/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilstereo for begyndere
Fra : dreyer
Vist : 833 gange
100 point
Dato : 03-07-12 15:43

Hej!
Jeg overvejer at få installeret noget bedre lyd i min Mitsubishi Carisma (1998), men har ikke ret meget forstand på den slags.

Det skal ikke kunne spille øredøvende højt, og jeg vil ikke ha' en sub liggende og fylde op. Jeg forestiller mig et et simpelt, men vellydende setup. Ellers er der ikke så mange krav. Det skulle da lige være en lav/fornuftig pris.

Jeg har i forvejen en ældre radio/CD-afspiller, men vil gerne have noget der kan klare MP3 og en USB-pind, eventuelt også noget bluetooth (dog ikke så væsentligt).

Kom gerne med både generelle forslag og konkrete links til brugbart udstyr, gerne pakkeløsninger så jeg ikke farer vild i junglen af dimser.

Tak :)

Venlig hilsen
DrD

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-07-12 16:17

Ordentlige veldrevne højttalere er et must for hæderlig lyd i bilen. Jeg lyttede på lidt forskelligt og valgte et par JBL 6x 9" til hattehylden. De var relativt letdrevne (alt højt dB-antal ved 1W 1 m). Egentlig troede jeg Cervin Vega'erne var bedre men nej.

Den bil jeg har nu, blev leveret med en billig Harald Nyborg skodradio, og det fungerer egentlig overraskende godt. Glem under alle omstændigheder de fantasioplysninger man kommer med i databladene. Det er noget voldsommere løgn, end det der kommer fra den siddende regering - så stol slet ikke på det. Til OR kan du maximalt producere omkring 18W i en 4 ohms belastning, og det endda forudsat brokobling af to forstærkertrin. At så samtlige leverandører, uanset om de hedder Pioneer, Sony, Kenwood eller hvad kalder det for 4 x 45 og 4 x 55 W er totalt til grin. Kraftigste headunit nogensinde var Kenwood med tæt på 4 x 19W.
Går du i ICEPOWER (r), er vi i klasse D og H forstærkere og så kan du noget mere. Men så står der også noget andet på prissedlen (B&O's opfindelse)

Lyt og vælg det der passer dig bedst. Og skal du have rimelig god lyd, hedder det 4 stk 6x9'ere, altså to i fordøre og to i hattehylde. Ordenlig kabel trukket direkte fra batteri til headunit (husk sikring). Skal du en klasse op, ville jeg smide tune-up diskanter i forruden. Skulle jeg endnu en klasse højere op, smed jeg en dunker i bagagerummet og gav denne sin egen forstærker.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-07-12 18:29

Som ovenstående indlæg allerede har pointeret: GLEM alt om data og smart design.
Til syvende og sidst er det dine ører der afgør lige præcis hvad du definerer som god lyd.
Vi har en bedaget JVC cd/radio i vores med standard Ford højttalere i dørene. Det spiller forrygende, men dog ikke når der spilles rigtig højt.
I de fleste Harald Nyborg er diverse autoradioer og højttalere udstillet med mulighed for, at afprøve og lytte direkte. Det samme er sikkert tilfældet andre steder, så lyt og kig om design etc. tiltaler dig.

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 03-07-12 18:31

Hej! Tak for kommentaren. Jeg er ikke videre interesseret i teknikken, det skal bare fungere på en god måde. Jo mere simpelt setup, des bedre.
Jeg tager ofte hattehylden ud af pladshensyn, så der skal helst ikke monteres noget der.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-07-12 19:43

Umiddelbart er det ikke noget problem. Du laver bare et par stik. I gamle dage ville man vælge DIN højttaler stik. Idag ville jeg nok vælge et 4 polet speakon stik og så køre +/- 1 og +/-2.

AT snakke om kvalitet og så omgående frasige sig hattehylde, og oveni i tale simpelt og billigt" harmonerer slet ikke.

Fortæl hvad du vil, ikk? Godt og billigt? Eller en masse begrænsninger?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-07-12 19:55

En Carisma (anet end billigudgaven) er født med 4 stk gode højdaler. Det synes jeg det er dumt at lave om på, hvis de er intakte og ikke skrattrer på grund af tidligere overlast.
Så er det bare at finde engod radio , som kan drive dem ,og har de funktioner du ønsker.

Selv synes jeg at en prima modtaager er vigtigst. Andre har nogle andre fræferencer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-07-12 20:40

øøhhh nogen der fatter indholdet i ingeniørens indlæg???? Som udgangspunkt er fabriksmonteret stereo de allerbilligste (i DK bliver det brandbeskattet så det fløjter). Og skal det virke skal du have areal i membraner og virkningsgrad, eller masser af effekt og røve-dyre enheder. Men så er vi jo ude i definitionen "virker". Og åbenlyst har transor i sin egenskab af ingeniør en ganske særlig opfattelse af "virker. Lidt lig når han punker brugere for alternativ stavning. Gad vide hvordan han ser hans eget særdeles fine indlæg?? Som vanligt Transor, hold nu mund, når du ikke aner noget om emnet!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-07-12 20:52

Citat
Lidt lig når han punker brugere for alternativ stavning. Gad vide hvordan han ser hans eget særdeles fine indlæg??

Ja der er da vist noget galt med "pladestaven"

Jeg har lige købt et par xzound 6x9 til baghylde http://www.thansen.dk/product.asp?c=7182367335&n=-2035763586&pn=-1101013807

og et par 5x7" til dørene http://www.thansen.dk/product.asp?c=7182367335&n=-2035763586&pn=-1009096465

Radio er en Pioneer som sad i bilen, det spiller helt fint og er billigt...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-07-12 20:58

En billig radio kunne være denne
Xzound SM20 RDS, CD, MP3, USB, SD, AUX 4x40W
http://www.thansen.dk/product.asp?c=7182367335&n=-2035763586&pn=-954060121

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 13-07-12 20:44

Umiddelbart hælder jeg mest til bare at skifte de eksisterende højtalere ud med nogle nye, og indsætte en ny radio. Ikke fordi min gamle radio er dårlig, men den kan bare ikke klare andet end CD'er, og det er lidt uhandy.
Hvor / hvilke mærker får man mest højtaler-enhed for pengene?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-07-12 19:16

Forrige gang jeg købte var Sony bedste køb set på ydelse/pris. Her sidste gang, var JBL det der var bedst. Men det kræver man kommer ud og lytter lidt. Hvis du vil have noget der duer, skal du normalt højere op i størrelse. Er enhederne monteret i plastik i instrumenbordet, så glem det. Så er dørmonterede 6x9'ere langt at foretrække. Og giver langt mere pondus, fylde og lydtryk.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 16-07-12 19:24

Så vidt jeg kan spore

foran: 2 x 5,25 "
bagi : 2 x 6,5 "

Så skal du i ret seriøse enheder, hvis du skal luske væsentlig bund ud af disse. Jeg ville nu nok gå efter en dunkekasse, en 6 ch forstærker med delefilter + en fornuftig headunit der kan det du gerne vil.

Godkendelse af svar
Fra : dreyer

Dato : 17-07-12 18:26

Tak for svaret 3773.