/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Knallert på grusstier
Fra : linkman
Vist : 747 gange
150 point
Dato : 31-05-03 00:15

Her sidder jeg og planlægger en tur af vestkystruten på knallert men så var det jeg kom til at tænke på om man i det hele taget må køre den på knallert det er jo en cykel rute for der er sikkert nogle steder hvor man møder skiltet Motorkøretøj, traktor og motorredskab forbudt men gælder det også for knallert ja den har en motor men den må køre på en cykel sti så det ville jo være logisk hvis den måtte køre hvor cyklerne må for der må jo ikke køre traktore og biler på en cykelsti.Jeg ved det ikke jeg har kikket i færdselsloven men kan ikke finde svar der så nu spørger jeg her

Må en knallert køre hvor skiltet "Motorkøretøj, traktor og motorredskab forbudt" er sat op
Og må en knallert køre på vestkystruten

På forhånd tak Walter

Kommentar
Fra : soll

Dato : 31-05-03 00:40

det må de ikke.
hvis der er sådan et skilt gælder det også for knaldert.

(desvære)

Accepteret svar
Fra : PowerRanger

Modtaget 150 point
Dato : 05-06-03 00:43

En knallert betragtes som cykel, og må køre på cykelstiet, medmindre andet er anvist. At motorkøretøj er forbudt betyder ikke, at knallert også er det.

Om den må køre den konkrete rute.... ? Hvis ikke knallert er specifikt forbudt, så ja.

Kommentar
Fra : linkman

Dato : 05-06-03 10:51

ok så fandt jeg noget i færdsels loven

Kap.1 §2
13. Motorkøretøj:

motordrevet køretøj, der hovedsagelig er indrettet til selvstændigt at benyttes til personbefordring eller godstransport. Knallert anses dog ikke som motorkøretøj. Motordrevet køretøj, som er indrettet til at trække andet køretøj eller arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af over 40 km i timen, og motordrevet køretøj, som er indrettet til andet formål, og som er konstrueret til en hastighed af over 30 km i timen, anses ligeledes for motorkøretøj. Motorkøretøjer inddeles i bil og motorcykel.

så det må være sådan at skiltet "Motorkøretøj, traktor og motorredskab forbudt" ikke gælder for knallert det skal være skiltet "Motorcykel og registreringspligtig knallert forbudt" ellers skal det være specificeret

det er her jeg fandt det :
http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel1.htm
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=4890
tak for tippet powerranger det gav mig lige mod til at søge vidre

Linkman
Linkman webart
Homemade webart
http://www.iamlinkman.dk

Godkendelse af svar
Fra : linkman

Dato : 05-06-03 10:52

som jeg har skrevet så tak for tippet det gav mig mod til at finde det i færseldloven
så de point skal du have

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 05-06-03 11:16

Jeg siger tak.

Håber du får en god tur (hvis der ikke er skiltet imod knallert).