/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Motionsprogram i forbindelse med slankek~
Fra : Queenie
Vist : 4036 gange
100 point
Dato : 30-05-03 21:17

Hej,

Jeg har langt om længe taget mig sammen til at starte i motionscentret Nu er mit spørgsmål så bare .. hvordan sætter man et fornuftigt program sammen? Hvor meget skal der arbejdes? Er det sundt at gå derned hver dag? Jeg havde meldt mig til spinning, men den går ikke, da jeg har et stift ankelled og derfor ikke kan bøje min ankel overhovedet .. dvs løbe, hoppe osv er udelukket for mig. Jeg havde planer om at tage i svømmehallen tirsdag og torsdag, og så tage en time i motionscentret hver dag resten af ugen. Instruktøren dernede mener, at jeg burde kunne gå alle maskinerne i gennem hver dag .. altså 3 gentagelser af 10 gange. Er det for meget? Jeg har heller ikke lyst til at blive så træt og øm osv, at jeg giver op igen.

Det skal lige siges, at jeg vejer 135 kg og målet lige nu er at tabe 50 kg ..

Mvh Birgitte Jensen

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-05-03 23:17

Hej Birgitte.
Dejligt du vil tage hånd om dig selv. Mine betragtninger om det du vil i gang med er fuldt ud på lægmandsbasis. Jeg er ikke selv overvægtig og mine kommentarer er derfor derefter. men jeg håber, de kan bruges alligevel.

Opvarmningen er det aller-aller vigtigste! En god opvarmning gør, at du faktisk ikke bliver øm... og samtidig kommer du lidt i "kontakt" med din krop... for når man er utrænet og ikke har brugt den ret meget, er musklerne ikke særlig gode til at samarbejde med hjernen!
Det er så det værste ved motionscentre, for der har man ikke særlig meget lyst til at ligge på gulvet og ligne en fødende hval.....

Har du overvejet norsk sekvens træning? Det der er det gode (udover at det er fornuftige øvelser, der respekterer din fysiske formåen, samt at der som regel er tilknyttet en fysioterapeut) er, at det ikke er de solariebrune, undervægtige "babes" der kommer, men almindelige mennesker i tennissokker og grimme cykelshorts!

Dyb respekt for din beslutning, men pas på med ikke at lægge for hårdt ud. Du er formodentig grebet af stor entutiasme lige nu, men lægger du for hårdt ud, bliver det nemt vendt til et nederlag. Hvad med at starte med en kostomlægning kombineret med lange gåture i roligt tempo? Lån en hund, så er det ikke så kedeligt at gå! Og vejret er jo perfekt til det nu... motionscenter 2 gange om ugen den første måned, derefter 3. mere tror jeg altså (som lægmand) ikke, din krop kan tåle... først når du vejer lidt mindre.

Trøst dig med, at de første kilo ryger meget hurtigt i din størrelse. derefter kan du begynde at forlange lidt mere af din krop. Hvad med at melde dig ind i vægtvogterne? Så er du ikke alene med projektet.. jeg kunne forestille mig, at det at tabe sig så meget kan sidestilles med det at holde op med at ryge.. der er det sgu også rart med lidt back-up.

igen: dyb respekt for din beslutning. Jeg håber, det kommer til at gå godt. Gå forbi grønthandleren hver dag og lad dig friste af alle de lækre, frsike frugter. Voldæd af dem! Det gir højst tyndskid og du føler dig vildt sund bagefter!!!!

