/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Rådden vindue´s ramme
Fra : nomore
Vist : 492 gange
50 point
Dato : 20-06-12 16:47

Søger en lille vejledning i at reparere en rådden ramme
det er kun den nederste del, og omkring 15cm op af siderne der er rådne
Gerne med billeder..

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-06-12 19:36
Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 50 point
Dato : 20-06-12 19:57

Hej nomore
Det bedst er vil at udskifte vinduet..... Men ellers kan du tilpasse og indsætte nyt træ der hvor rammen er rådden. Om det kun er en lus der skal indsættet eller rammen er rådden hele vejen igennem skal du selv afgøre......

Nu ved jeg ikke hvordan rammen er udformet, (krumninger, kanter m.m) "50/50%" Der er nok ikke andet for at hele vinduet skal taget ned for at lave reparationen, men er svært at afgøre når man ikke selv laver det.... men ellers kan du starte med at lave en skabelon af pap eller andet. (så kan du lave lusen/tilsætningen efter den)

Herefter er det "bare" at udskære råddenskaben med sav og stemmejern og indsætte lusen du har lavet med skabelogen+tilpasning.............

Alt efter udformning af rammen, (krumninger, kanter m.m) får du nok også brug for en træ fræser...

Og hvis du har gå-på-mod og handimand kan du bygge dit eget vindue på en formiddag
http://tv.goerdetselv.dk/d%C3%B8re-og-vinduer/byg-dit-eget-vindue-p%C3%A5-en-formiddag

eller http://www.youtube.com/watch?v=HjemWIpy0NM&feature=related

McBobo

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-06-12 20:02
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-06-12 20:32

Citat
Læs evt her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/165341

Har været på siden
Citat
Det bedst er vil at udskifte vinduet

Jo: men som så mange andre, kan det hjemmelaves, kan jeg spare et par tusinde kroner
da det er et temmeligt dyrt vindue
Og at skulle tage det ned, er vist et større arbejde i sig selv, da alle skruer er godt skjulte.
Men jeg skal lige se om det kan lade sig gøre
Filmen fra tuben er helt ok - har selv lavet 3 andre vinduer, næsten som på filmen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-06-12 22:04

Søren Vasegaard: Bogen om huset,
Søren Vadstrup: Huse med sjæl samt Raadvadcentrets anvisninger om renovering af vinduer.
vh
pbp

Har jeg selv gjort.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 20-06-12 22:43

Tak for svaret McBobo.