/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
solvarme
Fra : ejgild01
Vist : 698 gange
100 point
Dato : 01-07-12 16:34

jeg går og tænker på at skifte mine solvarmepaneler ud med fks. vacumrør ,,er der nogen der har erfaring i om de er de bedste

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-07-12 18:29

Lær først at stavetil det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-07-12 21:21

Hvad er vacuum rør for noget.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 01-07-12 22:32

Det får du åbenbart ikke meget ud af her.

Jeg ville prøve her hvor de ved hvad vakuum-rør er,

http://www.stokerpro.dk/viewforum.php?f=121

eller http://ing.dk/artikel/127628-jysk-familie-valgte-vakuum-solfanger-giver-varme-graavejrsdage

God fornøjelse med projektet.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 01-07-12 22:51

transor, hvis du vil have stavefejl, så gå lige dine egne indlæg efter, der finder du rigtig mange.

Jes

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-12 23:01

Ja Pablo, vi kunne spørge ingeniøren hvad en "stavetil" er for en dingbum??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-07-12 00:06

Ved I ikke, at en "stavetil" er det hule ekko man får når man slår på et vakuum

Og nu om dage udtaler mange det vakum, og staver det også sådan.

Er der nogen der ikke forstår vakum, bortset fra .........

Som Shakespeare skrev, What's in a name, a rose by any other name would smell as sweet!

http://www.rostra.dk/dansk/shjornet.html

"Vakuum
En dag brugte jeg ordet vakuum (på latin: vacuum), som betyder et (næsten) lufttomt rum, og jeg udtalte det ['v ku,åm], altså i tre stavelser. En af mine unge kolleger angreb mig straks for denne udtale. Han mente, det hed ['v kåm] i to stavelser. En undersøgelse i diverse ordbøger og leksika viste umiddelbart, at jeg havde ret, altså tre stavelser. Tre-stavelsesudtalen kan påvises i to former: med et »tysk a« som i tysk hat, ['v ku,åm], og med et »fladt dansk a« som i dansk hat og med stød, ['va•ku,åm], men fælles er, at begge skriftsprogets u'er realiseres i udtalen.
Er ordbøgerne ajour?
Diskussionen førte til en lille undersøgelse af andre kollegers udtale af ordet. Det viste sig, at et meget stort flertal sagde ['v kåm] i to stavelser, så dette er åbenbart i dag det almindeligste, selv om Den Store Danske Udtaleordbog om denne udtale siger »især i fagkredse hos ældre«. Denne ordbog er deskriptiv og ikke normativ, dvs. den prøver at beskrive de faktiske forhold og ikke at opstille regler for, hvordan det burde være. Men i dette tilfælde må jeg konstatere, at beskrivelsen ikke er helt ajour, for det er i vid udstrækning yngre mennesker, der har udtalen ['v kåm]. Det er sikkert enhver ordbogs skæbne, at den halter et vist stykke bag efter udviklingen. Men udviklingen skal jo også komme til ordbogsforfatterens kendskab, før den kan afspejles.
Den gamle »rigtige« udtale vil nok først og fremmest kunne findes hos sprogligt skolede personer, der har opnået en sproglig bevidsthed gennem eksempelvis en sproglig studentereksamen."

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 02-07-12 08:21

Uha jeg beklager meget jeg kom til at stave forkert

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-07-12 08:38

Citat
Uha jeg beklager meget jeg kom til at stave forkert

hvem tænker på det - bare man kan forstå meningen
og det kunne alle JO/ åbenbart

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 02-07-12 10:02

Hej Ejgil.
Hvorfor skifte solpanelerne ud? Det vil give en mulighed for at råde dig i denne sag!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-12 10:16

Ja undskyld altså mit spørgsmål, men det lød spændende, at sokvarme skulle være med undertryk-rør.
( Jeg tør ikke stave til det andet ord. )

Altså hvordan fungerer det der med solvarme og undertryk-rør.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 02-07-12 20:56

I følge vvs-eksperten.dk er en vacuumsolfanger op mod 40% mere effektiv end traditionelle solfangere. De er opbygget som en termoflaske. Det vil sige at et ydre og et indre glasrør, hvor luften er fjernet (vacuum) i mellem de to rør. Vacuum forhindrer effektivt, at solfangerrør ikke afgiver varme til omgivelserne.Den indvendige oveflade af glasrøret er behandlet, så den sammen med kobber absorber, placeret i det inderste glasrør, optager solstrålingen effektivt, både den synlige og usynlige stråling, hvorved du nemt opnår en temperatur på 50-100 C.
Så vidt jeg har fået oplyst er kobberrøret (absorberen) et dobbeltrør fyldt med en væske (sprit) og derved et lukket kredsløb, der overfører varmen i top af solfangeren, som er fyldt med den væske der tranporterer varmen til varmvandsbeholderen.
Vacuunvøret kan derved udskiftes hvis det er defekt uden aftapning af anlæg.

jeg staver heller ikke så godt, men gør mit bedste
ANUARAK

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 02-07-12 20:57

mine solfangere er af ældre dato så har jeg forstået at de for holdsvis nye vacuum rør er bedre til at varme mit brugsvand . Der er en muglighed for at jeg kan genbruge mit rørsystem og styring plus lagertank

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-12 21:05

Tak anuarak for en god forklaring. Altså et slags termorør som tillader solens stråler at opvarme vædsken inde i midten.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 02-07-12 21:32

Ja og en af fordelene ved dette ssystem er at der ikke er meget væske i solfangeren (glycol) som er en giftig sag.

Godkendelse af svar
Fra : ejgild01

Dato : 03-07-12 08:31

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-07-12 09:03

Selv tak, ejgild01.