Mvh Christina

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-03 12:47

Hej Birgitte.
Jeg er selv stærkt overvægtig og samtidig er jeg så handicappet, at jeg næsten ingen motion kan lave.
Løsningen for mig var at satse på kosten i stedet for motionen. Derfor valgte jeg at bruge "Vægtkonsulenternes" program. Det koster 200 kr. ved tilmelding og derefter 40-50 kr pr. uge. Der er ugentlig vejning. Man SKAL komme hver uge, (i hvert fald betale for hver uge), undtagen 5 uger om året.
Jeg tabte 27 kg. på et halvt år. Min lillebror tabte 60 kg på et år. Men det kræver, at du kan lide grøntsager og gider veje alting. OG at du har en god appetit. Men sådan set kan du ligge på sofaen dagen lang, mens du taber dig. Men når du kan motionere, er det kun godt - og sundt. Men tag nu ikke for hårdt fat til at begynde med. Det lyder som om du går i gang med så meget, at du vil tabe lysten meget hurtigt, fordi det hele kommer til at dreje sig om motion.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen
Jette

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 31-05-03 13:32

Først .. tak for de søde og opmuntrende ord Det er lige sådan noget, der skal til *gg*
Tillykke med de 27 kg Jette Det må være dejligt!!!

Jeg bor desværre så langt ude på landet, at der er 1½ time til det nærmeste vægtvogter møde. Men vi har et dejligt motionscenter nede i den lokale landsby lol De har div slankehold dernede, så de er meget focuserede på "problemet" .. Instuktøren er enormt sød, så jeg har det fint og tryg med at tage derned .. I hvert fald i formiddagstimerne. Jeg må jo tilstå, at jeg absolut ikke har lyst til at komme derned endnu i de travle timer, hvor alle de undervægtige babes og fyrene med alt for store muskler også er der lol Men da jeg har fri (er sygemeldt pga mit ben) i de næste 3 mdr, så er det jo perfekt for mig, at kunne tage derned sammen med alle de andre overvægtige og alle de gamle mennesker om formiddagen.

Jeg spiser egentlig fornuftigt, og er meget opmærksom på fedt %'er osv .. steger alt kød i ovnen uden fedt, sørger for at spise mange grøntsager, drikker minimælk i stedet for letmælk osv .. Kosten synes jeg ikke er så svær. Selvfølgelig ryger der en lille smule flødesovs el. lign ned sådan ca hver 14 dag, når resten af familien insisterer på at få "rigtig" mad lol Men det tror jeg nu også er meget sundt - at spise hvad man har lyst til og kræver en gang imellem .. så længe man er klar over, at der så skal arbejdes lidt mere. Ellers bliver det sgu for surt!

Men I har nok ret .. sidste uge var jeg til spinning (ikke videre heldigt, fordi jeg havde håbet på, at jeg kunne være med, men ikke kunne alligevel pga mit ben) om mandagen, svømmeren om tirsdagen og motionscentret om onsdagen. Og nej .. jeg har absolut ikke haft lyst til at tage derned resten af ugen. Så måske er det mere fornuftigt, at sige motionscentret om mandagen, en lille svømmetur om tirsdagen, motionscenter om torsdagen, og så evt svømmeren om fredagen. Alt sammen suppleret med en cykeltur dagligt. Det er sikkert mere overkommeligt, og da jeg skal starte i skole til august bliver der heller ikke den store forskel i, hvad jeg kan nå ugenligt .. i stedet for at gå fra 7 dages motion til 2 dages motion om ugen.

Men tak for svarene .. det var dejligt opmuntrende

Kommentar
Fra : tina_17

Dato : 01-06-03 13:43

hej Birgitte...!

jeg vil foreslå at du prøver at gå til body bike...det er noget der sætter gang i fedtforbrændingen...jeg har en veninde, som har tabt 10kg på det...og hun har ikke lagt hendes kost om...hun har tabt de 10kg på ca 5mdr. hun er heller ikke så overvægtig som du er så du vil temmelig sikkert tabe dig hurtigere...

håber at det lykkes for dig!
MVH Tina

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 01-06-03 15:34

Jeg kan som sagt ikke cykle, men tak for forslaget ...

