/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
installere nyt styresystem
Fra : hightowernr1
Vist : 819 gange
100 point
Dato : 25-06-12 17:31

Jeg har isat ny harddisk i en extensa 7230, men hvordan får jeg startet operativ system op. Har diverse koder mm. til vista som skal på pcén igen. Mangler ligesom noget opstart.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-06-12 17:36

Smid din CD i dit drev. og tænd maskinen og følg vejledningen efterhånder som den dukker op på din skærm.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-06-12 17:37

Du skal lægge DVD'en i dit dvd-drev, genstarte computeren og trykke F2 for at ændre boot rækkefølge, gemme indstillingerne og så gøre hvad der står på skærmen.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 25-06-12 17:44

Har ingen skive, da den ikke fulgte med...

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 25-06-12 17:45

der må findes operativsystem på nettet til opstart men hvor?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-06-12 17:48

Så kan du installere et Linux OS, du kan ikke få windows på når du ikke har en skive.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 25-06-12 17:56

Har jeg forstået det sådan at når man så køber en pc, med et windowsstyreprogram og harddisken står af...man sætter en ny HD i, men man kan ikke geninstallere windows igen, selvom det er købt med pcén?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-06-12 18:12

Citat
Har jeg forstået det sådan at når man så køber en pc, med et windowsstyreprogram og harddisken står af...man sætter en ny HD i, men man kan ikke geninstallere windows igen, selvom det er købt med pcén?

Rigtigt, det er på den gamle HD

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-06-12 18:19

Ja det er rigtigt, men du kan faktisk godt gå ned i forretningen og forlange hjælp til at installeret OS'et igen, men det er desværre sådan at man som bruger selv har ansvaret for at lave sikkerhedskopi af harddisken så man slipper for de problemer.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 25-06-12 18:27

Jeg har hørt:

Rigtige mænd tager ikke backup - de græder bare længere tid over det tabte...

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 25-06-12 18:32

Vil det sige at hvis manden har sikkerhedskopierne, så kan man godt starte OP på ny?

Så finder jeg lige ud af om han har disse...

Har ellers fundet dette?:
http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=10333

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-06-12 18:33

Så vil jeg gerne indrømme jeg ikke er en rigtig mand. Jeg har bl.a. flere tusinder af billeder af mine børn, fra fødsel til nu og dem vil jeg ikke miste.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-06-12 18:34

Når man har købt en computer med styresystemet anbefales det at brænde en backup på DVD, dette sker via en guide og er netop beregnet på at geninstallere fra bunden.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-06-12 18:35

Hehe ja det er et meget godt link, men AIK bliver brugt til at distribuere images, lave images og redigere images. Så det kan du ikke bruge til noget.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 25-06-12 18:39

Okay..ud til højre med det link....
fatter bare stadig ikke der ikke findes et opstart til OP, når man har alle koder/licenser

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-12 18:50

hightowernr1 - er den gamle harddisk total ubrugelig eller er den bare halvdårlig.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 25-06-12 18:59

kan ikke starte den op:-/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-12 19:12

Muligheder som jeg ser det.

1. En Vista CD med serienummer. (evt fra din forhandler)
2. Kopiere din harddisk til den nye.
2. Kigge på din defekte harddisk med en ubuntu /Linux CD
3. Bruge ubuntu til at kopiere fra harddisk til harddisk
4. Benytte Acronis til at kopiere HD til HD ( ligger på en gratis CD der kan hentes og brændes)

5. Simpelthen skifte over til at bruge ubuntu / mint / Zorin (gratis Linux styresystemer)
Alt Linux er gratis, og skal bare hentes og brændes.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 25-06-12 19:28

Linux er ikke det bedste til en ældre mand, som ikke er ferm med en PC. men jeg ligger inde med en gl. xp-version (på skive) kan man mon starte den, og så konvetere til vista?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-06-12 19:37

Du skal forstår det sådan at alle de filer der skal bruges for at kunne installere windows igen ligger på den harddisk som du ikke kan bruge mere. Og så kan du ikke engang være sikker på det, for det er ikke altid der er en recovery partition på harddisken og det er i det tilfælde at man skal lave en sikkerhedskopi, hvilket dog stadig anbefales fordi en harddisk jo netop kan gå i stykker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-12 19:39

Det er ikke alle Vista udgaver som kan opgradere fra eks. XP
Men selve XP er da ikke så tosset, hvis altså det er en SATA harddisk og du har drivere til den.

