/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mortor går død. træder på speeder
Fra : nosunshine5
Vist : 543 gange
30 point
Dato : 19-06-12 19:05

Mazda 121

Køre normalt fint.

Men nu når jeg starter. Så går motor i stå, selv om jeg træder på speeder.
Starter jeg motoren og træder speeder ned, kan jeg holde den kørende, ved at trykke speederen mere. Når jeg høre motor går ned i omdrejninger.
Der kommer en masse hvid udstødning.

Hvis jeg starter normalt op, køre motoren og går død med det samme. To alarmer lyser. Batteri og olie.
Der er olie nok. Og den har kun ståët stille mandag og natten over efter at have kørt upåklagligt søndag.

Den har gjort det en gang før. Hvor mekaniker mente det måtte være fugt.(det må være pendanten til lægens virus, når anden forklaring ikke kan findes)
Han havde holdt den igang ved netop at træde speeder ned og til sidst kom den.

Er der en der måske kan ane hvad den døjer med?
Er det fugt.
Det regnede lidt i går.
Og havde gjort det den sidste gang.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 40 point
Dato : 19-06-12 19:53

Det er ubetinget "fugt".
Men jeg mistænker at det er så meget fugt, at der i virkeligheden er tale om kølevand fra motoren.
Altså en utæt toppakning.

Prøv at lade motoren stå og køre i tomgang - op til en time - så den bliver godt gennemvarm.
Køleblæseren skal tænde automatisk, når motoren er driftsvarm og slukke igen efter ca. 1 minut.
Herefter skal den skiftevis tænde og slukke selv, for at holde motoren på normal temperatur.

Hvis toppakningen er utæt, vil kølevandet begynde at sprøjte ud, når motoren er blevet godt varm efter ca. 15-20 min.
Så stopper du selvfølgelig motoren.

Bemærk at en toppakning sagtens kan blive utæt "af sig selv", da den kan "bløde igennem" efter mange år.
Det er en ret almindelig fejl på 15-20 år gamle biler.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-06-12 20:04

Batteri lampe lyser fordi den ikke lader, som kan skylde en manglende kilerem eller en defekt generator.

Man da den tilsyneladende også drikker vand, kan det tyde på at vandpumpe heller ikke køre.

Så jeg tror du mangler en kilerem.

Hvis alle fejl er kommet samtidig.

Hvis det er tilfældet, kan dette godt have kostet din toppakning som indlæg før antyder lidt om.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 20-06-12 05:23

fugt.
alan57

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 20-06-12 09:04

Hejsa,

Jeg har haft lidt samme problem med min bil som efter 10-15 min kørsel pludselig satte ud ved langsom kørsel. Løsningen er som beskrevet ovenfor, men vi fandt også en nødløsning hos vor mekaniker som en dag hvor vi holdt og ikke kunne komme videre. Da kom han forbi med et benzin additiv (flaske til ca. 100kr.) som vi hældte i tanken. Efter lidt pumpen kom der liv i den igen og så var der ikke problemer de næste mange dage. Men vi har specielt haft problemet når den har stået et par dage.
Nu er den på værksted for at få løst problemet.

Bluesky

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-06-12 18:24

Det er ikke usædvanligt, at en kold motor ( og udstødning ) puster en masse hvid damp ud. Det er den fugt / kondens der står i udstødningen, der bliver varmet op og fordamper.
Det skal dog relativt hurtigt stoppe. Hvis den bliver ved og det samtidigt svinder i kølevandet, er der meget der peger i retning af defekt toppakning som andre allerede har påpeget.
Hvis den har fugtige tændkabler kan det godt give anledning til, at gnisten går på afveje og motoren ikke vil holde sig i live. Du kan ofte høre nogle små smæld, hvis det er tilfældet ( hvis du står over motoren forstås ) eller du kan prøve, at starte den når det er mørkt. Så kan du hurtigt se, om gnisten danser lystigt et eller måske flere steder.
Hvis den "retter sig" når motoren bliver gennemvarm er det sandsynligvis fordi den har fordampet fugten, og derfor tænder igennem.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 20-06-12 23:27

jeg er lige ved at tro,at din bil er forsynet med det,vi kalder elektronisk tænding, sådan en system er ofte forsynet med en strømstyrke på max 12 volt når man starter, men når man så slipper startnøglen skal strømmen gå over en reduktion, en modstand som slukker ned på 8 volt, disse modstande brænder ofte over og afgiver ingen strøm mere hvis du kan finde den modstand og skifte den ud så tror jeg dit problem er løst,

Hilsen TYLLER 01.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-06-12 00:15

Fugt i tændingen.

Olie og lade lampe SKAL lyse når motoren går ud!

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 21-06-12 21:42

Hej Tyller
Når først motoren er startet. Har den ikke brug for tændingen mere. Eller Hur?

Jeg kunne sagtens holde motoren kørende, ved at træde ned på speederen og øge omdrejningerne. Men slap jeg den eller den fik for få. Så stoppede den prompte.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-06-12 21:49

Hvis tændingen stopper med at fungerer går motoren i stå.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 21-06-12 23:50

Jo, du har så sandelig brug for tænding hvis du vil køre. Den stopper normalt først, når du drejer nøglen.....

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 22-06-12 00:39

Det kan godt være det stadigvæk alligevel sådan en modstand kan svigte på mange måder indtil den er brændt helt over.
i startøjeblikket får den strøm over starteren og det er så meningen at dernæst skal den skånende modstand tage over.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 23-06-12 11:46

Jeg fik lige rodet dedt sammen med at dreje nøglen og så var dens job udtjent og styringen af motoren.
Ups... :(

Nå men mekanikeren rode med "rytmeboksen". Så den skulle være klar.
Han forklaring går ud på den der ligner beestones.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 23-06-12 11:46

Tak for svaret Beestone.

:)