1

8 2 6
5 6 3

Lidt uoverskueligt, men lige det bedste jeg kunne gøre.

Mvh Kenneth.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 04-07-12 00:27

da jeg satte tallene ind var der mellemrum imellem tallene, men det blev åbenbart slettet automatisk
:(

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 04-07-12 00:29
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-07-12 08:46

nederst felt til højre, der kan der jo kun være et bestemt tal.
i nederste kvadrat til højre (9 felter) mangler du 1,4,5,8

så er det bare igang med at finde ud af hvad det er for et af tallene der kan være der (eller måske nærmere finde ud af hvilke der IKKE kan være der)

Accepteret svar
Fra : annvibeke

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-12 09:11

Hvis vi siger der er ni bokse - skal der stå 4 i sjette boks øverst i midten
...fordi: Boksen mangler 4-5-7 ...det kan ikke være 5 for i boks ni kan 5 kun være i midten
...det kan ikke være 7 den er i midten i boks 3 - så er der kun 4 tilbage

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 04-07-12 15:00

Hvorfor:

Princippet er det samme, ingen tal må skrives mere end en gang, både vandret, lodret og gruppevis. Men om det også gælder for diagonalerne, kan jeg ikke huske.

Legen går ud på at sætte tal ind, så det må du selv gøre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-07-12 15:11

Hvilken avis eller blad er den fra, måske har vi løst den??

Selv har jeg lavet et lille program i exel, det finder ikke løsningen som andre fædige programmer,
så er det jo ikke sjovt, men det angiver mulighederne, og så har hvert tal sin farve.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 04-07-12 23:06

Citat
Selv har jeg lavet et lille program i exel

Se det lyder jo spændende, hvordan får man mon fingrene i sådan et program?

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 04-07-12 23:42

Mange tak for svaret annvibeke. Det var præcis den hjælp jeg havde brug for. Nu har jeg kigget på den soduko i SÅÅÅÅ LANGGGG tid. Men nu lærte jeg forhåbentligt noget nyt.