Mint ligner XP meget i sin opbygning.
Eyvind snart 69 år.

Hvis du henter en Mint (jeg skal lige spørge OVN hvilken han syntes er bedst) så kan den afprøves i Live udgave uden at installere noget.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 25-06-12 19:41

webnoob...tror jeg har forstået men hvad med det jeg skrev før:

[CITAT]Linux er ikke det bedste til en ældre mand, som ikke er ferm med en PC. men jeg ligger inde med en gl. xp-version (på skive) kan man mon starte den, og så konvetere til vista? /CITAT]

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 25-06-12 19:45

Xp er da rigtigt godt, men synes bare det var smartest at han kunne bruge sin egen licens fra vista.
He he Eyvind snart 69
Ps. Manden her kan kun hente mail og lidt surf på nettet...og slet ikke mere...og han er ikke modtagelig med hensyn til alt for meget nyt.
Næææ min farmand er ordentlig opdraget han runder 75 og er ferm med en pc

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-06-12 19:49

For at kunne opgradere fra XP til vista skal du stadig bruge en DVD med vista på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-12 19:56

Den ACER har vist også diskettedrev, for jeg så inde på Acer's side at man kan hente en driver til SATA disken, og det bliver der sikkert brug for ved installation af XP i starten når der kan trykkes på tasten F6

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 25-06-12 20:05

få en kammerat til at lave en boot til dig, og brug den...

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 25-06-12 20:12

Jeg vender tilbage i morgen med svar

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 26-06-12 13:34

Nå, så er jo nået så langt, at jeg har smidt min xp skive i maskinen, umiddelbart starter den okay op på den, men så melder den fejl, så hvad gør jeg så nu?

der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren.
Hvis det er første gang, at du har set denne stopfejl, skal du genstarte computeren. Hvis skærmbilledet vises igen, skal du gøre følgende:
Kontroller om der er vira på computeren. Fjern eventuelle nyligt installerede harddiske eller harddiskcontrollere. sørg for, at harddisken er korrekt konfigureret og afsluttet. Kør CHDSK /F for at kontrollere, om harddisken er beskadiget og genstart computeren.
Tekniske oplysninger:
*** STOP: 0x0000007B (0xF78D663C,0x0000034,0x00000000,0x00000000)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-06-12 13:39

For at komme forbi den fejl så skal du enten installere sata-driver inden du begynder på selve installationen af windows, det kan man kun gøre fra et floppy drev, tidspunktet du gør det på at når processen siger at du skal trykke, kan ikke huske tasten, for at installere scsi driver.

Du kan også "bare" gå ind i bios og ændre på sata-controller indstillingerne så den køre P-ata mode.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 26-06-12 13:49

Hvor mon jeg finder en sata-driver, og kan man ikke "bare" ligge den på usb-stick?
sidder i bios, men ved ikke hvor jeg ændre sata controller. Der er en der hedder sata Mode som står til AHCI, den kan ændres til IDE-Mode.
ved ikke om du gider udpensle lidt mere?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-06-12 13:59

Nej man kan KUN installere scsi-driveren med floppydisk drev.
Du skal vælge IDE-mode

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-12 14:18

Alt hvad du skal bruge af drivere er jo her:
http://support.acer.com/product/default.aspx?modelId=738

Det er F6 der trykkes på lige i starten.

Men da du har sat den harddisk ind må du også vide om det er en SATA harddisk.
Det står på den. S ATA

For at installere XP skal du bruge diskettedrev så du kan lægge driveren ind...............ellers er det Vista du skal installere. (Vista har selv en driver med)

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 26-06-12 14:33

Okay...nu kommer de grå hår sgu frem

det er en sata harddisk jeg har sat i.
jeg har xp på en skive
jeg har hentet den der driver og lagt på en skive.
Jeg har sådan set alle drivere på en skive hentet fra Acer.
Jeg har ændret AHCI i bios til mode....og wupti nu sker der noget...så et øjeblik

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-06-12 15:05

Hvis du vil installere den sata/scsi driver så skal sata-kontrollere IKKE ændres til IDE-mode, så skal den stå på AHCI-mode.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 26-06-12 16:06

Nu har jeg fået lagt xp ind, men kan ikke finde den rigtige driver så jeg kan komme på nettet:-/

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-06-12 16:17

Du finder den på denne her side.
http://support.acer.com/us/en/product/default.aspx?tab=1&modelId=738
Du skal så bare lige selv vælge XP i højre hjørne.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 26-06-12 22:51

Jeg mangler driver:
Ethernet controller
PCI device
skærmkort
sm buscontroller

kan bare ikke få lortet til at virke...kan ikke komme på nettet endnu
har prøvet drivere inde fra acer, netværkskortet er ok
sidder med enhedshåndtering og tjekker mangler.
men hvor finder jeg drivere?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-12 23:41

Når du benytter dette link
http://support.acer.com/us/en/product/default.aspx?tab=1&modelId=738

Så husk at vælge styresysten inden du henter driveren, så det bliver den rigtige.