Kommentar
Fra : cilius

Dato : 11-06-03 01:45

Prøv at klikke ind på www.motiononline.dk, der er massere af hjælp til problemet. Start med at læse lidt rundt derinde, da spørgsmålet er blevet besvaret zillioner af gange (på motiononline), det giver dig samtidig en mulighed for at spørge mere ind til benet.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-06-03 02:23

Hej Queenie.
Jeg må nok lige orientere dig om, at jeg ikke gik til vægtkonsulenternes kontrolmøder. Det gjorde min bror, så "lånte" jeg hans opskrifter og pumpede ham for alle tips og god råd, samt hvad man måtte og ikke måtte udover det jeg kunne læse i papirerne.
Hvis du har lyst, og ikke kender nogen der går der, kan du skrive igen, så kan du få mit tlf. nr. eller min e-mailadrs. Så kan jeg sende en kopi af hele "dynen" til dig. Men advarsel. Når du har nået den vægt du vil ned på, skal du holde madplanen uden de helt store udsving i 2 år, siger de, for at kroppen kan finde ud af, at det er der du skal ligge vægtmæssigt.
Venlig hilsen
Jette

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 25-06-03 11:48

Hejsa Queenie
Jeg har selv problevet med overvægt,men jeg fik af vide af en fysioterapeut at begynder man at træne hver dag ugens dage så ødelægger man mere end man gavner.
Max 3 trænings dage om ugen, hvor der står motionscenter på. Kroppen har brug for at hvile, og det gør den bedst når du ikke overbelaster den med at træne hver dag.
Men alligevel skal man have en gåtur på 30 minutter hver dag.Foruden de daglige aktiviter såsom at vaske tøj og gøre rent. Gå til og fra jobbet. OSV
Det lyder lidt underligt når man siger at man ikke må træne men alligevel skal have 30 min gang om dagen. Men du bruger kroppen anderledes når du træner i motionscenter end når du går. Derfor.
Jeg havde også prøvet med at træne vildt´, for nu skulle der nogen kilo af, men det fik jeg ondt af. På den forkerte måde, ikke den behalige ømhed man plejer at have efter en tur i motions centeret. Og deraf fik jeg svadaen fra fysioterapeuten.

MVH
Anni

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 08-07-03 22:09

Jernladyen .. Det vil jeg meget gerne Min email er birgitte@pludder.dk

og AnniRKK .. tak for dit svar Jeg tror du og din fysioterapeut har meget ret.

Kommentar
Fra : williamlerche

Dato : 16-12-03 23:50

Hej Birgitte !
Jeg hedder William og har i dag lært om kandu.dk. Og jeg har et spørgsmål direkte til dig, men det er angående din ankel. Hvordan har du nu fået en stiv ankel ? Er den reelt blevet gjort stiv eller er det bare en fornemmelse du har om din ankel ? Bliver/er din dagligdag blevet meget vanskeligere - kan du gå ture - lange ture - selv med din stive ankel ? Kan du køre bil ? Har du smerter ?
Jeg spørger fordi jeg har fået en kunstig ankel i min højre ankel. Den smerter imidlertid forfærdeligt ogm jeg skal ind og genopreres nu for 3. gang. Og nu meddeler lægerne at det muligvis ender med at de er nødt til at gøre min ankel helt stiv, ved at fjerne det kunstige led, og så lade anklen gro sammen. Lidt ubehagelige fremtidsudsigter. Derfor er jeg nysgerrig. Hvis andre kender noget til stivgørelse af ankler og de tilhørende ulemper vil jeg forfærdelig gerne høre derom.

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 17-12-03 10:02

Hej William

Ja .. min ankel er også blevet gjort stiv ved operation. Jeg brækkede den .. de satte den forkert sammen og prøvede alt muligt - så som en kunstig ankel osv. Men til sidst havde jeg så mange smerter, at der ikke var andet at gøre. Det var selvfølgelig mit eget valg i den sidste ende, da de - som du jo siger er nogle begrænsninger. Jeg ville da ønske, at ting kunne være som de var før jeg brækkede benet, men ...

Jo .. kan godt køre bil. Ned af trapper er lidt svært, men man vænner sig til det på et eller andet tidspunkt. Du skal regne med ikke at kunne bøje anklen overhovedet, hvilket vil gøre en tur i Dyrebakken op og ned af bakker umuligt .. så er man nødt til at finde alternative ruter Du vil stadig kunne cykle osv .. jeg har i gennem tiden vænnet mig til at løbe lidt også. Men du skal også lige huske, at jeg render rundt med ca 40 kg for meget .. så mine begrænsninger er lidt større.

