/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvor mange af dem stemmer liste Ø?
Fra : PeterTheisen
Vist : 425 gange
10 point
Dato : 29-06-12 15:14

Hvor mange af de 237.337 førtidspensionister, 99.767 kontanthjælpsmodtagere, 103.886 dagpengemodtagere og 71.760 modtagere af sygedagpenge (i alt 512.750), som vi har i Danmark, stemmer liste Ø?

Mon ikke det er flertallet, der her stemmer egoistisk, fordi de vil give de ledige flere penge, selvom man altid beskylder højrefløjen for at være egoistisk?

Kommentar
Fra : klaudi_LVII

Dato : 29-06-12 15:25

Citat
Hvor mange af dem stemmer liste Ø?

Hvor fa'en skulle vi vide det fra, JUBELNAR

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 29-06-12 15:27

Citat
Mon ikke det er flertallet, der her stemmer egoistisk, fordi de vil give de ledige flere penge, selvom man altid beskylder højrefløjen for at være egoistisk?

NEJ, for ved valget 15/9-11 fik EL    236.860 stemmer, hvilket var lidt over en tredobling i forhold til 2007, hvor de fik 75000 stemmer.

Dvs, at højst 1/7 stemte EL i 2007, højst lidt over 40% i 2011, forudsat (hvad jeg ikke tror på) at kun folk på overførselsindkomst og under 65 stemmer EL!

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-06-12 15:44

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 29-06-12 15:45

Den typiske list-ø vælger er akademiker eller studerende. Det største parti blandt vælgere på offentlig ydelser er DF. Blandt traditionelle arbejdere er V det største parti. Det viser tydeligt at vælgere generelt ikke er specielt egoistiske.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-06-12 00:24

Det har faktisk ikke noget med egoistiske at gøre, problemet er set fra min side de Radikale som har styret S og SF, det kan jeg ikke leve med og jeg har været Socialdemokrat hele mit liv, men nu kan jeg ikke stemme på dem mere og jeg kan heller ikke stemme på SF og hvad gør jeg så?
Der er kun en vej tilbage nemlig Ø og dem vil jeg så stemme på næste gang færdigt, S og SF har pisset på mig en gang for meget, og nu stopper det sku.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-06-12 06:24

Spørgsmålet bygger, for mig at se, på ideen om mennesket son Homo Økonomikus, altså det 100% rationelle menneske, som altid tænker på, hvor meget får JEG ud af det.

HØ forudsætter, at alle mennesker har fuld viden om alle relevante forhold, OG at alle KUN tænker på sig selv. Begge dele er det rene vrøvl, som nok i højere grad handler om, at fagøkonomer havde brug for at kunne lave forholdsvis enkle modeller/teorier om menneskelig (økonomisk) adfærd.

Heldigvis er selv økonomer ved at forstå, at HØ ikke findes, og at menneskets (og mange dyrs) evolutionære succes handler om grupper og samarbejde, ikke kun om snæver egennyttemaksimering.

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=why-we-help-evolution-cooperation

Man skal selvf heller ikke drage den omvendte konklusion, at vi ALDRIG tænker på hvad er bedst for mig

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 30-06-12 13:08

Jeg kan ellers huske, at vagnr engang skrev, at det eneste, der optog ethvert mennesker, var grådighed og reproduktion. Det er nu ikke længere en sandhed.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-06-12 14:56

(Jeg kan ellers huske, at vagnr engang skrev, at det eneste, der optog ethvert mennesker, var grådighed og reproduktion. Det er nu ikke længere en sandhed.)
Hvis han har sagt det så er jeg enig med ham, men der kan jo godt være lidt mere i mennesket.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-06-12 15:08

Tjah, enten er jeg blevet klogere, eller også er jeg blevet dummere, husker nemlig ikke lige at jeg har sagt netop det, helt uden forbehold!

Endelig kan begge dele, eller ingen af dem, være rigtige