/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Neopren - fjerne lugt fra, ?
Fra : EA_HS
Vist : 2255 gange
100 point
Dato : 26-06-12 18:14

Neopren -

købte en ellers udmærket 'sleve' / taske i NETTO (40 kr.)
fremstillet i Neopren,.... det stinker ad H...... til, hele 'huset' lugter af 'nybagt' gummi,

er det muligt at fjerne lugten / stanken .. uden at ødelægge materialet, ?
har forsøgt at google,.. uden det store held

jeg kan selvfølgelig 'overdøve' stanken ved at påføre en anden kraftigere duft / lugt,
men det fjerner jo ikke den oprindelige stank, på længere sigt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-06-12 18:24

Hejsa.
Fandt lige dette.

Citat
Rodalon til indendørs desinfektion er koncentreret og langtidsvirkende. Rodalon fjerner bakterier og dårlig lugt fra f.eks. våddragter og neoprensko. Rodalon indeholder ikke klor, er lugtfri og bleger ikke.

Læg tøjet i blød i en opløsning 1:10 af Rodalon Indendørs i ca. 30 min. og skyl derefter grundigt. Tøjet behandles herefter som andet vasketøj. Vær opmærksom på, at Rodalon ikke må blandes med almindelig sæbe, da effekten ellers ophæves.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-12 21:07

Vask med vand og sæbe/sulfo. Neopren bruges til våddragter og waders, så det kan tåle vand.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-12 01:45

Ægte god neopren lugter ikke.
Det fås heller ikke til 40 kr.

Kan hænde at der ikke er klor i Rodalon. Men det er ligegyldigt da neopren er en syntetisk gummi med klor . kaldes også klorkautchuk. Rodalon er fint til at bekæmpe svamp og bakterier, men fuldstændigt ligegyldig til at fjerne monomeren eller blødgøren i dit elendige kinesiske produgt.

Læg den uf i det fri et halvt års tid til det værste er lugtet af.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-06-12 02:38

Citat
Ægte god neopren lugter ikke.
Det fås heller ikke til 40 kr.

.......... så kan vi vist rolig slå fast at der ikke er tale om ægte neopren,

og af samme grund er denne sætning vel også ubrugelig,.
Citat
Kan hænde at der ikke er klor i Rodalon. Men det er ligegyldigt da neopren er en syntetisk gummi med klor . kaldes også klorkautchuk. Rodalon er fint til at bekæmpe svamp og bakterier, men fuldstændigt ligegyldig til at fjerne monomeren eller blødgøren i dit elendige kinesiske produgt.

tilbage står så
Citat
Læg den uf i det fri et halvt års tid til det værste er lugtet af.

Naa,.. det må kunne gøres 'smartere',.. ikk' !

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-06-12 02:40

Citat
Vask med vand og sæbe/sulfo. Neopren bruges til våddragter og waders, så det kan tåle vand.

-- pbp_et
er det noget du har prøvet / har erfaring med ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-06-12 04:37

Våddragter set utallige gange i vand. egen erfaring = nul. Waders en del erfaring.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-06-12 10:43

Gummi kan hoppe, pustes op og tåle sæbevand. Og dermed er stoffets eksistensberettigelse udtømt. Altså kan neopren og andre gummisorter tåle at blive vasket.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 27-06-12 12:39

En tur i vaskemaskinen på den "billigeste tur" f.eks 30 uden for mange omdringer (slynge) hvis du kan vælge det. Derved vaskes alle stofferne ud.

Husk at lyne den så den ikke bliver skæv - er den kommet til at lugte dårlig pga frugt eller andet der giver batier som lugter og ikke fordi den er ny, så skal du følge rådet med rodalon som fås i Matas.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 27-06-12 17:27

Tak for svaret pbp_et.