Jeg går ud fra, at du er han køn, men fodtøj kan være LIDT svært at finde .. det skal være temmelig flexibelt i sålen uden at være FOR blødt, og for mit vedkommende har jeg ikke set et par højhælede i de sidste 10 år .. jeg kan ikke klare en hæl på mere end ca 2 cm, fordi jeg ikke kan bøje anklen.

Det er ikke enden af verden at få en ankel stivgjort, hvis du sammenligner med de smerter du temmelig sikkert har nu. Du vil ikke blive helt smertefri - lad dem ikke fortælle dig det, og du vil kunne få nogle komplicationer med fx gigt .. Men det er der andre midler imod så .... Du vil få nogle begrænsninger - ja. Helt sikkert. Og det vil komme til at fylde meget at din hverdag. Men derfra er det meget op til din egen stædighed. Du kan også få specielle indlæg til dine sko, som vil få din ankel til at kunne udføre den der "rullende" bevægelse, som en "normal" fod gør.

Alt i alt er der mange for og imod'der .. Men hvis du er på 3. operation, og du kommer til at skulle igennem hele den tur, som jeg har været (13 operationer i min ankel på nuværende tidspunkt - men det er også 10 år siden jeg brækkede den) så gør det. De får det til at lyde meget slemt, men meget af det - som så meget andet er op til din vilje.

Hvis du har flere spørgsmål, vil jeg MEGET gerne svare på dem .. endten smid et svar her eller email mig .. min email står deroppe et eller andet sted

Kommentar
Fra : williamlerche

Dato : 04-03-04 22:42

HEJ QUEENNIE !

Er du stadig på KANDU ??

Jeg, William er nu tilbage igen. Jeg er stadig meget interesseret i problemer omkring stivgørelse af en tidligere kunstig ankel, nu mere end tidligere fordi jeg i dag har modtaget besked fra min læge at der ikke er nogen anden mulighed end at fjerne den kunstige ankel der er skredet, og erstatte den med en stiv ankel.
Derfor har jeg nogle flere spørgsmål til dig, Jeg håber du vil besvare dem, enten her eller på min egen email adresse : will@cool.dk.
Mine spørgsmål er følgende :

1. Hvilken ankel er det du har fået opereret ? Hvor lang tid gik der efter operationen før du kunne fjerne gipsen og gå rimeligt igen ? Havde du mange smerter ?

2. Hvor fik du lavet din kunstige ankel ? Hvornår fandt det sted ? Hvilken læge satte den i ?

3. Hvor fik du fjernet den kunstige ankel og erstattet den med en stiv ankel ? Hvornår var det ? Hvilken læge satte den i ?

4. Du skriver at du både kan løbe, cykle og køre bil er det virkelig sandt ? Hvad med speederen i bilen (hvis det er højre ankel der er stiv burde det være noget vanskeligt )kan du godt betjene den med din stive ankel ?

5. Jeg kan fortælle dig at jeg også er noget over vægtig, og spekulerer selvfølgelig en del på om smerterne kunne blive mindre hvis jeg tabte mig. Mest fordi jeg i bund og grund ikke har lyst til at få stivgjort min ankel.

6. Sluttelig hvad med dig selv ? Hvorledes trives du nu ? Har du fået tabt dig noget ? Hvor bor du i landet ? Jeg synes at du skulle maile direkte til mig, således at vi ikke behøver at alle andre læser vores "breve".
Mange hilsener
William

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 05-03-04 23:32

Hejsa
Jo .. er stadig her.

