/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Smører man rotorakslen på en plæneklippe
Fra : axelbjarne
Vist : 438 gange
100 point
Dato : 12-06-12 16:19

Smører man rotorakslen på en motorplæneklipper?

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-06-12 17:11

Jeg har aldrig gjort det, og jeg har haft rotorklipper i mange, mange år.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-12 17:26

Ja så absolut ellers går det omgående galt.

Det er derfor der skal være olie i krumtaphuset. Den roterende kniv er også svinghjul og sidder direkte på krumtapakslen. Dens lejer er derfor motorens hovedlejer, som kører i motorolien.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-06-12 17:41

Det sker altså oppefra, så hvis du holder motoren med olie, er alt i orden.
vh
pbp

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-06-12 17:55

Problemet er, at når jeg skal starte, har jeg et håndtag med kabel, der skal trykkes der trykkes ind, så skulle rotoren jo gå lettere, det er samme håndtag der bruges, når den skal køre, ved at jeg slipper håndtaget, men den føles tungere at starte.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-06-12 17:56

Der er olie på efter forskrifterne...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-12 19:10

Er plæneklipperen selvkørende med træk på hjulene ?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-06-12 20:09

Ja, den er selvkørende på de 2 bagerste hjul....

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-12 20:38

Så tror jeg at dit håndtag bare er for til-og frakobling af hjuldrevet. Det er seelvfølgelig lettere at starte, når du ikke skal trække hjulene med.

Det kan også være tungt hvis kniven kører i højt tæt græs.
Kør den inpå fliser eller andet glat undelag under sttarten.
Gør evt rent for græsklumper under skjoldet først. Uden ledning på tændrøret for at undgå ulykker.
Når du tipper den skal det være så olien ikke løber ud i indsugning og luftfilter.
H

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-06-12 21:32

Tak for svaret transor.