/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bauknecht vaskemaskine kører ikke
Fra : erikohrt
Vist : 999 gange
200 point
Dato : 25-06-12 13:35

Hejsa !
Ang. Bauknecht vaskemaskine, "ØKO-MATIC SUPER GRØN 1200"
Maskinen kører ikke normalt.
Det er en gammel en, uden display af fejl-koder.

Hvor den normalt ville starte med at køre langsomt med tromlen,
er den begyndt at centrifugere 5 sek. efter start af et hvilket
som helst program, undtagen pumpe-programmet, "P",
hvor tromlen er i ro hele tiden.

Nogen ideer til, hvad der kan være galt ?
F.eks. program-styring, relæ'er, motor, ... ?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-06-12 23:37

Det er en kortsluttet triac på motor styringen eller en defekt tacho i motoren.
Begge dele er forholdsvist lette at lave

Hvor er du fra i landet?

Kommentar
Fra : erikohrt

Dato : 25-06-12 23:55

Tak for det hurtige svar, taunusanden !

Svaret lyder meget præcist - men kan du præcisere det yderligere ?

Fra min tidligere elektronik-entusiast-tid kan jeg dog forstå det så langt,
at TRIAC'en er en "power" komponent (på styringen) og
at TACHO'en er hastigheds-måleren på motoren.

Jeg bor i Køge bugt området.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 200 point
Dato : 26-06-12 00:03

Arh, så bor du på den forkerte side af vandet

Men du har fuldstændig styr på hvad triac og tacho er
Triac'en kan erstattes af en BT139
Tacho'en kan være en løs magnet eller en afbrudt tacho spole. Tacho spolen skal måle ca. 200ohm, så vidt jeg husker.
Der sidder en AEG motor i din maskine, så vidt jeg husker.

Sender dig lige en privat besked med tlf, hvis du er interesseret i hjælp til delene.

Godkendelse af svar
Fra : erikohrt

Dato : 26-06-12 18:07

Tak for svaret taunusanden.

Kommentar
Fra : erikohrt

Dato : 27-06-12 13:08

->taunusanden:

TACHO'en:
Jeg har målt 137 ohm på tacho'en i stilstand.
Ved du, hvilke spændinger, man kan forvente fra den,
når man spinner akslen rundt ved håndkraft?
Jeg får nemlig intet udslag, hverken DC eller AC.

TRIAC'en:
Synes ikke, at den opfører sig som ventet.
Den har som ventet stor modstand, når man måler på den.
Den går ned til ca. 50 ohm, når man forbinder gaten til anoden/katoden.
Men den holder ikke den lave modstand, når gaten afbrydes igen.

Nogen tips?

hilsen

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-06-12 16:02

Tacho:
Har lige sammenlignet med en anden motor, 137ohm er ok.
(ca. 200 ohm var hvad min hukommelse sagde mig)
Du har jo nok en løs tacho magnet så.
Af med ende dækslet bag i motoren , så er det hurtig afgjort
Det er nok en af de "gamle" motorer der er holdt sammen af 2 pinbolte?
For så er den en metal skive der skal vippes af med en passende flad skruetrækker.
De kan godt sidde pænt godt fast!
Hvis det er en af de "nyere" motorer med 4 pinbolte, så er det blot et sort plastik dæksel der skal vippes op med en lille flad skruetrækker, de er noget lettere at løsne.

Triac:
Du skal måle ca. 50ohm, når du måler over de 2 yderste ben.
Men uendelig stor modstand når du måler mellem de andre ben.
Den rette måle indstilling på instrumentet er jo nok diode test

Kommentar
Fra : erikohrt

Dato : 02-07-12 00:13

taunusanden sagde tidligere:
Du har jo nok en løs tacho magnet så.
Af med ende dækslet bag i motoren , så er det hurtig afgjort
Det er nok en af de "gamle" motorer der er holdt sammen af 2 pinbolte?
For så er den en metal skive der skal vippes af med en passende flad skruetrækker.
De kan godt sidde pænt godt fast!

YES ! Det var TACHO'en, der var problemer med.
Magneten var simpelthen blevet raspet
så meget på indersiden af akselens mange-not, at den ikke sad fast.
Jeg lavede en bøsning, der passede mellem magnet og aksel,
så nu kører maskinen igen.

Tak endnu en gang !

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-07-12 20:42

Det var sgu da lækkert
Selvom der var lidt mak med det, så kan man da kun sige at det var en reparation der kunne betale sig prismæssigt