1: Min højre ankel .. og jeg mener, der gik sådan ca 2 - 3 mdr før jeg var helt ude af gipsen

2: Jeg fik aldrig lavet en kunstig ankel .. gik direkte fra min "gamle" ankel til en stivgørende operation (med sådan ca 7 - 8 operationer i mellem)

3: Alt foregik på Rigshospitalet. En læge der hed Østergaard så vidt jeg husker. Og en anden læge også, som jeg ikke kan huske navnet på .. Michael et eller andet .. Krog tror jeg nok

4: Løbe går det ikke så godt med, men det går da .. Du ved - de der små ture som at løbe efter bussen osv. Men løbe mere end 20 m kommer jeg nok aldrig til. Men det er jo et spørgsmål om vilje .. gadedrengeløb går bedre end normalt løb *gg* Cykle er intet problem overhovedet .. spinning i et motionscenter er, men cykling på en ganske almindelig cykel er ikke noget problem. Samme med at køre i bil - heller ikke noget problem mere. Det var i starten, men man kan vænne sig til meget, og hvad er det de siger? Nød lærer nøgen kvinde at spinde *gg* Tror nok, at jeg har nogle meget gode og store lårmuskler efterhånden Men man kan jo også få bevilliget special udstyr, der gør ting lettere .. Du kan sågar få tilskud til at få indbygget automatgear.

5: Jeg ved det ikke .. hvis din læge har vurderet, at det er sidste udvej, så tror jeg nok jeg ville gøre det, hvis jeg var dig. Jeg var ked af, at det gik som det gik, men var ikke i tvivl om, at det var den eneste løsning sammenlignet med smerterne. Men .. belastningen er selvfølgelig størrer, jo mere man vejer. Jeg er begyndt at tabe mig, og der går længere og længere imellem at jeg i det hele taget tænker på det. Jeg tvivler dog på, at en kunstig ankel er lige så stabil som en stivgjort ankel ..

Jeg er meget stædig af natur, og der er i hvert fald ikke nogle læger, der skal fortælle mig, hvad jeg kan og hvad jeg ikke kan. Og da slet ikke de læger, der fejlopererede mig *gg* Man kan hvad man vil - og det vil du også finde ud af. Det er ikke enden på det hele at få lavet en stivgjort ankel .. det er skide irriterende og belastende til tider, og mange ting må man finde ud af at gøre på en alternativ måde. Og når man først er kommet sig over chokket, så går det faktisk meget lettere end du tror. Det værste er jo nok, at man skal til at lave om på et helt livs vaner .. men det klarer man også. Jeg har det fint med det nu .. jeg har lært mine begrænsninger at kende (det er nu 8 år siden jeg fik min ankel stivgjort), og de ting jeg ved, at jeg ikke kan undgår jeg bare. Jeg gider ikke længere ærgre mig over, hvad jeg ikke kan, men glædes derimod over, hvis jeg - tit helt uden at lægge mærke til det i situationen, har fulgt gamle vaner og gjort noget, som jeg slet ikke burde kunne - så som at løbe efter bussen. Så bliver jeg helt stolt af mig selv, og det gør ikke længere så meget, at jeg ikke kan gå op at stejle bakker. Og jeg er sikker på, at taber jeg mig 30 kg mere, så vil jeg godt kunne gå lange ture istedet for små

Det er et spørgsmål om indstilling Jeg ville gøre det, hvis jeg var dig. Det du kommer igennem med en stivgjort ankel er i længden ingen ting sammen lignet med de smerter du sikkert har nu og vil få senere.

Hvis du har flere spørgsmål eller ting du gerne vil snakke om i forbindelse med operation osv, så er du meget velkommen til enten at skrive her eller maile mig på birgitte@pludder.dk

Held og lykke med det

Godkendelse af svar
Fra : Queenie

Dato : 18-10-04 20:44

Tak for svaret Jernladyen - ked af, at vi mistede kontakten. Vil meget gerne høre lidt om, hvordan det går med dig. Min email er stadig birgitte at pludder.dk

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-10-04 00:51

Hej Queenie.
Selv tak. Jeg vil skam også gerne høre om, hvordan det går dig. Min e-mailadrs. er stadig: jarl < snabel a> fakse-net.dk Du er meget velkommen til at skrive.
Hilsen Jette