/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sokkel til drivhus - øhhh... hvordan?
Fra : Hugos
Vist : 3612 gange
50 point
Dato : 31-05-03 08:52

Jeg skal igang med at lave en muret sokkel til et drivhus, men er lidt i tvivl om hvordan man får det lavet med et godt resultat.
Hvor bred skal den være, hvad skal bruges, skal den afpudses - kort sagt, hvordan gør man!

50 point for en beskrivelse
100 point for tegning + beskrivelse

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 31-05-03 08:58

WEBSIDER - OM
Robotværkstedet
[PDF/Adobe Acrobat]
BYG & UDVIKL BYG & UDVIKL 4. april 2001 Dette projekt forudsætter Control Lab # 9701, R sættet # 9790 med R eller højere, det infrarøde tårn med kabel # 9713, RCX # 9709. ... • 1 vinkelsensor (port 3). Bygge-ide. Se evt. ... Skriv nedenunder: Hvordan drivhuset er udstyret og hvad det kan. Gem programmet under navnet: Drivhus og download det ...
www.kvartercentret.nv.kk.dk/Datavaerksted/Robotvaerksted/_private/driv...

Dette er det bedste jeg har fundet... håber du kan køre programmet!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-05-03 13:21

Hej Hugos
Nu er det Christina, som kommer med et svar / løsning på dit spørgsmål, ikke mig (så points til hende).

Jeg vil lige minde dig om, at du skal huske at lave en skriftlig anmeldelse til din kommune (se nedenfor).
Jeg var faktisk ikke selv klar over, at man skulle det... ikke for drivhuse, men det fremgår af teksten nedenfor. Det ville da være så irriterende, at skulle fjerne det hele igen p.g.a. "noget man glemte".

Kilde: http://www.byggepladsen.com/ShowArticle.cfm?ArticleNo=1&CC=1 i øvrigt en god side at kigge på

[citat]
En del gør-det-selv-folk er mellem år og dag kommet i klemme, fordi de ikke har tænkt på at søge byggetilladelse. Var det en ny carport eller udestue, man ikke fik søgt byggetilladelse til, kan man risikere, at en klagesag fra naboen resulterer i, at carporten eller udestuen skal ned igen. Men man kan også brænde fingrene gevaldigt, hvis man i forbindelse med salg af huset ikke kan dokumentere, at afløb og lignende er godkendt af kommunen

Hvornår skal man anmelde byggearbejde?
Det skal man, hvis man bygger:
* carport eller garage
* overdækket terrasse
* udhus, DRIVHUS eller lignende bygninger
* påsætter antenne med en diameter på over 1,0m.
* nedriver parcelhus

Anmeldelsen skal ske skriftligt til kommunen. Den skal indeholde:
* Beskrivelse (situationsplan), der viser bygningens beliggenhed på grunden
* Bygningens højde, længde, bredde, og dens afstand til skel (plan-og facadetegninger)
* Beskrivelse af materialer til yder vægge og tagdækning (redegørelse for materialer)
[/code]

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-05-03 13:43

Nå nu bliver jeg Pokker ta' mig forvirret Det ene sted står der det ene, det andet sted, noget andet.
På side 14 (se link) står der "Byggearbejde der IKKE kræver tilladelse... byggearbejde ved småbygninger på højest 10 m2. http://www.hjoerringkom.dk/files/byggefolder.pdf

I øvrigt en fin lille folder (fil) med mange små tegninger osv.

Filen kræver du har Adobe Acrobat Reader installeret, den kan du hente gratis på http://www.adobe.dk/products/acrobat/readstep.html

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-03 10:22

Nå, nu har der været tid nok til at komme med endnu et bud, så her kommer lidt mere
[citat]
Sokkel til drivhus
Navn: Birgitte Eriksen
Spørgsmål: Vi skal lave sokkel til drivhus. Vi læser i havebogen, at det er vigtigt, at der er dræn under soklen ved brug af lecablokke. Hvorfor og hvordan skal det laves?
Kære Birgitte

Jeg kan forestille mig, at havebogen beskriver en støbt sokkel. Det er vigtigt, at en støbt sokkel går til frostfri dybde, eller at der er dræn under, da vand i jorden under en sokkel fryser til is, som så ved udvidelse vil hæve soklen, der derved brækker i stykker. Moderne havedrivhuse står på en sokkel, som enten er lavet af imprægneret træ eller en stålramme, og de behøver ikke dræn under soklen.

Med venlig hilsen
John Madsen

Kilde: Hus & Haven under http://www.boligguiden.dk/
[/code]

På dette link, er der en masse foto og tekst om "How to do" Hvis linket er "knækket" (ikke alt er blåt), så kopier det hele ind i din browser. Vær' en smule tålmodig, da det tager et stykke tid at finde hele siden
http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/fd21a2f751c09675c12568dd004e11e3/8f3f7895571a2c6cc12568ec0030e8b7!OpenDocument

Søren

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 50 point
Dato : 01-06-03 10:33

Andre gode links omkring drivhuset
* http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/ (den her er GOD).
* http://www.husetoghaven.dk/ (fra tidligere citat, gå i alt om haven og vælg drivhus).
Faktisk meget sjovt det her... har nemlig ikke selv et drivhus
Søren

Godkendelse af svar
Fra : Hugos

Dato : 25-06-03 12:22

Tak for svaret CLAN.