/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Førtidspension
Fra : alan57
Vist : 705 gange
100 point
Dato : 25-06-12 20:44

Hej jeg har et spørgsmål ang:
førtidspension.
Jeg høre fra flere, at førtidspensionisterne vil miste penge, mens andre siger at de ikke vil miste nogen, er der nogen der kan sige mig hvad der er det rigtige?
Nogen siger at folk, der har fået deres pension før 2003 og som er enlige, vil få flere penge i pension, mens de der har fået den, efter 2003 så de er på de nye regler, vil gå ned i pension.
Er der nogen der kan hjælpe med dette?.
MVH:
alan57

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 25-06-12 20:52

De kan ikke tage noget fra os, men som jeg har forstået det, vil den årlige stigning af pensionen blive mindre uanset om pensionen er fra før 2003 eller efter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-06-12 21:39

Der er noget med at folk der er pensioneret inden 2003 kan hoppe over på den nye ordning, men Du kan sikkert finde det i hele reformen.
http://www.stm.dk/multimedia/danmark_i_arbejde_-_skattereform_web.pdf

Den er nogenlunde til at læse da den ikke er pakket ind i paragraffer endnu.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-06-12 23:30

Citat
Der er noget med at folk der er pensioneret inden 2003 kan hoppe over på den nye ordning

Ja, det er korrekt.

Men det skal pensionisterne på den gamle ordning overveje nøje og nærstudere reglerne. For visse førtidspensionister på den gamle (før 2003) ordning har med de tilskud o.s.v. de kan få på den ordning, flere penge til rådighed, end mange på den nye ordning.

Især skal de være varsomme med at hoppe på den nye ordning såfremt de er gifte eller bare bor sammen med en.

Og ligeledes hvis de på den nuværende ordning modtager nævneværdige tilskud af nogen som helst art.

For på den nye ordning er det sådan, at det ikke er muligt at opnå tilskud overhovedet, og for gifte og samlevende er det sådan at, udover at taksten for dem er mindre end for enlige, at der yderligere modregnes i pensionen afhængigt af ægtefælle/samlevers indtægt, sådan at hvis dennes overskrider ca 250000/år, så er førtidspensionen kun lidt over 10000 før skat/måned.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 26-06-12 00:01

Citat
30. maj, 2012

Regeringen har fremlagt sit udspil til skattereform under overskriften 'Danmark i arbejde'.

Budskabet er klart. Der skal gives en gulerod til dem, der har en tilknytning til arbejdsmarkedet. Bagsiden af medaljen er, at mennesker med handicap, hvis enenste mulighed er en førtidspension, vil blive ramt hårdt. Som førtidspensionist får man nemlig ikke del i skattelettelserne, som dels ligger på et højere beskæftigelsesfradrag og dels på hævelse af niveauet for topskat.

( http://danskhandicapforbund.dk/nyhed/skattereform-rammer-foertidspensionister-haardt/ )

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-06-12 01:31

os på den gamle ordning får boligydelse der er meget større end boligsikringen som dem på den nye får. og vi på den gamle får invaliditetsbeløb der er skattefrit, det får dem på den nye ikke. Så man skal regne ud hvad man får efter skat på begge ordninger.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-06-12 14:51

Man SKAL altså ikke over på den nye pension, når man som jeg er enligt på den gamle, hvorfor skulle jeg så have lyst til at forlade den, for den nye?
Der må da være en grund, får man mere udbetalt, samtidigt med at man så ikke kan få så meget i tilskud?
skytten49, du skriver at jeg vil få mindre i boligsikring samt mindre invaliditetsbeløb som er skattefri, derfor kan jeg ikke rigtigt se hvorfor man skulle tage den nye vel?
Jeg håber sku at man ikke tvinges over på den nye, jeg kan allerede se at der er en del der kan miste deres hjem og blive hjemløs og det løber mig sku koldt ned af ryggen, jeg syntes at vi har for mange hjemløse i forvejen, det er for de flestes vedkommende syge mennesker og især psykiske syge vil måske gå over på den nye hvis der er lidt flere penge udbetalt pr mdr:
Men det er altså frivilligt skytten49?
alan57

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-12 15:15

Alan57

Såfremt du er enlig, altså ikke er gift eller bor sammen med nogen, altså det der hedder "reelt enlig", så vil en førtidspension på den nye ordning udgøre det samme pr måned som dagpenge, altså et fast månedligt beløb på 17.075 kr. før skat (2012-takst)

Men så er det udelukket at få ekstra tilskud udover der kan søges den almindelige boligydelse på lige fod med ikke-pensionister.

For gifte og samlevende er grundtaksten 14.514 kr. pr. måned før skat MINUS reduktion i beløbet afhængigt af ægtefælle/samlevers indtægtstørrelse.

Jeg har ikke hørt det vil blive tvunget at gå på dne nye ordning, men for visse pensionister vil det som tidligere nævnt være en fordel, for andre ikke.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-06-12 16:19

dova det er forkert, at du siger man på den nye kan søge boligydelse, det kan man kun på den gamle. det man kan søge på den nye er boligsikring som alle kan søge. boligydelse og boligsikring er 2 vidt forskellige beløb.

Accepteret svar
Fra : skytten49

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-12 16:26

om man skal springe over på den nye, kommer an på, om man har den laveste - mellemste- eller højeste gamle førtidspension. Og så skal man få regnet på hele for at se hvad der er bedst.

Godkendelse af svar
Fra : alan57

Dato : 26-06-12 17:17

Tak for svaret skytten49.
jeg får den mellemste pension.
alan57

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-06-12 17:30

selv tak.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 27-06-12 15:08

hej alan - jeg synes du skal få pensionskontoret til at udregne hvad du kan få udbetalt efter skat med den nye ordning og beregne hvad du kan få i boligsikring. og hvor meget du mister i medicintilskud osv. Så du helt præcis ved om det kan betale sig at skifte fra gammel til ny.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 03-07-12 05:32

Ja det lyder somen god ide skytten49, det vil jeg gøre mange tak
alan57