/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udsugning
Fra : ram2
Vist : 961 gange
100 point
Dato : 30-05-03 15:08

Jeg vil gerne ha' elektisk udsugning i badeværelset, som skal kobles på den udluftnings kanal der er i forvejen. Kan den komme til at virke sammen med lyskontakten, hvor køber man den, hvad koster den, hvordan kobles den på lyskontakten?????

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-05-03 15:30

1 er din lampe på wc'et fast monteret på vægen eller 2 sider den en dåse hvor ledningen kommer ud i midten?
hvis 1 er det ikke nået man selv må.
hvis 2 lægger man en 2x0,75 lampelednig i mellem dåse (mont. på samme måde som lampe) og ventilator (diagram følger med ) silvan,sanitets experten, harald nyborg, de fleste byggemakeder

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-05-03 15:38

Fresh 2500 standard ventilator www.greenline.dk 170kr + moms

Kommentar
Fra : summer

Dato : 30-05-03 19:47

Du kan købe en almindelig ventilator i alle byggemarkeder og supermarkeder - for ca. en hund. Skal den være automatisk fugtreguleret, koster den typisk 400. Tilkoblingen er let nok. Hvis du har en lille skrutrækker til at se om der er strøm, er det nok det bedste. Hvis bygningen ikke er mere end ca. 30 år, vil nul altid vær blå og fase brun/grøn/sort/rød. Pas på den tofarvede (gul-grønne) det er jord.

mvh
summer

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-05-03 20:12

>summer.

Vil det sige, at når fugtigheden er over et givet punkt, så slår den automatisk til?
Blir' den så ved til fugtigheden atter er nede? Stiller man selv fugtighedsgraden den skal reagere på?

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 30-05-03 21:17

Det er korrekt, en fugtstyrret ventilator vil selv starte ved et given justerbar punkt, og stoppe igen når fugtigheden kommer under grænsen,fugtstyrrede ventilatorer kan dog være problematiske, idet de kan starte uhensigtsmæssig
på dage med høj luftfugtighed. Det kan dog lade sig gøre at justere sig ud af , det kræver bare lidt tålmodighed.
Jeg vil helt klart anbefale at installere en ventilator med efterløbs timer, DVS den starter når man tænder lyset, og kører
en justerbar tid efter at lyset er slukket, det kræver dog lidt mere installationsmæssig idet sådan en ventilator både
skal have en tændledning samt en fast fase, således at den er istand til fortsat at køre efter at lyset er slukket.
Desuden kan jeg anbefale dig at købe en venlilator med rigtige lejer, mange billige ventilatorer har bare en eller anden form for bøsninger istedet for lejer. det forringer ventilatorens levetid og forøger støjniveuet.
Jeg håber ikke det blev for teknisk

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 100 point
Dato : 30-05-03 22:18

Tjah det er jo nok som man er heldig til. Nu har vi kørt i 6-7 år uden problemer med en ventilator til 119kr. - manuel betjent selvfølgelig. Det er nok lidt af en vanesag. Vi betragter det ikke som besværligt lige at skulle tænde, når vi har plasket med vand. Er man lidt mere til det luksuriøse, er en fuldautomatisk fugtstyret sagen.

mvh
summer

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 30-05-03 23:35

Tak for svaret summer.

Du har nok ret i, at en manuelt betjent er godt nok. Jeg har samtidig en eller anden tro på, at jo mere mekanik der er samlet i et emne, jo oftere får man bøvl med det.

Jeg kigger i Silvan, og så må jeg jo vende tilbage, hvis jeg får bøvl med det elektriske, men det blir' ikke før jeg kommer hjem fra Spanien

Kommentar
Fra : summer

Dato : 30-05-03 23:42

He, he vi tager til Kreta lørdag

mvh
summer

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-05-03 23:45

Go' tur.
Jeg smutter til Mallorca med datteren tirsdag. Er kommet dernede i 25 år, så det er lige som at tage i sommerhuset.

Ram