/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Bærende vægge
Fra : davo
Vist : 1701 gange
200 point
Dato : 31-05-03 01:05

Jeg skal sætte en ekstra vindue i vores soveværelse( 180cm bred). Hvor mange mursten kan man fjern uden at det hele falder sammen!!?

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 31-05-03 01:57

Det kommer an på hvilken belastning der er på væggen, men køb et "ståltegl" og læg det i så får du ikke de store problemer.
("ståltegl" er en bjælke som ligner en række mursten sat i forlængelse af hinanden.)

Kommentar
Fra : summer

Dato : 31-05-03 10:22

Du kan være heldig at købe en overligger i "Gul & Gratis" eller "Den blå Avis". 180 cm holder eks. murværk ikke til.
held og lykke
summer

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 31-05-03 11:20

Hej
Skal du have lavet "hullet" i siden af huset er du nødt til at få nogle stolper eller andet til at bære spærerne medens du laver hullet. Over et hul på 180 cm. vil der sandsynligvis være 3 som du skal have understøttet. Men jeg ville nok spørge en murer om råd på stedet
Hilsen Niels

Kommentar
Fra : summer

Dato : 01-06-03 07:59

Kan du ikke lige kommentere hvad du mener med "Bærende vægge". Hvis det er det som nielsjs er inde på, er det jo straks mere kompliceret, end hvis det "bare" er murværket deres sikres.
mvh
summer

Accepteret svar
Fra : nielsjs

Modtaget 200 point
Dato : 01-06-03 15:16

Hvis det er et alm. parcelhus er der sandsynligvis kun 4 skifter(stenrækker) over vinduerne. Dvs. når hullet skal laves skal man regne med at lave hullet helt til taget
og man skal have sprærrene understøttet idet de som regel ligger på bagmuren.
ER det i en gavl "bærer" muren sandsynligvis kun sig selv. Og så må man se på hvor gammel og stabil muren er. ER det et nyt hus med meget stærke fuger kan man for en sikkerheds skyld lige lave et hul i muren lidt længere oppe og stikke en bjælke igennem, denne bjælke understøttes i begge ender hvorefter man kan lave hullet og lægge en ståltegl ind og fuge til. (husk lige i gavle kan der være mulighed for fugtproblemer hvis ikke der bliver lagt murpap ind over).
Hilsen
Niels

Godkendelse af svar
Fra : davo

Dato : 02-06-03 10:27

Tak for svaret nielsjs.