/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Mac med LANGE "tænkepauser"
Fra : werter
Vist : 444 gange
200 point
Dato : 11-06-12 09:13

Min store mac-computer tager hyppigt lange tænkepauser.
Mange gange i timen - og ofte, når jeg åbner et nyt program, går den "i coma" med en snurrende lyd, alt går i stå i måske 20 sekunder, mens den lille cirkel med farverne løber rundt. Stilstanden rammer af og til også bare et enkelt program.
Ofte kører jeg med mange programmer åbne, men selvom jeg lukker disse ned, evt. lukker computeren helt ned, er tænkepauserne der stadig efter genstart.
På nettet (også her på Kandus sider) ser jeg ofte reklamer for "Gør din mac hurtigere", men jeg er på det kraftigste frarådet at prøve disse værktøjer (skulle gøre mere skade end gavn og dyre at slippe af med igen…).
Ved nogen et godt råd?
Min mac: OSX Version 10.6.8 Processor 3.06 Intel Core 2 Duo Hukommelse 4 GB 1067MHz DDR3

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-06-12 18:54

Har du tjekket for virus?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-06-12 18:55

Jeg har haft det samme problem, og har det faktisk også lidt igen. Jeg ved at en reinstallation hjælper, så det er mit forslag. Især hvis du blot har lavet en opgradering til nuværende version - så er en helt ny installation helt på sin plads

Flere brugere her på Kandu har anbefalet Mackeeper og jeg har da også i min omgangskred en ven, som har haft stor glæde af det. Selv har jeg ikke brugt det endnu. Tror mere på at få en "ren" Mac igen

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 11-06-12 22:58

jeg bruger Xslimmer.app til oprydning på min mac og det virker godt

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 200 point
Dato : 15-06-12 00:55

Benyt programmet 'Aktivitetsovervågning', som du finder i mappen 'Hjælpeprogrammer', til at finde ud af hvilke processer der stjæler mest CPU tid. Det samme værktøj kan også hjælpe med at fastslå hvilke processer der lægger beslag på mest RAM. Jeg kan se at din maskine kun har 4GB RAM. Det er ikke overvældende meget, hvis du kører mange tunge programmer samtidigt. Og det er ikke usandsynligt at du bliver præsenteret for det frygtede 'spinning wheel of death' eller 'marble of doom', simpelthen fordi der mangler ledig RAM, til alle de processer du har sat igang. Dog er der en enkelt ting i dit spørgsmål, som ikke rigtigt lader sig forklarer på denne måde: Du skriver at fænomenet ledsages af en særlig 'snurrende lyd'. Der bør ikke være anden lyd fra computeren end en sagte tikken fra harddiskens mekanik og evt. en svag brummen fra blæseren. Kun ved en vedvarende tung belastning af CPUen kan det forvendtes at blæserhastigheden forøges, med en stigning i støjniveauet til følge. Med lidt erfaring vil du være i stand til at skelne i mellem tre forskellige støjkilder i computeren: blæser, harddisk og optisk drev. Måske du kan høre hvad det er der giver sig til at 'snurre'?

Med hensyn til at 'rydde op' på maskinen, så er det da altid en god idé i det mindste at sikre at alle 'maintenance scripts' bliver udført en gang i mellem. Du behøver ikke købe nogen ekstra software, du har allerede alt hvad der skal til i dit OS X. Du skal bare lære at bruge det:
Åben 'Terminal' (findes i Hjælpeprogrammer)
indtast nedenstående og afslut med 'retur', du vil muligvis blive bedt om dit administrator password
Kode
sudo periodic daily weekly monthly

Herefter udføres alle 'vedligeholdelses scripts'.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 15-06-12 08:51

Kære alle!
Dejligt med så mange forslag.
1000 tak.
Venter besøg af min søn om nogle dage.
Han vil hjælpe mig med at drage en konklusion.
Og så lader jeg høre fra mig igen.
Bedste hilsner fra werter

Godkendelse af svar
Fra : werter

Dato : 07-07-12 06:44

Et flot og udførligt svar.
1000 tak, Ulrik, med din ulejlighed med at udforme det!
Werter