/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hækklipning - hvordan
Fra : Hugos
Vist : 3101 gange
50 point
Dato : 30-05-03 20:32

Nu står hækklipningen snart for døren, og i den forbindelse har jeg brug for nogle fif!
Af og til ser jeg hække som er utroligt flot lige klippet og som er meget grøn og tæt. Når jeg kigger på min egen legusterhæk,
er den skæv, hullet og trist at se på. Hvordan får man en flot lige hæk. Er der nogle specielle knep der kan bruges, eller er jeg
bare ikke så ferm til at bruge en hækklipper?

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 30-05-03 21:22

Skær den kraftigt tilbage, og lad de nye skud vokse til den ønskede højde. Så får Du en tæt og grøn hæk, som det vil være en fornøjelse at klippe-

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 50 point
Dato : 30-05-03 22:28

Nu ved jeg ikke om du skal klippe den på begge sider - det skal jeg med vores. Jeg gør det, at jeg skiftesvis går hårdt til den på den ene side - næste klipning på den anden side. På den måde har vi altid en tæt ligusterhæk. Iøvrigt er liguster utroligt taknemmelig at have med at gøre.

Indtil du har fået sat skik på hækken, så træk en snor som passer både i højden og retningen. Nu er det "bare" at klippe den efter snoren. Nogle steder skal meget af, andre ingen. Tænk ikke på det - tænk langsigtet. Næste gang er det betydeligt nemmere at holde retningen/højden. Pludselig har du det på øjemål. Et lille fif mere. Klip hækken så den er bredest for neden og smallest foroven. Så får hækken mest udbytte af de livgivende regndråber og solen.

mvh
summer

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 31-05-03 10:46

Måske skulle du overveje at få spredt noget gødning (ganske almindelig NPK) under hækken. Fiffet med snoren er godt. Det giver altid et godt resultat. En lige klippet hæk med enkelte huller er LANGT flottere end en skæv klippet hæk UDEN huller. Klip første gang i maj og anden gang i juli og tredje gang i september. Så får du gadens flotteste hæk!

Godkendelse af svar
Fra : Hugos

Dato : 03-06-03 09:44

Tak for svaret summer.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 03-06-03 10:52

Velbekomme og god arbejdslyst. Al verdens ting gror jo helt vildt lige nu

mvh
summer