Den fil du henter skal sikker køres hvis det er en exe fil

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 26-06-12 23:52

Her jeg gjort:-/
har kørt samtlige drivere der hører til pc'en til xp fra Acer hjemmeside.
og kommer ingen vejne.
Hvis bare jeg kunne finde en driver til ethernet...så jeg kunne komme på nettet.
Har hentet servicepack 1, men kan ikke fuldføre dette, da jeg stadig ikke kan gå på nettet....

Okay...indrømmet, har da fortrudt at jeg sagde ja til dette, men har dog ikke før haft lign. problemer. Men skal nok få det løst før eller siden

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-12 08:04

HViis de 4 enheder er gule, så har IKKE fået installeret driverne dertil.

PCI device og sm buscontroller bliver fixet hvis du installere chipset driveren.
http://peecee.dk/upload/view/372961
Skærmkort mangler grafik kort driveren eller som acer kalder den, VGA driver.
http://peecee.dk/upload/view/372962
Og til sidst til Ethernet controlleren er det LAN driveren der skal installeres.
http://www.hilsoe.dk/Lan_Broadcom_10.78.0.0_XPx86_A.zip

Det er vigtigt at du installere den i den rækkefølge jeg har skrevet dem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-12 09:36

Er du sikker på at den XP ikke er med SP1 (den må være gammel)

Hvis den XP er med SP1, så kan du hente SP3 og lægge den på en CD og installere den derfra.

SP3 kræver at SP1 er installeret.
http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=24

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-06-12 09:59

Uanset om SP1 og/eller SP3 er installeret, så skal driverne installeres, de kommer ikke med i Service Packs. Det er driverne vi skal koncentrere os om.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-12 10:05

Det har ikke altid været min oplevelse, når jeg skulle installere drivere. Til min Zepto forlanges der mindst SP2 til nogle drivere, som jeg husker det.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-06-12 10:15

Det er stadig ikke driverne der bliver isntalleret med Service Packs og hvis du tænker over det kan du nok godt se logikken, det er jo ikke MS der laver driverne. Der er drivere der afhænger af .NET framework og derfor ikke virker med mindre .NET framework er installeret med seneste version.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-06-12 10:20

webnoob, jeg kan ikke install. PCI device, melder fejl:
Dette program kunne ikke starte på grund af en forkert programkonfiguration. Du kan muligvis løse problemet ved at installere programmet igen
???
Det var det samme jeg sad og slåsede med iaftes

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-06-12 10:25

Og vi er enige om at det er chipset driveren du prøver og installere?
Er der nogen eksterne enheder tilsluttet computeren? USB-nøgler, printer?

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-06-12 10:44

jeg har lige slette alt det jeg havde lagt ind af driver. havde været i gang, så nogle var lagt ind. deiblandt atheros driver. alle driver slettet og prøvet at inst. pci device som den første, men den melder samme fejl

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-06-12 10:46

Det er nok en reinstall, hvis du har installeret forkerte drivere, så er det svært og redde.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-06-12 10:56

altså ligge xp ind på ny?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-06-12 11:03

Jeps.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-06-12 11:37

har ny lagt xp ind på ny, og forsøgt at ligge driver chipset ind...det er det samme funker ikke melder samme fejl.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-06-12 12:02

Ja det er godt nok mærkværdigt.

Hvad har du isntalleret?
XP home/pro - 32-bit/64-bit?

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-06-12 22:17

tusinde tak for hjælpen herinde. Nu køre skidtet, men den var også lidt strid at få igang. Jeg har ikke mange point at dele ud af, så håber i vil bære over. Dele kan de jo heller ikke, så de falder til webnoob

Godkendelse af svar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-06-12 22:18

Tak for svaret webnoob.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-06-12 22:20

Fik du installeret chipset driveren?

Kommentar
Fra : Eyvind