/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kikærter kan ikke blendes til hummus?
Fra : cristian2
Vist : 529 gange
40 point
Dato : 15-06-12 09:40

Jeg elsker at lave hummus selv. Men det er et problem at jeg ikke kan blende de kogte kikærter (har kogt en time efter iblødsætning) så konsistensen bliver rigtig. Min blender er stor og god, men hvis bare jeg øser kikærterne op i den, så får den ikke "fat" i ærterne. Først hvis jeg hælder godt med vand ved. Det betyder at hummussen bliver ekstremt vandet. Jeg kunne selvfølgelig efterfølgende prøve at lade hummussen dryppe af i et klæde. Men der må være en mere rigtig måde at gøre det på. Kan nogen hjælpe mig?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-06-12 09:56

Du kan jo starte med at hælde olie i Kikærterne i stedet for vand.

Denne opskrift er dejlig nem at have med at gøre

http://www.madfar.dk/vegetar/2009/10/12/hjemmelavet-humus.html

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 40 point
Dato : 15-06-12 10:47

Ja du skal huske at hælde olie på kikærterne. Dels for konsistensens dels for smagens skyld.

Hvis du bruger en stav-blender, vil du kunne bevæge blenderen rundt i kikærterne. Det hjælper processen i gang.

Hvis du synes der er for meget olie i opskriften, kan du med forsigtighed - efter at du har hældt den mængde olie, du synes er passende - bruge vand. Du må så regne med at hommussen ikke er lige så lækker, som den du måske får andre steder. Konstistensen er lidt anderledes. Men husk: Lidt af gangen. Og tilsæt måske også lidt mere krydderi og salt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-06-12 12:37

Ja det er rigtigt man kan hælde lidt passende olie i. Jeg vil anbefale at bruge koldpresset rapsolie, da smagen passer fint til ærter.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-06-12 18:41

Alternativ til stavblender er en kødhakkemaskine, hvis du har sådan een. Men stavblender burde kunne klare dit problem.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 18-06-12 14:16

Tak for svaret krestenklit.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 18-06-12 21:10

Velbekomme!