/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
gammel indvendig vægisolering
Fra : Rosalil
Vist : 319 gange
100 point
Dato : 01-07-12 22:48

Mine ydervægge er indvendig beklædt med et tykt lag af noget mærkeligt, måske cement og papir. Når man borer i den er det som om boret bare forsvinder og kan ikke gribe fat, på et tidspunkt var der en som fortalte at det var datidens vægisolering - 50'erne?

Det er selvfølgelig ikke brugbart når man skal hænge tunge ting på væggen. Der er sidenhen også sat bløde masonitplader udenpå, som jeg er ved at fjerne.

Jeg er i tvivl om hvor tykt dette mærkelige isoleringslag er, og hvad der er bagved? Og hvad vil der ske hvis jeg fjerne det? Er det forøvrigt svært af fjerne?

Jeg håber der er en erfaren murer som kan give mig nogle svar og gode råd, før jeg går i gang.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-07-12 06:11

Det kan være hulrumsten oger det det kan man benytte explandender

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 02-07-12 09:32

Jeg forstår desværre ikke helt hvad du skriver, ud over at det kan være hulrumssten.

Betyder det at det er en sten istedet for at bygge med 2 sten for at lave hulrum?

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 02-07-12 09:35

Jeg overvejer at fjerne dette lag på væggen fordi det umiddelbart er mere til gene end til gavn, derfor er det lidt vigtigt for mig at få mere viden om hvad det er og hvorfor det er der.

Jeg har fået hulrumsisoleret, og hvis jeg fjerner det kommer jeg så ind til hulrumsisoleringen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-12 10:32

En hulrumssten har lodrette huller som også virker isolerende. Det er en del af husets konstruktion og kan ikke fjernes.

Hvis du borer i fugerne (mørtel mellem stenene) kommer der gråt støv ud.
Ellers kan farven være gul eller rød.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 02-07-12 20:37

Ja det er ikke hulrumssten.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 04-07-12 12:05

Jeg har selv fundet ud af at det hedder træbeton, og skulle virke isolerende.

Annuller spørgsmålet
Fra : Rosalil

Dato : 04-07-12 12:09

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål