/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Overtage hus - hvad kontrollere/gøre?
Fra : mostmighty
Vist : 539 gange
20 point
Dato : 28-06-12 22:52

Jeg skal snart til overtagelse af vores nye (brugte) hus.

Hvad skal man gøre i den sammenhæng udover at aflæse el/varme og kontrollere at hårde hvidevarer virker?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-06-12 23:15

du behøver såmænd ikke gøre så meget mere. normalt er ejendomsmægleren med ved overtagelsen for at sikre sig, at der bliver aflæst div. målere og at hvidevarer mm fungerer.
du har jo skrevet under på slutseddel og alverdens ting, så nu er det hele pludselig dit med alt hvad det indebærer af glæder og sorger.
men kig godt efter i hjørnerne for at se, om der er noget du ikke har været opmærksom på, da du så huset første gang.
du kan ikke gøre noget umiddelbart, men hvis du opdager noget skal du nævne det for mægleren, så du kan gå videre med sagen hvis det bliver aktuelt.
ellers er der vel kun at ønske tillykke med købet og håbe du bliver glad for dit nye hjem.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 29-06-12 06:53

Jeg vil supplere med lidt, og stort tillykke med huset

Citat
Nøgler

Du har ret til at få nøglerne til boligen den dag og på det tidspunkt, der er aftalt med sælger. Ofte mødes man klokken 12, men det kan I aftale individuelt. Nogle gange kan du få nøglerne lidt før. Du skal sikre dig, at du får samtlige nøgler - også dem til haveskuret, kælderdøren, garagen, postkassen, loftsrummet, havelågen og eventuelle hængelåse.

Citat
Forsikring

Når du overtager huset, skal der minimum være tegnet en brandforsikring, hvis der er lån i boligen.
Målerne skal aflæses

Sælger har måske betalt el, varme eller andet forud. Som led i refusionsopgørelsen skal du derfor godtgøre disse udgifter. Når du officielt overtager den nye bolig, skal el-, gas- og vandmålerne aflæses. Er der oliefyr, skal olietanken formentlig aflæses, og er der indlagt fjernvarme, skal forbruget på radiatorerne gøres op. Det er en god ide at mødes og læse af sammen. Husk begge at underskrive for aflæsningen.
Overtagelse før tid

Hvis du får nøglerne før tid, skal du være opmærksom på, at alle forpligtelser højst sandsynligt også overgår til dig fra den dag, du får nøglerne. Det gælder forsikring, forbrug m.m. Og er det vinter, så husk snerydning, selv om du måske ikke er flyttet ind endnu.
Overtagelsesdagen

På overtagelsesdagen er boligen endelig din. Det åbner forhåbentlig for en masse gode oplevelser i dit nye hjem, men fra denne dag påhviler alle forpligtelser også dig. Det gælder alt fra afdrag på lån over betaling af ejendomsskatter til snerydning.

Taget her fra http://totalkredit.dk/page?action=page&pageId=208&js=t